2022-09-16, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Dumryssen fattar fortfarande inte att de inte är en del av världssamfundet längre

Putin borde verkligen ha blivit inbjuden till begravningen. Ett så stort land som var nära allierad till Storbritannien under befrielsen av (västra) Europa borde ha representerats med presidenten på plats. Och då hade man ju samtidigt haft en superb möjlighet att arrestera honom efter begravningen (eller kanske före, med tanke på flyktrisken).
Citera
2022-09-16, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Har ryssarna flytt från Krim?

Jag tror du och jag har helt olika bilder av hur kriget går och kommer att sluta. Vad förvånade ni kommer bli när Ryssland vinner kriget.

Vad krävs enligt dig för att Ryssland ska uppnå total seger?

Många länder som exempelvis Sverige har accepterat att de inte är stormakter längre, kan Ryssland göra samma sak?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
So What!!! Det här är realpolitik och den starkes rätt som i slutändan gäller. Sig på den!!!

Absolut! Din husse och hans apor kommer att få anpassa sig till rollen som paria i den civiliserade världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
En lösning på konflikten skulle ju vara att man säkrar upp en ny fungerande världsordning. I den ska inte Ryssland bestämma över andra länder. Men det ska heller inte USA. Stycka USA och stycka Ryssland, så de blir så små att de inte kan bestämma över andra. Ge FN en stor armé och förbjud militärallianser som NATO. Och sätt FN-armén i Ukraina och se till att demokratin upprätthålls, (ingen failed state med nationalistförband, inget etniskt hat a la Odessa, inga revolutioner).

Det skulle vara en bra lösning. Men den är ju helt utopisk.

Därför behöver vi diskutera vad man då bör göra, när länder försöker bestämma över andra länder. Hur hanterar vi att USA stödjer statskupper i Ukraina? Hur hanterar vi att Ryssland försöker designa nya länder inne i Ukraina, och annekterar Krim?

Svar: Genom de-eskalering, och förhandling.

Glöm bara inte bort att man i så fall också måste dela upp Kina och Indien. Ditt förslag gör ju att Kina skulle ersätta USA, men med all sannolikhet få ännu mer makt och inflytande än vad USA nånsin haft. Man kanske skulle införa en gräns, inget land får ha mer än 50 miljoner invånare. Når man det taket blir det obligatorisk delning.
Citera
2022-09-16, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ok. Så om Skåne bjuder in danska armén så ska Sverige acceptera att Skåne är ett självständigt land som hellre hänger ihop med Danmark än med Sverige?

Om du talar om vilken svensk region du bor i så förklarar jag den självständig och bjuder in ryska armén dit. Jag räknar med att få se dig på torget när du viftar med ryska flaggan och välkomnar befriarna. Visst kommer du?

Den jämförelsen haltar, snarare om Danmark ockuperat delar av Skåne med hjälp av sin militär och den senare begär ytterligare militär för att ockupera ytterligare yta.
Citera
2022-09-16, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det är ett inbördeskrig som NATO startade.
Det är absolut inget romantisk frihetskrig som väst försöker framställa det som.
Du är rolig när du visar upp din totala okunskap och bisarra verklighetsflykt. Finns ingen romantik i det frihetskrig som Ukraina nu för mot ondskan i Kreml.

Och på tal om ondska, det sägs att man nu hittat den största massgraven hittills i den befriade staden Izjum. Du sjunger alltså utan att rodna hyllningssånger där den ryska terrorstaten och dess agerande glorifieras och rättfärdigas.
Massgrav, smaka på ordet, känns det fortfarande bra?
Citera
2022-09-16, 08:00
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Glöm bara inte bort att man i så fall också måste dela upp Kina och Indien. Ditt förslag gör ju att Kina skulle ersätta USA, men med all sannolikhet få ännu mer makt och inflytande än vad USA nånsin haft. Man kanske skulle införa en gräns, inget land får ha mer än 50 miljoner invånare. Når man det taket blir det obligatorisk delning.

Ja, absolut - fattade mig bara kort. Ditt korrekta tillägg visar dock ännu tydligare hur det är helt utopiskt. Tyvärr.
Citera
2022-09-16, 08:01
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Absolut, jag uttryckte mig bara kort. Man kan ju exempelvis inte bara låta bli att stödja Ukraina helt och säga "fyyy, sluta". Men det bör vara den grundläggande principen. USA har gjort tvärtom sedan 2013. Man måste se hur skadligt deras beteende är, och fundera på varför. Annars blir det som Israel/Palestina, vi sitter här om 50 år och gaggar och där har varit 4 krig under tiden. Men folk här inne tycker bara det är whataboutism om man nämner något annat än just ukraina och Ryssland - spelar de efterblivna eller är de?

Anledningen till att jag inte är så intresserad av att diskutera Putin/Kreml är att vi inte har något inflytande på den processen. I väst kan vi opinionsbilda, och även om vi failar i detta krig har vi kanske lärt oss något till nästa konflikt, eller kan lära av denna.

Men för att svara kort på din fråga så har ju Putin satt upp rätt vaga mål för operationen.

Om vi antar ett scenarie där Ryssland är svagt i en förhandling:
- Denazifiering: Kan argumentera för att det lyckats. Nationalistbataljonerna har dött i massor, Ukraina skäms nu för sina nazister och de syns inte så mycket på bild längre. Zelensky har nog större makt för dem och kan slänga ett ben till Putin genom att denazifiera ännu mer - vem ska protestera nu? (dvs här har Zelensky råd att låta Putin vinna, för att inte tappa ansiktet).
- Demilitarisering: Denna är svår, om Ryssland får en för dem dålig fred. Här blir det "face loss", så han behöver vinna på de andra punkterna.
- Skydda Donbass Och Krims befolkning: Ett Donbass och Krim med väldigt hög autonomi (ex egna polisstyrkor, ingen ukrainsk militär, egen statsbudget) men som tillhör Ukraina är ju en lösning. Icke-NATO säkerhetsstyrkor i området.
- NATO: Formellt sett kan de lova att aldrig gå med i NATO. Men alla vet vad som händer om det blir krig...

Så lösningen är att offra nazister för att undvika demilitarisering - om det nu blir en "dålig" fred för ryssen.

Världspolitik är intressant, men blir lätt ett för stort ämne för den här tråden.
Här handlar det trots allt om Rysslands krig i Ukraina, i första hand. Alla vet att t.ex USA kontroversiella i världen. Men det hör liksom inte hit.
Jag tycker man inte behöver opinionsbilda här, man kan spekulera och diskutera hur man t.ex tror Putin och Kreml tänker agera.
Hur viktig tycker du själva opinionsbildningen är här?
Citera
2022-09-16, 08:03
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det är ett inbördeskrig som NATO startade.
Det är absolut inget romantisk frihetskrig som väst försöker framställa det som.
Det är inget inbördeskrig då en främmande militärmakt har gått över gränsen din fåne.
Citera
2022-09-16, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ja, det är den starkes rätt som gäller. Hur tycker du det går för Ryssland? Tror du att dom vinner emot ett Nato-stött Ukraina? Hur krigsförloppet sett ut dom senaste månaderna, vem tror du kommer att vinna i slutändan?

Vem tror du är den starkare parten i denna konflikt? Sluta skäm ut er ryssar och åk hem. Ni sparar era soldaters liv, annars kommer dom att dö varenda en.

För min del börjar jag (nära på hoppas) att särskilt Lukasjenko gör ett felsteg och ger NATO casus belli.
https://twitter.com/Angelo4justice3/status/1570284621702758402?s=20&t=N-s7T1GkSOwChF5dHHzZfQ Han är ju lite rolig i sitt trollande.

Belarusiska dissidenter som vapentränas: https://www.youtube.com/watch?v=ATrf3HbIrYM
https://www.youtube.com/watch?v=otOUngpN-zY
Citera
2022-09-16, 08:11
Medlem
Citat:
För att du sätter upp ett falskt val. Det är inte antingen eller.

Det är så rysstrollen framställer det. Hade Ukraina bara givit upp hade vi sluppit höga elpriser och andra negativa ekonomiska effekter. Några av trollen har öppet erkänt att vår välfärd går före Ukrainas frihet.
Citera
2022-09-16, 08:12
Medlem
KillPus avatar
Mordors ledare är sura att de är inte är inbjudna på Drottningens begravning. När dessa losers börjar fatta att de är en human garbage som den civiliserade världen vill inte ha ngt med att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in