2022-09-20, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avaya
Efter Ukrainas motoffensiv har nu utbrytarrebubliken Luhansk uppmanat sin ledning att utlysa folkomröstning om att gå med i den ryska federationen.

Källa (VPN behövs)

"The Lugansk Civic Chamber has called on the republic’s leadership to “immediately” hold a referendum"

"The residents of Donbass made their choice back in 2014 at the self-determination referendum of the Lugansk People’s Republic, and all these years we have been waiting and believing that the second one will definitely follow, which will fulfill our dream of returning home – to the Russian Federation,” the deputy head of the Chamber, Lina Vokalova, stated.

Personligen tror jag att Putin vill införliva de båda utbrytarrebublikerna i syfte av att kunna hävda att moderslandet är under attack och på så vis kunna mobilisera sina styrkor på hemmaplan.
Skulle Luhansk merga med Ryssland är det bara en tidsfråga innan Donetsk gör detsamma.

Va tror vi om det här?
Varför just nu och varför med sådan urgency?
Intresserad av att höra era åsikter om detta

MVH

Säker källa 😂😂😂😂😂
Svårt att se Donetsk skulle vilja bli en del av ryska muslimer och araber och blandas med dem
Citera
2022-09-20, 00:34
Medlem
Avayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olalelele
Säker källa 😂😂😂😂😂
Svårt att se Donetsk skulle vilja bli en del av ryska muslimer och araber och blandas med dem

Jag tycker statsfinansierade RT är en ypperlig källa då det ger en fingervisning om Putins nästa drag
Eller?

Skulle dessa områden blixtrösta om att inkorporeras med Ryssland så spelar det tyvärr ingen roll va gemene ukrainare i Donetsk tycker om Rysslands demografi.
Citera
2022-09-20, 02:26
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Bra bevis att det går åt helvete för naziryZZar med "operationen". De behöver mobilisera fler idioter som ukrainarna kan avliva sen. Och dessa kan man mobilisera om DNR/LNR sopor blir "del av ryZZland".

Meningen var hela tiden att annektera mark. Först trodde Ryssland att de kunde annektera hela Ukraina. Nu försöker de annektera det de kan. Kom ihåg att det inte var länge sedan «folkomröstningen” i Kherson blev uppskjuten.
Citera
2022-09-20, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Det är ju givetvis inte några Ukrainare som sagt "vi vill tillhöra Ryssland". Dessa val är lika tramsiga som illegitima.

Putin försöker bara hjärntvätta sin redan förslavade befolkning, dessa "val" är inget som lurar omvärlden.

Du får gärna komma med källor till dessa påståenden om att Ukraina "startat detta" och alla mord och beskjutning(?).

Ryssland har lovat att respektera Ukrainas gränser, dom skrev under på detta på 90-talet när Ukraina blev självständigt. Varför gnällde man inte över gränsdragningen då?

Jag är glad att du frågade, inte många är intresserad av vad som hänt

https://sputniknews.com/donbass-genocide-2014-2022/
bara klicka på varje ämne där så får du ett litet hum om det.

Ryssland lovade det, i utbyte mot något... vad tror du det var? om jag inte missminner mig så var det "neutralitet/alliansfrihet" (frihet från allianser)

Bush dä lovade att nato inte skulle utvidgas österut, jag tror det var -93. *Ryssland har varnat och påtalat detta. Tydligast är nog putins tal i munchen 2007, men det är återkommande tema, lika återkommande är bristen på respons eller ens erkänna problemet. på kremlin.ru finns alla putins transkriberade, jag gillar att läsa dem istället för att höra på simultanöversättningar eller läsa texten på youtube.

och om du läser något om minsk-avtalen så kommer du att ha lite förutsättningar som gör länken lite nytta.

Allt detta hade kunnat undvikas om väst/nato verkligen ville det, min övertygelse är att de ville nått annat, dvs kontroll över resurser, precis som i syrien, med extra kryddan att detta skulle ske på rysslandsbekostnad.
Citera
2022-09-20, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olalelele
Säker källa 😂😂😂😂😂

du menar tjetjenierna?
kan vara intressant för dig och kolla upp vad putin hade att göra då han tillträdde.
Kolla efternamnet på den motståndaren, ring a bell?

du verkar inte förstå att en del som fungerade bra inom sovjettiden var integreringen, så språk och kultur då, man bibehålla sin kultur och språk och det införlivades mer det ryska språket, sen fungerade inte mycket annat på den tiden men det är en annan sak.

vad får dig att tro att de i östra ukraina skulle vilja fortsätta tillhöra ett land som under 8 år har beskjutit dem, och fortsätter än i dag att beskjuta befolkningscentra? och de kan ryska hela bunten alternativt redan är ryska medborgare sedan många generationer.

om du har så svårt att se så är det väl dags att köpa glasögon, för du har itne förstått hur vi hamnat där vi är nu.
Citera
2022-09-20, 05:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Luhansk vill inte rösta. Separatistledarna där vill ordna en "omröstning" för dom börjar bli nervösa att Putin ska lämna dom åt sitt öde nu. Dom har sin egen Quistling och Otto-Wille Kuusinen som nog gör bäst i att fly till Ryssland omgående och inte vänta på att Ukrainska styrkor ska få tag i landsförrädarna. Dom kommer att bli besvikna när Putin inte är intresserade av att rädda dom mera nu när kriget är förlorat.
Citera
2022-09-20, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Lettland har en mycket högre andel rysktalande, ca 30%.

Estland ca 25%.

Diaspora handlar väl egentligen om sådana som tvingats flytta från sitt land? Översätts väl typ till fördrivna? Men visst, för all del.

Ryssland har under lång tid drivit en politik för förryskning, dvs medveten inflyttning av sin egna befolkning till ockuperat (annekterat) område.

Det är ingen unik politik, se på t ex unionisterna på Nordirland, det är resultatet av samma slags politik.

Även svensk-esterna (numera fördrivna och utrotade av Stalin) togs dit under dansktiden. Men ville ha kristna skandinavier där efter korstågen, och hämtade folk från Öland.

Det som är lite unikt är att Ryssland (och Sovjet) bedrev denna politik så sent i historien. Men förlåt om jag tycker att Ryssland skall ta ansvar för det, och inte landet de försökt förryska.

mycket ego-utfyllnad där

men dispora:
diaʹspora (grekiska diasporaʹ ’utspridning’), benämning på folkgrupp som lever utanför det geografiska område som människorna i gruppen definierar som sitt hemland.

du kan inte hitta på egna betydelser utifrån hur u argumenterat.

det är härifrån putins citat är taget som saknara avslutningen då ryssofobimedia skriver det.
han sade något i stil med att han tyckte "att sovjetunionens fall var det värsta som kunde hända"... och där slutar citaten oftast, men det fortsätter egentligen med "för nu har vi en hel del ryska medborgare boende utomlands"

det är inte ordagrant, men du kanske förstår skillnaden på rysktalande och ryska medborgare nu, kontra diaspora?
Citera
2022-09-20, 06:02
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Praxis är att man inte kan anordna folkomröstningar så länge soldater från främmande länder finns i området.

Det är, bland annat, därför "folkomröstningen" på Krim inte erkänns utanför Ryssland och närmast sörjande lydstater.

Tänkbart. Man kunde ju också tänka sig att varken ukrainsk eller rysk trupp fanns där under omröstningen. Har vi en källa på att det är praxis?
Citera
2022-09-20, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, målet med Ukrainas krigföring är att befria Donbass (Luhansk och Donetsk) från de ryska ockupanterna. Det stämmer.

Det spelar ingen roll om ryssarna har fejkade folkomröstningar i dessa områden. Ukrainas mål kvarstår.

ukraina har ju ockeperat och terroriserat donetsk och luhansk under 8 år...

jag förstår att du står på azov-sidan i detta, och tycker det är helt ok att avliva hela den ukrainska befolkningen som kan lyfta ett vapen och lära sig nicka bort artilleri-projektiler med hjälmen. för två områden som enligt minskavtalet skulle få viss autonomitet då befolkningen där gjorde klart att man inte ville följa med på resan till västvärlden. Men efter kuppen 2014 så träödde aldrig minskavtalet i kraft.. kanske nån dag? men ukraiona satte in armen och annat löst folk mod donbass, där de nu under 8 år har grävt skyttegrav, värn och befästningar under denna tid (om någon undrar varför det går lite trögt i donetsk, azov och right sector har härjat där hela tiden, mot civila och dåligt utbildade och dåligt beväpnad milis)

om alla som tror att det går bra för ukriana titta på en karta och jämför hur lite land de faktiskt tagit under dessa veckor av offensiv... och vad har den kostat?

samtidigt fortsätter lpr/dpr/pmc w/ ryssarna att ta områden i sakta mak på andra ställen.

luften går snart ut ur denna iprincip nu avstannade offensiv, jag säger inte att de inte kämpar på bra utifrån vilka förutsättningar som finns, de har brist på allt, möjligtvis verkar de matcha antalet "boots on the ground"
Citera
2022-09-20, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Oavsett medborgarskap eller inte så ser du i länken jag bifogade att majoriteten ändå inte vill tillhöra Ryssland.
du menar att de vill tillhöra kiev som vill förbjuda deras språk, pratar man ryska skall det var alägre pensioner, barnen skall tvingas på ukrainska, osv, talar du ryska så är du en andra klassens medborgare (obs, detta är inte sagt med hänsyn till medborgarskap utan språk)

litar inte ett dugg på din länk, precis som det mesta annat i detta som hittills visat sig vara lögn, eller överdrift i hela rapporteringen ang detta.

det troliga är ju dock att de som gillade kiev och vill döda de som inte hoppar eller kan uttala bröd har flyttat för länge sedan till stöveltrampens städer i västra ukraina.

konstigt nog har ryssland tagit emot en hel del folk i stridszonerna som hellre gick österut än västerut, varför är det så?

ryssland har flest antal flyktingar från ukraina just nu.
polen har det största antalet som passerat igenom, men inte flest personer i landet just nu.

jag tror du inte kan tänka på vilka konsekvenser det har hos människor som blir beskjutna av "sina" landsmän och de fortfarande skulle känna lojalitet?

det är nog troligare att de går mot dem som befriat dem från kriget och hjälper dem samt återuppbygger samt assisterar med hjälpsändningar osv?

jag har inte sett att väst assisterat i donbass, med hjälp till civilbefolkningen t ex... jag kanske missat något? har du nån länk på det?

osce har ju spionerat för väst (två dömda idag), som är ett fn-organ, nazist-z förbjöd ju rödakorset i donbass---- det verkar liksom som zelensky inte bryr sig om innevånarna där? eller tycker bara att de får klara sig själv? och de skulle känna tillhörighet med regimen i kiev till fördel för ryssarna?

logiken säger nej, vittnesmål och reportage oxå. inget som du kommer att hitta på CNN, AB eller TV4, jag förstår varför du har de åsikter som du har.

jag har länge tyckt att alla mer eller mindre är idioter i detta, dvs mina medmänniskor, men jag hart nu lugnat ner mig och gilla mina medmänniskor igen, kanske itne diskuterar lika mycket då det itne ger något, men den stora skurken är är media och journalister, som inte rapporterar fakta, eller ens något annat än ena sidan. ingen neutralitet alls eller fakta.

HIMARs beskjuter fångläger, staden donetsk (har pågått och intensifierats de senaste veckorna med förbjuden klusterammo, man beskjuter kärnkraftsanläggningar och andra kraftverk... avrättar ryska POW... finns en hel del vittnes mål och bilder.. några "kanoter" osv.

jag tror inte ryssarna är ofelbara, och jag tror inte alla ukrainare är nazister...
Citera
2022-09-20, 06:32
Medlem
wwrs avatar
Omröstningarna kan påverkas. Zelensky sätter ned foten och börjar ta tillbaka Luhansk.
... eller är det bara tidningsskriverier (tills vidare tror jag det, man har också talat om att ta tillbaka Krim, vilket man även gjort förra året) Tidningarna försöker täcka över att ryssarna tog Luhansk. Men vi får se.

Citat:
Russia no longer has full control of Luhansk region after Ukraine captures village
https://www.theguardian.com/world/2022/sep/19/russia-no-longer-has-full-control-of-luhansk-as-ukraine-recaptures-village
Senast redigerad av wwr 2022-09-20 kl. 06:52.
Citera
2022-09-20, 06:57
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
Meningen var hela tiden att annektera mark. Först trodde Ryssland att de kunde annektera hela Ukraina. Nu försöker de annektera det de kan. Kom ihåg att det inte var länge sedan «folkomröstningen” i Kherson blev uppskjuten.

Samma i Kharkiv. "Folkomröstningen" var redan förberedd. 75 % skulle rösta JA. Men UAF lyckades driva bort äckliga ryZZråttor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in