2022-09-16, 07:28
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
De har ändrat sina mål med invasionen flera gånger, efter hand som de gått på bakslag. Det senaste är väl att ta Donbass, så det skulle nog se mycket illa ut om de blev utjagade därifrån. De har tagit områden i syd - Mariupol, Cherson, Melitopol etc. som möjligen skulle kunna lämnas utan att Putin helt förlorade ansiktet. Men tappar han Krim så är det kört.

Ja, det skulle onekligen vara ett otroligt bakslag om Putin tappade Krim.

I deras propagandakanaler borde det inte vara omöjligt att bara dikta ihop en ”seger” vad det än må vara.
De kommer knappast kunna använda sig av demilitarisering, uppenbarligen. Men denazifiering, kan de till slut hävda att de lyckas med. Men räcker det i så fall?
Citera
2022-09-16, 07:31
Medlem
Jag ser att man diskuterar Oliver Stone i strängen och då indirekt Ukrainas rätt att existera. Putin och många ryssar hävdar att Ukraina inte har någon rätt att existera alltså kan man invadera det.

1 I Mina ögon är Oliver Stone en dålig dokumentärfilmare. Han väljer bra ämnen men hans historiesyn färgas av han syn på kalla kriget. Den revisionistiska teorin på kalla kriget, som var stark på stark på 60-70-talet. Förespråkarna för denna teori menar att Sovjetunionen var den defensiva parten. Med tanke på de ryska (och sovjetiska) historiska erfarenheterna - till exempel de tyska angreppen västerifrån under de båda världskrigen - hade Sovjetunionen rätt att bygga upp ett försvar i Östeuropa i form av "vänligt sinnade" östeuropeiska stater med kommunistiskt styre. Dessa skulle bilda en "skyddszon" mot nya angrepp. USA är kort och gått aggressorn och Sovjet unionen blir då den snälla.

Tittar man på alla (De jag har sett alla fall), så utgår Oliver Stone från den världsbilden. Så när Oliver Stone tittar på Ukraina så är väst fel och Ryssland rätt och då har även Ukraina fel

Oliver Stone största misstag är att tar bort Ukrainsk nationalism innan 1941. Ukrainsk nationalism växte sig stark under 1800-talet, precis som den gjorde i alla i Europeiska länder under 1800-talet. Innan 1800-talet fanns det bara egentligen Fyra nationalstater England, Danmark, Nederländerna och Sverige samt några halv: Frankrike, Spanien och Skottland. Inga andra nationalstater fanns och det inkluderar både Ryssland och Ukraina.

Nästa misstag Oliver Stone gör är att likställer Ukrainsk nationalism med Nazism men det är ju inte sant, då Ukrainsk nationalism fanns innan nazismen.

Oliver Stone säger att Ukraina är konstruerat. Men alla nationalstater är konstruktioner.

Till sist Krim. Enligt Oliver Stone Så fick Ukraina Krim, som en gåva av en full Chrusjtjov, som var ukrainare. Chrusjtjov var ryss och varför han (politbyrån) gav Ukraina vet vi inte. Jag har hört två teorier. 1 Ekonomiskt-organisatoriskt så var det bättre 2 Chrusjtjov behövde Ukrainas stöd när han skulle förkasta Stalin något senare. Jag tror på nr 2. Hur som helst spelar det ingen roll. Omvärlden erkände Ukrainas gränser 1991. Det konstiga är att Ryssland pratade inte om Krim innan 2014.

I Oliver Stones värld så är Ryssland Sovjet unionens efterträdare och som Sovjet Unionen var den gode under kalla kriget så är Ryssland den gode nu och USA är fortfarande den onda. Alltså har Ryssland rätt och väst fel. Så när Ukraina vänder sig mer åt väst så är de också onda. Då passar det bra att kalla dem nazister.

Oliver Stone driver precis det Putin vill höra för det passar den bild han själv driver. Men den blir inte sann bara för att både Stone och Putin driver samma bild.

I mina ögon är Oliver Stone en nyttig idiot. Jag tror inte han är någon slags Goebbels för Putin och hans invasion av Ukraina. Oliver Stone känns som en övervintrad haschtomte från 60-70-talet.

Problemet är att Ukrainas position emot Ryssland försvagas för att folk lyssnar på Oliver Stone och tror att hans dokumentärer är sanningen. När de som bäst visar ett perspektiv på sanningen och som sämst rena lögner. Vilja är en av de viktigaste komponenter i ett krig och Stone försvagar väst vilja att hjälpa offret Ukraina emot gärningsmannen Ryssland. Det innebär att Ukraina riskerar att förlora kriget.
Citera
2022-09-16, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Så om Ryssland säger att dom vill placera militärer på Gotland, annars anfaller dom Sverige, då ska vi bara acceptera det?

Japp! Tydligen är det så. Och det särskilt med omtanke om tyskar, italienare, m fl som riskerar drabbas av höjda elpriser om vi gör motstånd. Det ryska mottot verkar vara: "hellre låga priser än frihet och självständighet".

Vissa personer i den här tråden borde bo nåt år i Ryssland som en form av praktik om landet. Jag fattar inte hur man kan ha åsikten att våra elpriser är viktigare än Ukrainas rätt att existera som självständig stat. Friheten är värd ett högt pris.
Citera
2022-09-16, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Har ryssarna flytt från Krim?

Jag tror du och jag har helt olika bilder av hur kriget går och kommer att sluta. Vad förvånade ni kommer bli när Ryssland vinner kriget.
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Hej! Är det ingen som känner som jag att kapitulationen är nära?!
Vilken dag som helst kommer Kiev kasta in handduken.
Känns som det går fort nu!

Är du lika säker som din ”kompis”?
Citera
2022-09-16, 07:47
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Problemet är att den gasen är betydligt dyrare.

Såklart, men det ger skjuts åt omställningen. Vindkraft med vätgas fabriker är det som kommer närmast.

Ryssen kommer ju också att få sämre villkor när man levererar till Kina. Dessutom tar det tre år att få igång ledningen.
Citera
2022-09-16, 07:48
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Det är ju precis det Susa sysslat med i Ukraina de senaste åren. Har du inte hängt med. Hint…Hunter Biden, Burisma, Victoria Nuland.

Vem är Susa?
Citera
Medlem
Massgrav hittad där det var meningen att ryssland skulle skydda befolkningen?

https://www.expressen.se/nyheter/zelenskyj-massgravplats-hittad-i-lzyum/

Ryssland är patetiska och desperata.
Citera
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Du glömde den lilla detaljen att Soros och CIA gått in med flera miljarder för att stötta en regnbågsrevolution och att demonstrationerna var planerade och regisserade av CIA för att få bort den ryskvänlige presidenten och tillsätta en president/regering som var lojal med USA.
Vilket jävla foliehattstrams!

Visa en verifierad källa på detta eller ta dina fantasier till konspirationsdelen!

Och nej Bitchute räknas inte som verifierad källa!
Citera
2022-09-16, 07:49
Medlem
Citat:
Republikerna Donbas och Lugansk har det.

Ok. Så om Skåne bjuder in danska armén så ska Sverige acceptera att Skåne är ett självständigt land som hellre hänger ihop med Danmark än med Sverige?

Om du talar om vilken svensk region du bor i så förklarar jag den självständig och bjuder in ryska armén dit. Jag räknar med att få se dig på torget när du viftar med ryska flaggan och välkomnar befriarna. Visst kommer du?
Citera
2022-09-16, 07:50
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Jag använder gas och bensin dagligen.
I ryskttillverkade produkter?
Citera
2022-09-16, 07:50
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Japp! Tydligen är det så. Och det särskilt med omtanke om tyskar, italienare, m fl som riskerar drabbas av höjda elpriser om vi gör motstånd. Det ryska mottot verkar vara: "hellre låga priser än frihet och självständighet".

Vissa personer i den här tråden borde bo nåt år i Ryssland som en form av praktik om landet. Jag fattar inte hur man kan ha åsikten att våra elpriser är viktigare än Ukrainas rätt att existera som självständig stat. Friheten är värd ett högt pris.

För att du sätter upp ett falskt val. Det är inte antingen eller.
Citera
2022-09-16, 07:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
So What!!! Det här är realpolitik och den starkes rätt som i slutändan gäller. Sig på den!!!
Ja, det är den starkes rätt som gäller. Hur tycker du det går för Ryssland? Tror du att dom vinner emot ett Nato-stött Ukraina? Hur har krigsförloppet sett ut dom senaste månaderna, vem tror du kommer att vinna i slutändan?

Vem tror du är den starkare parten i denna konflikt? Sluta skäm ut er ryssar och åk hem. Ni sparar era soldaters liv, annars kommer dom att dö varenda en.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2022-09-16 kl. 07:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in