Citat:
Ursprungligen postat av
plastdunkk
du menar att de vill tillhöra kiev som vill förbjuda deras språk, pratar man ryska skall det var alägre pensioner, barnen skall tvingas på ukrainska, osv, talar du ryska så är du en andra klassens medborgare (obs, detta är inte sagt med hänsyn till medborgarskap utan språk)
Vet du bakgrunden till detta med språket?
Ukrainskan var ensamt det officiella språket fram till 2012 då pro-ryssen Viktor Yanukovich lade in en lag att alla språk som talades av minst 10% även de skulle anses som officiella. Då skulle ryskan automatisk bli ett av de officiella språken. Lagen avskrevs senare efter Euromaidan då influensen från Ryssland gick över gränsen. Mycket av den anti-ukrainska propagandan är på ryska. Mycket böcker och influenser. Som du säkert vet har Ukraina bombarderats av rysk propaganda, rent av lögner i flera år. Exempelvis den utbredda nazismen som alla hört var och varannan Ukrainare ska vara enligt ryssarna.
Så att Ukrainare vill värna om sitt egna språk och egna kultur bör inte vara så konstigt. Detta med att förbjuda alla ryska har blivit politiserat till förbannelse tyvärr och nu använder den ryska propagandan detta skäl för att ryssar diskrimineras.
Citat:
Ursprungligen postat av
plastdunkk
litar inte ett dugg på din länk, precis som det mesta annat i detta som hittills visat sig vara lögn, eller överdrift i hela rapporteringen ang detta.
Det är från ett oberoende institut av unga forskare i Tyskland. Blandade nationaliteter från hela Europa. Du väljer att se det som inte oberoende får komma från dig.
Citat:
ZOiS is a research institute that engages in social science basic research on Eastern Europe, the South Caucasus, and Central Asia. ZOiS is politically independent and determines its own research agenda, driven by academic curiosity and openness.
Jag misstänker att du inte ser någon information som oberoende då?
Citat:
Ursprungligen postat av
plastdunkk
konstigt nog har ryssland tagit emot en hel del folk i stridszonerna som hellre gick österut än västerut, varför är det så?
ryssland har flest antal flyktingar från ukraina just nu.
polen har det största antalet som passerat igenom, men inte flest personer i landet just nu.
jag tror du inte kan tänka på vilka konsekvenser det har hos människor som blir beskjutna av "sina" landsmän och de fortfarande skulle känna lojalitet?
Vad har du för belägg för detta? Hela Ukraina är en stridszon och majoriteten av alla flyktingar har flytt västerut.
Sedan vet jag att det finns många flyktingar som blivit mer eller mindre tvingade in i Ryssland för att frontlinjen sett ut som den gjort för att sedan dra vidare mot Baltikum. Då flyr man inte till Ryssland.
Citat:
An Associated Press investigation has found that while the picture is more nuanced than the Ukrainian government suggests, many refugees are indeed forced into Russia, subjected to abuse, stripped of documents and unclear about their futures — or even locations.
https://www.voanews.com/a/ukrainian-refugees-forced-to-escape-to-enemy-soil-in-russia-/6667216.html
Citat:
Ursprungligen postat av
plastdunkk
jag har inte sett att väst assisterat i donbass, med hjälp till civilbefolkningen t ex... jag kanske missat något? har du nån länk på det?
Hur menar du? Assisterat när då? Nu under invasionen?
Inga västmedier eller annat relaterat med väst släpps in i Donbass.
Citat:
Ursprungligen postat av
plastdunkk
osce har ju spionerat för väst (två dömda idag), som är ett fn-organ, nazist-z förbjöd ju rödakorset i donbass
Vad har du för belägg för detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
plastdunkk
du kommer att hitta på CNN, AB eller TV4, jag förstår varför du har de åsikter som du har.
Ge mig ett exempel på när dessa medier har rapporterat ren propaganda?
Jag vill ha en länk.
De flesta pro-ryssar har blivit indoktrinerade med att aldrig lita på västlig media men de förstår själva inte varför.
Citat:
Ursprungligen postat av
plastdunkk
jag har länge tyckt att alla mer eller mindre är idioter i detta, dvs mina medmänniskor, men jag hart nu lugnat ner mig och gilla mina medmänniskor igen, kanske itne diskuterar lika mycket då det itne ger något, men den stora skurken är är media och journalister, som inte rapporterar fakta, eller ens något annat än ena sidan. ingen neutralitet alls eller fakta.
Se ovanstående fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
plastdunkk
HIMARs beskjuter fångläger, staden donetsk (har pågått och intensifierats de senaste veckorna med förbjuden klusterammo, man beskjuter kärnkraftsanläggningar och andra kraftverk... avrättar ryska POW... finns en hel del vittnes mål och bilder.. några "kanoter" osv.
Allting ovan är rysk propaganda eller kan du bevisa något av dem?
Citat:
Ursprungligen postat av
plastdunkk
jag tror inte ryssarna är ofelbara, och jag tror inte alla ukrainare är nazister...
Ok, så den ryska propagandan har du inte gått på? Men om rysk media propagerar för att samtliga ukrainare är nazister, tror du då inte att det övriga de propagerar för kan vara lögn också?