2022-06-24, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Man blir seg både på 7,5 och 15mg.

Jag tar den alltid när jag lägger mig sen ligger jag och glor på film ett tag. Efter 40-60min börjar jag känna mig trött och lägger mig för att sova.

Så för mig ger den effekt drygt 40min efter intag

Blir man lika seg på båda doserna ? Gör det stor skillnad för den sömngivande effekten om man tar 15 eller 7,5 ? Har du haft fått problem med sötsug/viktuppgång ?
Citera
2022-06-24, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainmokk
Hej!

Någon som har haft / har Mirtazapin utskrivet för neutralisering av sexuella biverkningar från antidepressiva, som är en följd av Escitalopram i första hand (eller av andra mediciner)? T.ex. både i detta
syfte i sig eller för att kombinera mot ursprunglig ångest?

I diverse internationella läkarstudier som finns att läsa på nätet nämns Mirtazapin som ett
alternativ för just detta syfte, och där finns många som blivit hjälpta (däremot så klart inte alla).

Någon har positiv erfarenhet av detta?

Jag stod på SSRI-mediciner en tid i slutet på 90-talet, Det blev en katastrof.
Sex var inte att tänka på.

Jag vet inte om det finns patienter, som är nöjda med sådana mediciner.
Min åsikt är att SSRI är en bluff.

Nu tar jag 45 mg Mirtazapin till natten.
Det är en väldigt bra medicin, som jag kan rekommendera.
Citera
2022-06-24, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillikungen
Blir man lika seg på båda doserna ? Gör det stor skillnad för den sömngivande effekten om man tar 15 eller 7,5 ? Har du haft fått problem med sötsug/viktuppgång ?

Jag tycker inte det är så stor skillnad på den sömngivande effekten mellan dom doserna faktiskt.

Du kan ju börja på 7,5mg och se hur det känns.

Jag har stått på mirtan i många år så kroppen är väldigt van vid den. Men visst fick jag ökad apitit av den. Inte direkt just för sötsaker utan mer generellt. Men sen har jag alltid haft problem åt det andra hållet, att jag alltid varit underviktig och haft dålig aptit, så min aptit och vikt blev mer normaliserad sedan jag började med den.
Citera
2022-09-16, 18:09
Medlem
Jag slutade med detta gift för fem veckor sedan. Jag hade trappat mer långsamt och hoppade av på 2mg. Det sket sig med sömnen i böjan men sen kom den tillbaka. Nu har jag fått en djälva dipp med sjuk ångest på morgonen och huvudvärk från helvetet. Blev sängliggande idag. Tänkte i min enfald att jag klarat detta…någon som känner igen?

Fråga två - fick Alimemazin när sömnen sket sig. Är det verkligen klokt att ersätta en antihistamin med en annan (mirta i låg dos är ju typ bara antihistamin, åt 2mg i 6 mån innan jag slutade)

Skall även tillägga att jag tar Escitalopram 15mg som skall bort när detta lugnar sig….
Citera
2022-09-17, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrawlmcKraxer
Jag slutade med detta gift för fem veckor sedan. Jag hade trappat mer långsamt och hoppade av på 2mg. Det sket sig med sömnen i böjan men sen kom den tillbaka. Nu har jag fått en djälva dipp med sjuk ångest på morgonen och huvudvärk från helvetet. Blev sängliggande idag. Tänkte i min enfald att jag klarat detta…någon som känner igen?

Fråga två - fick Alimemazin när sömnen sket sig. Är det verkligen klokt att ersätta en antihistamin med en annan (mirta i låg dos är ju typ bara antihistamin, åt 2mg i 6 mån innan jag slutade)

Skall även tillägga att jag tar Escitalopram 15mg som skall bort när detta lugnar sig….

Mirta är fruktansvärt svårt att sluta med. Är igång själv men jag kommer inte klara att fortsätta utan. Jag mår för jävla dåligt nu .

Tyvärr vet jag inte var du ska göra. Jag kommer tyvärr kasta in handduken och kommer börja med den igen och ta den tills mitt nästa möte med min läkare för jag klarar inte ha det såhär längre..

Det enda som hjälper är att bensa ner sig som satan eller börja med den igen men jag rekommenderar inget av alternativen. Det är upp till dig själv att avgöra.

Men själv så slänger jag med högst sannolikhet in handuken inatt och börjar med den igen för jag står inte ut längre
Citera
2022-09-17, 09:13
Medlem
Citat:
Mirta är fruktansvärt svårt att sluta med. Är igång själv men jag kommer inte klara att fortsätta utan. Jag mår för jävla dåligt nu .

Tyvärr vet jag inte var du ska göra. Jag kommer tyvärr kasta in handduken och kommer börja med den igen och ta den tills mitt nästa möte med min läkare för jag klarar inte ha det såhär längre..

Det enda som hjälper är att bensa ner sig som satan eller börja med den igen men jag rekommenderar inget av alternativen. Det är upp till dig själv att avgöra.

Men själv så slänger jag med högst sannolikhet in handuken inatt och börjar med den igen för jag står inte ut längre

Hur länge var du utan? Min sömn kom tillbaka efter någon vecka. Nu är det ångest och huvudvärk som tar kål på mig.
Citera
2022-09-17, 19:55
Medlem
Citat:
Hur länge var du utan? Min sömn kom tillbaka efter någon vecka. Nu är det ångest och huvudvärk som tar kål på mig.

Ungefär lika länge som dig fast med "återfall" under ett par dagar imellan.

Konstigt nog så har sömnen inte varit något problem för mig men ångesten och nedstämdheten har varit helt outhärdlig sista dagarna så jag klarade inte av det längre. Aptiten har varit helt skit också.
Citera
2022-09-17, 22:43
Medlem
Citat:

SERIÖST?!
Du åt alltså 2 (!) mg mirtazapin/dag, i någon form av nedtrappningssyfte, i 6 månader?! Hur lyckas man ens dosera 2 mg per dos???
Förlåt, men det är enbart hysteriskt/placebo att dra ut på processen till såna mikrodoser.
Slutade själv tvärt efter 10 år med 30-60 mg x 1, utan annat än att jag kvickt återgick till min normalvikt 👍
Citera
2022-09-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
SERIÖST?!
Du åt alltså 2 (!) mg mirtazapin/dag, i någon form av nedtrappningssyfte, i 6 månader?! Hur lyckas man ens dosera 2 mg per dos???
Förlåt, men det är enbart hysteriskt/placebo att dra ut på processen till såna mikrodoser.
Slutade själv tvärt efter 10 år med 30-60 mg x 1, utan annat än att jag kvickt återgick till min normalvikt 👍

En del kan sluta med mirta utan några som helst bekymmer medans vissa får ett rent helvete. Det är jävligt individuellt.
Citera
2022-09-18, 02:29
Medlem
Citat:
En del kan sluta med mirta utan några som helst bekymmer medans vissa får ett rent helvete. Det är jävligt individuellt.

Förstår problemet men ett halvår med 2 mg, i nedtrappningssyfte, är och förblir ett helt onödigt overkill!
Ibland är det bäst att riva av plåstret kvickt istället för att dra ut på plågan!
Citera
2022-09-18, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Förstår problemet men ett halvår med 2 mg, i nedtrappningssyfte, är och förblir ett helt onödigt overkill!
Ibland är det bäst att riva av plåstret kvickt istället för att dra ut på plågan!

Jag kan garantera att det inte är placebo.Har försökt flera gånger men misslyckats. Den här gången kommer jag inte ge upp….
Citera
2022-10-11, 22:33
Medlem
Mirtazapin, dopamin

Frigör mirtazapin mycket dopamin??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in