Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Frågan var om du kunde ge ett exempel på hur Bitcoin används till något annat än spekulation.
Om Bitcoin inte används så behöver det inte ”ersättas” när/om spekulationen upphör.
Jag använder bitcoin några gånger per månad för att köpa saker, främst online.
På senare tid har det även blivit något enstaka köp av varor eller tjänster i bekantskapskretsen.
Bitcoin används alltså i mitt fall i stället för kortbetalningar online och ibland i stället för swish, kontanter eller gentjänster i den informella ekonomin. I mitt mikrokosmos upplever jag att bitcoin har blivit mer gångbar under det senaste året eller så, vilket är en fördel för någon som har nästan allt sitt kapital i bitcoin. För några år sedan uppfattades jag mest som en knäppgök om jag föreslog att betala med bitcoin och ingen var intresserad, men riktigt så är det inte längre.
Eftersom bitcoin är en överlägsen form av pengar jämfört med dagens fiatpengar är det inte omöjligt och blir för varje år som går troligare att bitcoin kommer att bli den dominerande formen av pengar, inte bara i min värld utan i hela världen, när dollarn försvinner. Så frågan du behöver svara på är alltså: Vad kommer att ersätta fiatpengarna om det inte blir bitcoin som gör det?