Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Absolut, jag uttryckte mig bara kort. Man kan ju exempelvis inte bara låta bli att stödja Ukraina helt och säga "fyyy, sluta". Men det bör vara den grundläggande principen. USA har gjort tvärtom sedan 2013. Man måste se hur skadligt deras beteende är, och fundera på varför. Annars blir det som Israel/Palestina, vi sitter här om 50 år och gaggar och där har varit 4 krig under tiden. Men folk här inne tycker bara det är whataboutism om man nämner något annat än just ukraina och Ryssland - spelar de efterblivna eller är de?
Anledningen till att jag inte är så intresserad av att diskutera Putin/Kreml är att vi inte har något inflytande på den processen. I väst kan vi opinionsbilda, och även om vi failar i detta krig har vi kanske lärt oss något till nästa konflikt, eller kan lära av denna.
Men för att svara kort på din fråga så har ju Putin satt upp rätt vaga mål för operationen.
Om vi antar ett scenarie där Ryssland är svagt i en förhandling:
- Denazifiering: Kan argumentera för att det lyckats. Nationalistbataljonerna har dött i massor, Ukraina skäms nu för sina nazister och de syns inte så mycket på bild längre. Zelensky har nog större makt för dem och kan slänga ett ben till Putin genom att denazifiera ännu mer - vem ska protestera nu? (dvs här har Zelensky råd att låta Putin vinna, för att inte tappa ansiktet).
- Demilitarisering: Denna är svår, om Ryssland får en för dem dålig fred. Här blir det "face loss", så han behöver vinna på de andra punkterna.
- Skydda Donbass Och Krims befolkning: Ett Donbass och Krim med väldigt hög autonomi (ex egna polisstyrkor, ingen ukrainsk militär, egen statsbudget) men som tillhör Ukraina är ju en lösning. Icke-NATO säkerhetsstyrkor i området.
- NATO: Formellt sett kan de lova att aldrig gå med i NATO. Men alla vet vad som händer om det blir krig...
Så lösningen är att offra nazister för att undvika demilitarisering - om det nu blir en "dålig" fred för ryssen.
Världspolitik är intressant, men blir lätt ett för stort ämne för den här tråden.
Här handlar det trots allt om Rysslands krig i Ukraina, i första hand. Alla vet att t.ex USA kontroversiella i världen. Men det hör liksom inte hit.
Jag tycker man inte behöver opinionsbilda här, man kan spekulera och diskutera hur man t.ex tror Putin och Kreml tänker agera.
Hur viktig tycker du själva opinionsbildningen är här?