2022-09-12, 12:02
Medlem
Losdrivarexistenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thetotalend
Jag trodde vi var överens om att det skiljer sig åt i olika delar av landet, men du kanske inte minns :-)
Finns de som driver frågan ialf.

https://drugnews.se/2022/09/05/narkotikapolitiken-behover-mer-pragmatism/
De har varit hemma hos mig, sprayat mig etc. Men inge husrannsakan. Fått för mig att det finns en yngre generation som vill rädda liv istället för pinnar. Men dom är få. Dom är där för att skydda ambulansen, lägg utan allt kark. Trosorn på någon är annars perfal. Ha På bögporr ocjkaå om du vill bli av med dem
Senast redigerad av Losdrivarexistens 2022-09-12 kl. 12:07.
Citera
2022-09-12, 14:32
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Jag trodde vi var överens om att det skiljer sig åt i olika delar av landet, men du kanske inte minns :-)

Läste denna artikeln på Accents hemsida igår;

”.. Hur ser svenska poliser på de olika åtgärder som erbjuds personer som är beroende av droger, till exempel sprututbyte och så kallad LARO, läkemedels-assisterad behandling vid opioidberoende? Det har forskare från Malmö Universitet undersökt genom att intervjua 19 Malmöpoliser som jobbar med narkotikabrott.
– I andra länder har man sett hur poliser i vissa fall motarbetat skadebegränsande insatser. Vi ville se hur det ser ut i Sverige och få ett polisperspektiv på frågan, säger Johan Nordgren, lektor i socialt arbete vid Malmö Universitet..”

https://accentmagasin.se/narkotika/kor-hellre-manniskor-till-vard-an-botfaller/
Citera
2022-09-12, 15:02
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losdrivarexistens
Källa på det? Misstror dig inte, vill bara inte slösa massa pengar.

Har vetat det länge men bland annat står det väl i sub faq här på flashback annars googla bara.
Det är gränsen du ej blir hög mer sedan finns ett högre tag på kanske 32 jag minns inte exakt där det inte kan bli mer smärtlindrande.
Citera
2022-09-14, 00:19
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:

Jag minns. Däremot förstår jag inte hur det kan skilja på en lag från olika delar av landet.
Vad jag ville få fram var att man kan inte säga att varken det ena eller det andra gäller då. Både har rätt och båda fel beroende på var man bor. Det är väl sjukt?? Någon som vet varför?

Under att säga mycket

Gäller det?
* Lappland Sverige ( Umeå till Luleå och Kiruna)
* norra Sverige (från Borlänge, Dalarna slutar och där Borlänge börjar upp till Umeå)
* Västerbottens Sverige ( från dalarna till Västerbotten börjar )
* mellersta Sverige (från Göteborg till Stockholm )
* södra sverige (från Malmö till Göteborg , Västergötland)

har jag glömt nåt så säg till, senaste jag läste geografi var i mellanstadiet så fick fan googla
Senast redigerad av Bullsquid 2022-09-14 kl. 01:01.
Citera
2022-09-14, 01:22
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Läste denna artikeln på Accents hemsida igår;

”.. Hur ser svenska poliser på de olika åtgärder som erbjuds personer som är beroende av droger, till exempel sprututbyte och så kallad LARO, läkemedels-assisterad behandling vid opioidberoende? Det har forskare från Malmö Universitet undersökt genom att intervjua 19 Malmöpoliser som jobbar med narkotikabrott.
– I andra länder har man sett hur poliser i vissa fall motarbetat skadebegränsande insatser. Vi ville se hur det ser ut i Sverige och få ett polisperspektiv på frågan, säger Johan Nordgren, lektor i socialt arbete vid Malmö Universitet..”

https://accentmagasin.se/narkotika/kor-hellre-manniskor-till-vard-an-botfaller/

Detta vore ju en dröm att sikta mot! hoppas verkligen de inser detta så fort som möjligt.

Som vanligt inom politik lovas det mycket och inget blir bättre. Röstar aldrig och har aldrig gjort. HATAR politik, det och religion är det värsta som hänt världen. Flest människor har dött helt i onödan av detta skit.

Istället klagas det på narkotikan istället för att försöka fixa fler bostäder och inte ta emot halva världen hit utan på en lagom nivå : fler jobb, mer anpassning och möjligheter för folk med psykiskt ohälsa, försöka få bort alla extremt segregerade zoner som inte ens liknar samma land mer.

Jämför brotten i Malmös getton och Göteborgs gängkrig med villor och idylliska stadsdelar som Djursholm och Lidingö...

Varför vill folk använda narkotika då? JO för att man inte mår bra på ett eller annat sätt.
Lägg ner det jävla "War on Drugs" nu. Har det funkat sedan det infördes??? nej folk knarkar mer än någonsin i dagsläget och mår asdåligt...förlorar vänner i överdoser och skjutningar.
"När helvetet regnar vad gör en presenning?"

Vårda istället för att straffa folk och börja se det som en sjukdom.
Likadant nästan som att säga till någon med diabetes att sluta klaga, folk som sitter i rullstol att de inte behöver den nåt mer och får ta sig fram bäst man vill när man är förlamad, varför inte säga till en självmordsbenägen som varken har pengar bostad eller jobb att de bara borde skärpa till sig. Tror ni många vill sitta i nån trappa med smutsiga sprutor osv.

Läste att man får betala upp mot 3000 för 1g heroin i stockholm? Det är ju sanslöst! hur fan har man råd att fixa detta flera ggr om dagen, det går ju ur efter 4 timmar och då blir man dålig. Fan kom med en variant av tex sub som är delbar i fyra delar eller något med ett rus på 6-8 timmar och ej är andningsdeppresivt även blandat med annat då det som sub skulle blocka tex GABA droger förutom andra opiater.

Finns en sån medicin som heter naltrexon som gör att man ej blir sugen på alkohol utan att bli sjuk som på antabus och den blockerar alla opiater totalt tydligen (liknande naloxon)
så håller det i en hel dag.
Citera
2022-09-14, 02:24
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
När kan jag ta suboxone? Har inte tagit något heroin sen i torsdags kväll. Har klarat den första abstinensen med Subutex och massa lyrika och benzo.
Men nu ör både lyrican och Subutex slut.
Nu har jag bara subuxone kvar men det är ju Naloxon i den, har allt heroin och motfin försvunnit ur min kropp så jag kan ta subuxone?

Ursäkta stavfel, jag ser knappt vad jag skriver

Såhär ligger det till

Från sub till heroin eller annan opiat exakt 3 dygn, 72 timmar+ för full effekt
Från valfri opiat tillbaka till sub ca 6-12 timmar beroende på dos.

Hur många dagar hade du väntat? missade det
Citera
2022-09-14, 02:37
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonminne
Har en fråga om Subutex vid oxy-AT. Om jag tar snabbverkande oxy mår jag dåligt efter 4-5 h, långverkande 8-10 h. När kan jag ta Subutex? Ögonen börjar rinna och jag börjar frysa efter ovan nämnda tider, räcker dessa AT-symtom eller ska jag vänta in fler som värk och myrkrypningar? Vill absolut inte råka ta för tidigt och göra allt värre.

Sen, vilken dos ska jag börja med? Räcker 0,5 mg om jag tar 50-60 mg oxy vanligtvis?

Det du beskriver är bara början till ATn de första kanske 5% av andra symptom som väntar så hade sparat tills du är så dålig att du inte står ur alls. Rinnande ur ögon och näsa, slemmig hals, allmän sjukdomskänsla, extrema sömnproblem och kallsvettningar och frossa.
ATn på sub kan vara allt från en vecka till flera månader. Allt beror på doser och hur länge man tagit det. Jag tänder av ibland 1 gång om året om jag kan.

Får inget rus alls om det, slutar bara vara sjuk. Jag tycker iaf att suboxone tar bort halva effekten man får av sub så ska jag ta 2 mg subutex betyder det 4 mg suboxone. Detta vet jag ej om det gäller för alla.

Kan rekommendera lyrica de värsta dagarna under AT 150-300mg. pga båda de långa halveringstiderna på båda droger så man vet att ca 12-24 timmar är säkrat iaf innan man kan börja må dåligt igen men totalt från man tagit

Dag 3 bör du kunna ta. om du klarar så vänta gärna längre men 72 timmar är minimum.
0,5 mg sub är väldigt låg dos och 60 mg oxy ganska hög.
Vad är du ute efter? slippa AT eller få ett rus?
i vilket fall?
Citera
2022-09-14, 02:42
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Att gå högre än så är alltså bara bull? Man blir inte skönare på 12 mg än 4? Svårt att hålla med? Kan hända att det rör sig om pacebo.

Nej det är så, man kan ej få mer rus än över 4mg , resten är enbart smärtstillande fram till 24 eller 32 mg, minns inte exakt. Ja källor finns överallt...jag brukar hålla koll på det där eftersom jag kör det så ofta.
wikipedia och fass borde väl funka? prova där? testa googla?
svarat på det jag vet iaf.

Vill man slösa bort allt H verkligen bara för man trodde skulle va lugnt med 1-2 timmar tidigare. 72 timmar är ganska exakt faktiskt. Har själv provat. snorta ett halvg bra H under en dag men hade bara väntat runt 40 timmar ca...fick absolut ingen effekt alls.
Slösa upp en 0.5a och tog flera ggr att lära sig.
Senast redigerad av Bullsquid 2022-09-14 kl. 02:45.
Citera
2022-09-14, 02:46
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Att gå högre än så är alltså bara bull? Man blir inte skönare på 12 mg än 4? Svårt att hålla med? Kan hända att det rör sig om pacebo.

Nej det är så, man kan ej få mer rus än över 4mg , resten är enbart smärtstillande fram till 24 eller 32 mg, minns inte exakt. Ja källor finns överallt...jag brukar hålla koll på det där eftersom jag kör det så ofta.
wikipedia och fass borde väl funka? prova där? testa googla?
svarat på det jag vet iaf.

Vill man slösa bort allt H verkligen bara för man trodde skulle va lugnt med 1-2 timmar tidigare. 72 timmar är ganska exakt faktiskt. Har själv provat. snorta ett halvg bra H under en dag men hade bara väntat runt 40 timmar ca...fick absolut ingen effekt alls.
Slösa upp en 0.5a och tog flera ggr att lära sig.
Citera
2022-09-14, 10:22
Medlem
Jag är själv ex-pundare som gick på tjack och ketamin under några år men sluta med allt för över 5 år sen. Har typ ingen erfarenhet av opioider/sub.

Sen två år är jag ihop med en kille som också tar droger. Framför allt tar han sub mer eller mindre regelbundet. Han säger att han gör det för det hjälper mot hans IBS. Han tar också loperamid mot samma IBS.

Fan, jag vet inte om jag är ihop med en 24/7 pundare som bara ljuger för mig om sin ibs. Han snortar suben och det är så jag kommit på honom, han har vitt kvar i näsan eller glömmer sedlar i badrummet. Jag känner mig så satans ensam i det här. Vem ska jag prata med? Mina knarkglada vänner som inte tycker nåt är ett problem? Eller min oroliga familj? Hjälp. Ge mig din ärliga åsikt. Va tror du om killen min? Är han en subtorsk som tar de för rusets skull eller har du hört om nån annan som tar sub för magproblem/magsmärtor?
Citera
2022-09-14, 18:46
Medlem
FatFreddysCats avatar
Se om någon har koll på detta (kanske själva använt eller använder Norspan plåster) ifall man får full effekt om plåstret blir lite "rynkligt" så att säga? Har du Norspan på bröstet text eller övre ryggen så sker det ofta, för mig iaf, att plåstret blir lite småbubbligt/rynkligt och hela ytan där substansen är ligger inte till 100% på huden då vilket har gjort att jag börjat fundera på om man då kanske får in en mindre mängd av medicinen? För tro mig, att ha plåstret på överarmen så brukar det sällan bli lite "rynkligt"/bubbligt men däremot på bröstet/övre ryggen så blir det väldigt lätt rynkligt/lite bubbligt.

En annan fråga är när man duschar eller är och badar i havet och plåstret blir blött (och dessa plåster ska ju tåla sånt) men märkt även här att efteråt att man kan trycka ut en hel del vatten från plåstret men ibland är ju inte plåstret till 100 % tätt på sidorna trots kirurgtejp till hjälp (tejpen lossnar lätt från svett/värme/vatten) och då kommer ju lite vatten under plåstret och även om man försöker pressa ut vattnet från plåstret efteråt så kan ju en liten mängd ligga kvar under plåstret (om ni förstår vad jag tänker/menar) och borde även då kanske kunna ge en lägre effekt av medicinen? Eftersom lite vatten/vätska kanske ligger i vägen mellan medicinen och huden.

Inte haft chansen att prata med min smärtläkare om detta (vi skall träffas om två mån först c.a) och min husläkare har noll koll på detta. Norspan ska ju bäras i 7 dagar innan man byter men själv märkt att jag behöver byta efter 5-6 dagar redan. Sedan verkar ju medicinen i plåstret verka olika fort såklart beroende på hur varm man är, om man badar mycket på semestern tex etc etc.

Sorry om mitt inlägg är svamligt eller dylikt. Småkrasslig här så svårt att fokusera sig då.

Tacksam för svar om någon har koll på detta eller själv upplevt eller upplever samma sak med Norspan.

Tilläggas att jag inte riktigt märkt av någon större abstinens trots att plåstret ofta varit både lite "bubbligt"/rynkligt men tar även Temgesic som kanske maskar vissa symtom då om säg plåstret då enbart verkar runt 80% och inte med full styrka då det ej ligger platt mot huden när jag har dom på bröstet eller ryggen speciellt.

Väl mött!
Senast redigerad av FatFreddysCat 2022-09-14 kl. 18:50.
Citera
2022-09-15, 00:44
Medlem
Jag har använt Norspan/dom alternativ som finns i många år, och känner igen det du säger. När det gäller ”skrynkligheten”: det finns ett fabrikat man kan få, fick det första gången för några år sedan, som är bra mycket större än dom andra. Och hur jävla noga/försiktig jag är när jag sätter på dom (långsamt stryker på från ena sidan till andra och sen håller/trycker nån minut) så efter ett par dagar har dom veck på sig/blivit skryngliga. Jag har aldrig heller upplevt minskad effekt pga dessa, men det är irriterande. Dom brukar också släppa i kanterna, så då får man antingen klippa försiktigt eller tejpa. Och det är den tunna, hudfärgade tejpen (kanske är det kirurgtejp?) som gäller. Alla andra släpper när man använder armen/rör på sig. Kanske är det också platsen där du har dom, har du testat överarmen? Jag växlar arm och det funkar fint. Däremot ska man undvika att sätta på samma ställe två veckor irad. Gjorde det en gång och huden blev rejält irriterad.

På ”original” Norspan och dom andra fabrikaten är det aldrig nåt problem med skrynklighet. Vilket fabrikat är det du har? Jag ska skriva upp det nästa gång det blir aktuellt (man ser redan på kartongen), betalar hellre lite extra om det finns alternativ.

Vätska har aldrig varit nåt problem för mig, prata med läkare om det.

Det låter lite konstigt att du måste byta efter 5-6 dagar, själv har jag flera gånger väntat en dag extra utan större problem. Halveringstiden är ju väldigt lång. Kanske behöver du en större dos? Efter 7 dagar finns även en del buprenorfin kvar i plåstren, vilket går att komma åt på ett par sätt. Om man nu är lagd åt det hållet.

Hoppas det kommer funka för dig. Själv tycker jag plåstren är ett helt OK alternativ om man lever med kronisk värk. Själv hamnade jag där efter (tio?)tusentals tramadol och en period på oxy. Det var inget fel på oxyn’s effekt så länge jag stod på hyfsat stora doser. Däremot blev jag ganska rejält påtänd (vilket kan vara trevligt, men det är svårt att fungera hyfsat så…)När jag var nere på 5 mg kunde jag lika gärna vara utan. Jag ville ha nåt där risken är liten att hamna i situationen att behöva öka dosen, jaga recept, ljuga för läkare m.m. Så, jag föreslog det själv. Har testat att vara helt utan opioider (då med gabapentin, vilket gjorde mig rejält jävla snurrig) och sänka den dos jag har (från 10 mcg/h till 5, funkade ett tag sen inte). Men just dygnet-runt doseringen passar min typ av värk/smärta, sånt kan ju vara olika.

Har en reumatisk sjukdom vilken har förstört och fortsätter förstöra min rygg i grunden, därför kronisk smärta.

Ha det fint!
Senast redigerad av blindboyfuller 2022-09-15 kl. 00:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in