Citat:
Jag har använt Norspan/dom alternativ som finns i många år, och känner igen det du säger. När det gäller ”skrynkligheten”: det finns ett fabrikat man kan få, fick det första gången för några år sedan, som är bra mycket större än dom andra. Och hur jävla noga/försiktig jag är när jag sätter på dom (långsamt stryker på från ena sidan till andra och sen håller/trycker nån minut) så efter ett par dagar har dom veck på sig/blivit skryngliga. Jag har aldrig heller upplevt minskad effekt pga dessa, men det är irriterande. Dom brukar också släppa i kanterna, så då får man antingen klippa försiktigt eller tejpa. Och det är den tunna, hudfärgade tejpen (kanske är det kirurgtejp?) som gäller. Alla andra släpper när man använder armen/rör på sig. Kanske är det också platsen där du har dom, har du testat överarmen? Jag växlar arm och det funkar fint. Däremot ska man undvika att sätta på samma ställe två veckor irad. Gjorde det en gång och huden blev rejält irriterad.
På ”original” Norspan och dom andra fabrikaten är det aldrig nåt problem med skrynklighet. Vilket fabrikat är det du har? Jag ska skriva upp det nästa gång det blir aktuellt (man ser redan på kartongen), betalar hellre lite extra om det finns alternativ.
Vätska har aldrig varit nåt problem för mig, prata med läkare om det.
Det låter lite konstigt att du måste byta efter 5-6 dagar, själv har jag flera gånger väntat en dag extra utan större problem. Halveringstiden är ju väldigt lång. Kanske behöver du en större dos? Efter 7 dagar finns även en del buprenorfin kvar i plåstren, vilket går att komma åt på ett par sätt. Om man nu är lagd åt det hållet.
Hoppas det kommer funka för dig. Själv tycker jag plåstren är ett helt OK alternativ om man lever med kronisk värk. Själv hamnade jag där efter (tio?)tusentals tramadol och en period på oxy. Det var inget fel på oxyn’s effekt så länge jag stod på hyfsat stora doser. Däremot blev jag ganska rejält påtänd (vilket kan vara trevligt, men det är svårt att fungera hyfsat så…)När jag var nere på 5 mg kunde jag lika gärna vara utan. Jag ville ha nåt där risken är liten att hamna i situationen att behöva öka dosen, jaga recept, ljuga för läkare m.m. Så, jag föreslog det själv. Har testat att vara helt utan opioider (då med gabapentin, vilket gjorde mig rejält jävla snurrig) och sänka den dos jag har (från 10 mcg/h till 5, funkade ett tag sen inte). Men just dygnet-runt doseringen passar min typ av värk/smärta, sånt kan ju vara olika.
Har en reumatisk sjukdom vilken har förstört och fortsätter förstöra min rygg i grunden, därför kronisk smärta.
Ha det fint!
På ”original” Norspan och dom andra fabrikaten är det aldrig nåt problem med skrynklighet. Vilket fabrikat är det du har? Jag ska skriva upp det nästa gång det blir aktuellt (man ser redan på kartongen), betalar hellre lite extra om det finns alternativ.
Vätska har aldrig varit nåt problem för mig, prata med läkare om det.
Det låter lite konstigt att du måste byta efter 5-6 dagar, själv har jag flera gånger väntat en dag extra utan större problem. Halveringstiden är ju väldigt lång. Kanske behöver du en större dos? Efter 7 dagar finns även en del buprenorfin kvar i plåstren, vilket går att komma åt på ett par sätt. Om man nu är lagd åt det hållet.
Hoppas det kommer funka för dig. Själv tycker jag plåstren är ett helt OK alternativ om man lever med kronisk värk. Själv hamnade jag där efter (tio?)tusentals tramadol och en period på oxy. Det var inget fel på oxyn’s effekt så länge jag stod på hyfsat stora doser. Däremot blev jag ganska rejält påtänd (vilket kan vara trevligt, men det är svårt att fungera hyfsat så…)När jag var nere på 5 mg kunde jag lika gärna vara utan. Jag ville ha nåt där risken är liten att hamna i situationen att behöva öka dosen, jaga recept, ljuga för läkare m.m. Så, jag föreslog det själv. Har testat att vara helt utan opioider (då med gabapentin, vilket gjorde mig rejält jävla snurrig) och sänka den dos jag har (från 10 mcg/h till 5, funkade ett tag sen inte). Men just dygnet-runt doseringen passar min typ av värk/smärta, sånt kan ju vara olika.
Har en reumatisk sjukdom vilken har förstört och fortsätter förstöra min rygg i grunden, därför kronisk smärta.
Ha det fint!
Tja mannen och tack för var!
Jag lider även jag av kronisk smärta. Neuropati i ben och fötter bland annat och lite reumatiska problem med. Har värk 24/7 och haft det mesta inom mediciner. Allt från gamla hederliga Gabapentin/Lyrica och Saroten till starkare grejer som morfin och t o m haft en smärtpump inopererad men som tyvärr ej funkade för mig (hade den ändå i ett par år med morfin i).
Nuvarande smärtklinik, när pumpen var ute, satte sedan in Norspan 20 mikrogram samt Temgesic 0,4 mg och även Catapresan. Har även Iktorivil 2-3 mg till kvällen. Tycker denna kombination funkar helt ok mot dom smärtor jag har, även om inget är 100% bra direkt (som kronisk smärtpatient ska man vara nöjd om man når 50% lindring tex). Enda jobbiga är det jag skrev att dessa plåster ibland blir rynkliga/bubbliga och ibland släpper vid kanterna och jag har kört med kirurgtejp men inte alltid det funkar. Men lärt mig att släpper kanterna så inte så farligt ändå verkar det som eftersom medicinen sitter centralt som du vet och det klistret verkar sitta hårt däremot när jag ska ta av plåstret. Får ofta väldiga röda kraftiga hudirritationer och mindre blåsor (allergiska reaktioner) så fått en kortisonsalva att använda 3 dagar innan ett nytt plåster ska på och hittills funkat helt ok. Är rätt ny med denna medicin. Bara haft den i ett par månader.
Jag växlar ställen jag med. Ska ju gå minst tre veckor innan ett plåster kan/bör sättas på ett område som tidigare har använts. Platserna som du nog vet om där man ska sätta dessa plåster är ju på vänster överarm, höger överarm, vänster övre rygg, höger övre rygg samt vänster bröst och höger bröst. Sedan kan man visst även ha dom på sidorna av bröstet. Så totalt 8 ställen på kroppen som är godkända/smärtläkarna rekommenderar.
Jo jag känner märkligt nog av ett dipp redan efter 5-6 dagar. Men visst inte ovanligt ändå. Fick höra av en annan läkare att vissa patienter behöver byta plåster vart 5:e dag. Tror jag ligger i den kategorin. Sedan som sagt går ju medicinen ut fortare i blodet om du är i solen (man ska ju vara försiktig men är man utomlands så lätt hänt att man glassar lite i solen). Feber kan också göra att medicinen utsöndras fortare.
Jag fick först testa Buprenorphine STADA (Norspan var helt enkelt dyrare). Sedan eftersom jag fick allergiska reaktioner så fick jag prova Norspan då klistret ibland kan vara annorlunda visst beroende på tillverkare enligt min smärtläkare men var samma sak där så därför jag fick den där kortisonsalvan utskrivet att smörja in ett område 3 dagar innan nytt plåster ska på. Betnovat heter salvan iaf.
Gällande Bup STADA och Norspan så tror jag att Norspan är snäppet bättre. Kan vara placebo men dels är förpackningen lättare att öppna (här finns iaf ett mönster för saxen att klippa så man inte klipper sönder plåstret) medans STADA inte har det så man får klippa jäkligt försiktigt vid kanten innan man får upp påsen så att säga. För vid minsta skada/repa på plåstret så ska man visst slänga det...
Fått tips att prova/köpa Tegaderm Transparent film som man kan sätta över dessa plåster (visst godkända för det för annars får ju inget sättas över plåstret då man kan öka effekten) och detta märke, Tegaderm håller också i upp till 7 dagar och är vattentätt m.m. Men ska visst vara rätt dyrt så... Men kanske går att hitta billigt någonstans, vem vet. Här en länk och recensioner till folk som använder det till sina smärtplåster: https://www.amazon.com/Tegaderm-Transparent-Dressing-Label-1626W/product-reviews/B0055AGR7U?reviewerType=all_reviews
Nu blev det en jäkla novell från min sida hahaha. Sorry för det mannen men uppskattar ditt svar och skönt att veta att man inte är ensam om att åka på "rynkliga"/"bubbliga" plåster efter ett par dagars bruk.
Ha d gott medans!