2022-09-16, 16:18
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jaha, jag utgår från Ukrainska försvarsdepartementets dödstal och uppskattar ett minimiantal sårade etc. Min siffra förutsätter dålig rysk sjukvård, annars är det fler.
Jag är inte pro Ryssland eller så men det är väldigt naivt att lita på vad Ukraina säger ang dödstal.
Citera
2022-09-16, 16:25
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Dom har ju iaf ~1mil aktiva mellan alla branscher så ja tänker att varför inte anlita unga män och stå hemma vid gränserna och skicka dom med erfarenhet till kriget? Man vill ju tro att landet med mest kärnvapen kan tänka långsiktigt
Hade Putin och hela den moskovitiska nomenklaturan tänk på något annat än sig själva hade de stött en demokratisk utveckling och närmat sig väst under Jeltzins dagar.
Man hade insett att deras kolonialvälde är lika ohållbart som det forna brittiska imperiet.
Citera
2022-09-16, 16:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du någon officiell länk? (jag börjar tröttna på alla Twitter-siffror.)

Twitter men Ukrainska militärens Twitter. 54000 döda. https://twitter.com/GeneralStaffUA/status/1570661249763135488

Tittar man här så kanske antalet sårade är färre för går man längre bak historiskt verkar inte så många amerikanska skadade överlevt. Det är ju kanske inte orimligt att Ryssland är på Vietnam-nivå. Men samtidigt har de väldigt nära hem till sjukhus i Ryssland.
https://stats.areppim.com/stats/stats_afghanxdeadxwound.htm
Citera
2022-09-16, 16:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag är inte pro Ryssland eller så men det är väldigt naivt att lita på vad Ukraina säger ang dödstal.

Nej men då är vi tillbaka på att vänta tills efter kriget och en helt ny regim i Ryssland. Tills dess kommer jag analysera de siffror som finns. Kom men alternativa siffror eller vänta. Meningslöst att bara opponera sig utan att ha alternativ.
Citera
2022-09-16, 16:58
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Nej men då är vi tillbaka på att vänta tills efter kriget och en helt ny regim i Ryssland. Tills dess kommer jag analysera de siffror som finns. Kom men alternativa siffror eller vänta. Meningslöst att bara opponera sig utan att ha alternativ.
Artiklarna är från slutet av juli, men läs på.
https://www.ndtv.com/world-news/15-000-killed-in-russias-ukraine-cannon-fodder-say-us-uk-3181842
https://www.reuters.com/world/europe/cia-director-says-some-15000-russians-killed-ukraine-war-2022-07-20/
Citera
2022-09-16, 17:00
Medlem
Citat:
Dom har ju iaf ~1mil aktiva mellan alla branscher så ja tänker att varför inte anlita unga män och stå hemma vid gränserna och skicka dom med erfarenhet till kriget? Man vill ju tro att landet med mest kärnvapen kan tänka långsiktigt
Mja, långsiktigt är nog att inte heller tömma landet på ALL militär.

Det roliga är att Ryssland är rädda för att NATO ska anfalla på något sätt. Men om man undantar NATO-medlemmarna, så är i stort sett alla ANDRA länder som gränsar mot Ryssland MER troliga att vara länder som anfaller vid minsta tecken på svaghet...
Citera
2022-09-16, 17:08
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte

Det roliga är att Ryssland är rädda för att NATO ska anfalla på något sätt. Men om man undantar NATO-medlemmarna, så är i stort sett alla ANDRA länder som gränsar mot Ryssland MER troliga att vara länder som anfaller vid minsta tecken på svaghet...
Jag tror inte Ryssland är oroliga över att Nato ska invadera de förstår att det hade varit ett stort och väldigt dåligt geopolitiskt kliv. Dem är (Putin är) orolig över att speciellt gamla sovietstater ska gå med i Nato och inte leva under Rysslands influens. Ryssland vill kunna påverka olika länders utrikespolitik till deras vilja.
Citera
2022-09-16, 17:08
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ryssarna har publicerat budget för ersättning till döda soldaters familjer. 48 759 st enligt denna på youtube.
https://youtu.be/Lyf3t2BgvPs?t=893
Jag vet inte vart man kan hitta original dokumentet dock.

Jag tror inte heller den källan inkluderar döda som inte är Ryssar.
Citera
2022-09-16, 17:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte

Påtaglig risk att Georgien och Moldava passar på. Azerbaijan passar på att sparka på Armenien nu när Ryssland inte kan försvara Armenien. Israel kan mycket väl göra någon lite mer omfattande i Syrien också.
Citera
2022-09-16, 17:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Påtaglig risk att Georgien och Moldava passar på. Azerbaijan passar på att sparka på Armenien nu när Ryssland inte kan försvara Armenien. Israel kan mycket väl göra någon lite mer omfattande i Syrien också.

Den fria välden har ett gyllene tillfälle att upplösa världens sista kolonialmakt. Har vi tur imploderar de sin ruttna federation helt själva som de gjorde med Sovjet, men vi borde hjälpa dem på traven så mycket vi kan. Tjetjenerna kan ju tänkas vilja ha hämnd och frihet också.
Citera
2022-09-16, 17:23
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ryssarna har publicerat budget för ersättning till döda soldaters familjer. 48 759 st enligt denna på youtube.
https://youtu.be/Lyf3t2BgvPs?t=893
Jag vet inte vart man kan hitta original dokumentet dock.

Jag tror inte heller den källan inkluderar döda som inte är Ryssar.
Du min vän är inte så jätte källkritisk, det "dokumentet" har olika stavfel och fel användning av ord i sammanhang. Lite som om det är någon som har förfalskat det som talar ett språk som är ganska likt ryska.
Citera
2022-09-16, 18:16
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Den fria välden har ett gyllene tillfälle att upplösa världens sista kolonialmakt. Har vi tur imploderar de sin ruttna federation helt själva som de gjorde med Sovjet, men vi borde hjälpa dem på traven så mycket vi kan. Tjetjenerna kan ju tänkas vilja ha hämnd och frihet också.
Jag ser fram emot att se Kayrovshuvudlösa kropp hänga någonstans i Tjetjenien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in