2022-09-14, 21:09
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Det är banken som tar från sin ficka, inte från säljaren?
Så du kan klaga på ett köp till banken, banken ställer inga frågor och betalar tillbaka ur egen ficka. Efter det ställer de ingen fordran eller drar pengar från säljarens konto?
2022-09-14, 21:12
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Med den logiken så är du emot alla försäkringar inkl. bilförsäkring och hemförsäkring

Det har jag inte sagt, men finns det NU? Nej.
Jag har inte sagt att jag är emot försäkringar.

När det gäller försäkringar mot nätbedrägerier så har det aldrig drabbat mig. Det kanske är för att jag håller mig ifrån de skummaste av sidorna och kollar upp sådana jag inte handlat från tidigare.

När det gäller återbetalningar, så gör jag det konstant när jag lämnar tillbaka saker som inte passade eller motsvarade behoven. Då gör företaget ifråga en enkel återbetalning helt enligt sina policies och konsumentköpslagarna. Detta helt utan att jag måste börja processa det via VISA.

Så för upp till 3% på varje transaktion så bidrar VISA/MC/Amex med väldigt lite (om ens något?) mervärde jämfört med vad man skulle kunna göra med Lightning.
2022-09-14, 21:15
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är banken som tar från sin ficka, inte från säljaren?
Det har jag mycket svårt att tro.

Jag vet att dom gör det vid bedrägerier (kontokortnummer-stöld), men inte vid tvister med säljaren.
2022-09-15, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
”Köpa och sälja” är bara en utökning av den tjänst jag beskrev. Banken köper krypto och redovisar det nuvarande värdet av din andel som en skuld till dig på ett konto. Om du vill ”sälja” så får du en utbetalning i SEK (eller vad du nu har) till ett annat konto i samma bank eller en annan bank.

Ni förstår inte skillnaden mellan att betrakta krypto som värdepapper eller valuta (i vilket fall krypto används för transaktioner där varor och tjänster köps och säljs, alltså som Satoshi föreslog).

Du kan se bitcoin som en trojansk häst som infiltrerar bankväsendet. Spelteorin får vissa banker att erbjuda handel med och förvar av bitcoin, eftersom en bank som är tidig in i detta kan ta del av vinsterna och ha nöjda kunder, men i förlängningen, när folk lär sig att använda och lita på bitcoin, kommer den att göra nästan alla banker överflödiga.

En möjlig nisch som kanske kan komma att finnas i framtiden och ge några enstaka banker existensberättigande, kan vara utgivande av bitcoinskuldsedlar, se

(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot

Jag upptäckte nu att en annan flashbackare redan hade varit inne på detta spår,

(FB) Bitcoinsedlar ,

men utan att nå riktigt ända fram i tankeprocessen.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-09-15 kl. 01:26.
2022-09-15, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Det finns inget som talar för bitcoin längre, förståsigpåare menar att det är stor risk att bitcoin är en av vår tids största bubblor som nu har pyspunka för att snart pysa totalt.
Jag trodde länge på teknologin men har ändrat mig . Ännu värre kommer det att gå med alla shitcoins som är centraliserade.

Det ligger i baissemarknadens natur att horder med förståsigpåare dödförklarar bitcoin och att många drar sig ur helt och hållet.

Här är en webbplats som har samlat över 400 dödförklaringar i en graf: https://99bitcoins.com/bitcoin-obituaries/
2022-09-15, 08:14
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Digitalisering av värde.

Du måste förklara vad av det du inte förstår. Ingen har hävdat att det påverkar just ditt liv på något sätt alls. Det gick väldigt länge bra att klara sig i samhället utan digitala verktyg överhuvudtaget, posta vykort, betala sina räkningar på det fysiska bankkontoret osv. Men om www skulle/ska försvinna så behövde/behöver det betyda att något ersätter det, oasvett om just du använder det eller inte.

Frågan var om du kunde ge ett exempel på hur Bitcoin används till något annat än spekulation.

Om Bitcoin inte används så behöver det inte ”ersättas” när/om spekulationen upphör.
2022-09-15, 08:19
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Flyger över huvudet på folk på samma sätt som "Digitalisering av information" flög över huvudet på folk på -90 talet.

Om man inte kan äta det, eller använda det som skydd mot väder och vind, då har folk svårt att förstå att det skulle ha något värde.

En Bitcoin-nyckel är inte mer digitaliserat an ett vanligt bankkonto.

Skillnaden i det avseendet är att transaktionerna är publika och distribuerade.
2022-09-15, 08:21
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det ligger i baissemarknadens natur att horder med förståsigpåare dödförklarar bitcoin och att många drar sig ur helt och hållet.

Här är en webbplats som har samlat över 400 dödförklaringar i en graf: https://99bitcoins.com/bitcoin-obituaries/

Fundera över din egen bias och vad det är som gör att du vet bättre. Har du lång erfarenhet av att arbeta inom något område som gör dig till expert?
2022-09-15, 09:16
Avslutad
Det är på den nivån. https://twitter.com/maxkeiser/status/1570231360282845184

Citat:
I would posit #Bitcoin is protected by a METAPHYSICAL DEFENSE mechanism located in our collective unconscious spontaneously coalescing per a unified quantum evolutionary leap away from fetishistic worship of physical objects toward a perfect, spiritual expression of ourselves.
2022-09-15, 09:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
En Bitcoin-nyckel är inte mer digitaliserat an ett vanligt bankkonto.

Skillnaden i det avseendet är att transaktionerna är publika och distribuerade.
Men guld, fastigheter, råvaror och annat är fysiska.

Man kan ju argumentera att alla värdepapper är digitala, men ingen av dom är bearer utan du är beroende av en custodial av dessa vilket har flera nackdelar, speciellt i politiskt instabila delar av världen.
2022-09-15, 09:51
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Men guld, fastigheter, råvaror och annat är fysiska.

Man kan ju argumentera att alla värdepapper är digitala, men ingen av dom är bearer utan du är beroende av en custodial av dessa vilket har flera nackdelar, speciellt i politiskt instabila delar av världen.

Jag tror också (och hoppas) att kryptovalutor kan spela en roll i ”instabila delar av världen” som du säger. Vårt banksystem vägrar ju hjälpa till där pga de idiotiska reglerna om penningtvätt.

Bitcoin är tyvärr en usel kandidat pga den idiotiska energiåtgången samt att den maximala transaktionsvolymen är typ 1/10 000 av vad den skulle behöva vara.

Och nej Lightning löser inte det. tyvärr. Det är sjukt oklart hur ofta avveckling i Bitcoin ska ske, vem som ska betala för det och hur systemet ska hantera flöden som går i en och samma riktning. Lightning är idiotiskt.
2022-09-15, 09:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag tror också (och hoppas) att kryptovalutor kan spela en roll i ”instabila delar av världen” som du säger. Vårt banksystem vägrar ju hjälpa till där pga de idiotiska reglerna om penningtvätt.

Bitcoin är tyvärr en usel kandidat pga den idiotiska energiåtgången samt att den maximala transaktionsvolymen är typ 1/10 000 av vad den skulle behöva vara.

Och nej Lightning löser inte det. tyvärr. Det är sjukt oklart hur ofta avveckling i Bitcoin ska ske, vem som ska betala för det och hur systemet ska hantera flöden som går i en och samma riktning. Lightning är idiotiskt.
Låt oss vara eniga att vara oeniga.
Jag tycker Bitcoin verkar vara bra för miljön, och Lightning ser ut att kunna lösa skalbarheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in