2022-09-15, 16:21
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Hallå där!

Jag har lite funderingar kring CAs utssende och vore mer än tacksam om någon som vet kan upplysa mig något i denna fråga.
Självklart har jag först försökt att hitta svaren själv. Har rotat i denna tråd, googlat samt lyssnat en hel del på Palmemordet (podden).

Tack på förhand!

Och nu till mina funderingar!

Ofta kastas det ju ut uttryck som "Han visar "förbluffande likheter med signalementet".
Vilket signalement hänvisas det till då?
Anledning till min fråga är ju att samtidigt kallar man ju CA för dubbelgångaren - och detta ska då vara ett referat till CP.

För att vara extra tydlig i min frågeställning,

Menar man med "signalement" de signalement som kunde "härledas" till CP eller syftar man på det generella signalement (som nu används av KP/TP) för att påvisa att GM med största sannolikhet åtminstone iaf var klädd som SE?

En följdfråga...

Finns det några bilder/uppgifter alls som kan påvisa hur CA såg ut (tänker mest på klädsel) 1986?
För att vara lite mer specifik...Vet vi alls gällande hur han gick klädd på vintern? Pratar vi rock? Kort jacka?

Stort tack!

Ulf Åsgård en av författarna till GMP är en av källorna:

"Framförallt signalementet, [...], det är verkligen påfallande att han är mycket överensstämmande med vittnenas beskrivning. Inte allas förstås, men många är rätt samstämmiga om den bilden"

I just det här klippet uttrycker han sig i relation till vittnenas uppgifter, men Ulf har sett Christer och gör förstås en egen bedömning får vi förmoda.

https://youtu.be/rIdNq71Dug8?t=228
https://wpu.nu/images/9/9e/1994-05-09_Gärningsmannaprofilen_-_total_version_nr_0.pdf

Vi skulle behöva få fram en bild ca 1985-1987.
Senast redigerad av omiga 2022-09-15 kl. 16:26.
Citera
2022-09-15, 16:29
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Ulf Åsgård en av författarna till GMP är en av källorna:

"Framförallt signalementet, [...], det är verkligen påfallande att han är mycket överensstämmande med vittnenas beskrivning. Inte allas förstås, men många är rätt samstämmiga om den bilden"

https://youtu.be/rIdNq71Dug8?t=228
https://wpu.nu/images/9/9e/1994-05-09_Gärningsmannaprofilen_-_total_version_nr_0.pdf

Vi skulle behöva få fram en bild ca 1985-1987.

Tack!

Men vad menar Åsgård?
Vad exakt syftar man på?
Vad är många "mycket samstämmiga" om?

Och ja...för att dra några slutsatser om CA stämmer in på vittnesmål behövs det bilder.
Åtminstone lite bra förklaringar som ligger bakom dessa påståendet om förbluffande liknelser och dylikt.....

Just nu är det bara massa superlativ utan någon substans.
Citera
2022-09-15, 16:37
Medlem
omigas avatar
Citat:
Just nu är det bara massa superlativ utan någon substans.
För dig och för mig, men inte för de som har träffat honom.
Citera
2022-09-15, 16:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
För dig och för mig, men inte för de som har träffat honom.

OK. Jag vet inte riktigt vad det betyder

Men visst, som jag tidigare har uttryckt är jag öppen för att det existerar material som kan ge lite klarhet i alla tjusiga ordval om hans påstådda utseende.

Tills dess är det ju omöjligt för oss vanliga dödliga att dra några slutsatser om det ens är rimligt att placera honom på brottsplatsen. Det enda vi har är ju att han ska vara väldigt lik CP + att han stämmer mycket väl in på vittnesmål (men inte alla).

Det vore ju trevligt om de som faktiskt har uttryckt sig enligt ovan också kan ge lite saklig information gällande vad de faktiskt menar. Exakt vad hos CA stämmer mot vittnesmålen?
Citera
2022-09-15, 17:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Stort tack för informationen!
Exakt sådant jag var ute efter!

Jag rotade lite extra i Granskningskommissionen och det enda jag kan hitta om hans utseende är: Vid fortsatt utredning framkom följande uppgifter och påståenden. GH:s utseende hade enligt uppgiftslämnare likheter med det signalement som Lisbeth Palme avgivit.

Det som avses är förmodligen broderns sambo som okt 1995 kontaktar PU då hon reagerat på Lisbeths signalement i Aftonbladet samma dag. Hon uppger att det är ”första gången hon ser denna uppgift, men att hon under lång tid, ca tre år, tyckt att Christers utseende haft stora likheter med tidigare publicerade uppgifter, men nu blev överensstämmelsen än större”.

Det hon måste läst är

”Tommy Lindström satt kort efter mordet tillsammans med Lisbet Palme och gick
igenom hennes beskrivning av mördaren.
- Jag tycker att det här stämmer väl överens, annars skulle jag inte ha
vidarebefordrat uppgifterna och heller inte arbetat med det, säger Tommy
Lindström till Nyheterna i TV 4.
- Det är ögonen, de här kraftiga kindsidorna och hakpartiet. Och det är
framförallt delen under näsan till överläppen, den här så kallade vita
överläppen som man har pratat om i olika sammanhang, det här stämmer väl.”

(FB) Tråden om Christer Andersson

Citat:
En annan punkt GK tar upp är: "Han har visat sig ha detaljkunskaper utöver det vanliga om PU:s
olika skeden."
Men de nämner inget mer heller om det. Vet du vad de syftar på? Jag har läst igenom alla förhör jag kan hitta, men förstår inte vad alls vad de hänvisar till.

Utredningen har CA diskuterat med PU främst vid sidan om i samband med förhör. Det framgår i dokumentet ”Inställning till Palmeutredningen”,
där refereras sådan diskussioner och som inte finns i förhör. Här framgår dock inga ”detaljkunskaper”, men sådana kan ju ha visat sig ändå.

Som du ser om har förlustat dig med GrK, så har denna haft flera sammanträden om CA med PU och åklagarna. Där har förmodligen framkommit uppgifter som inte finns i någon diarieförd handling eller i handling som inte begärts ut än. Jag menar att uppgifter från exempelvis GrK och revisorerna tills vidare får avvisas om man inte kan identifiera källan. Och det är ju synd om faktiskt fanns värdefullt material i arbetsmaterial och utredares huven.

Citat:
Jag hittar inget alls som tyder på att han besatt mer kunskap än någon som läser tidningarna.

Att man fäster sig vid kunskaper om PU tror jag handlar om GMP:n och dess uppfattning att GM kan ha haft intresse för, kunskap om och följt med i rapporteringen om utredningen. Hade CA eller någon annan haft kunskap som endast GM kan ha, så hade ju saken varit klar.
Citera
2022-09-15, 17:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Det som avses är förmodligen broderns sambo som okt 1995 kontaktar PU då hon reagerat på Lisbeths signalement i Aftonbladet samma dag. Hon uppger att det är ”första gången hon ser denna uppgift, men att hon under lång tid, ca tre år, tyckt att Christers utseende haft stora likheter med tidigare publicerade uppgifter, men nu blev överensstämmelsen än större”.

Det hon måste läst är

”Tommy Lindström satt kort efter mordet tillsammans med Lisbet Palme och gick
igenom hennes beskrivning av mördaren.
- Jag tycker att det här stämmer väl överens, annars skulle jag inte ha
vidarebefordrat uppgifterna och heller inte arbetat med det, säger Tommy
Lindström till Nyheterna i TV 4.
- Det är ögonen, de här kraftiga kindsidorna och hakpartiet. Och det är
framförallt delen under näsan till överläppen, den här så kallade vita
överläppen som man har pratat om i olika sammanhang, det här stämmer väl.”

(FB) Tråden om Christer Andersson

Utredningen har CA diskuterat med PU främst vid sidan om i samband med förhör. Det framgår i dokumentet ”Inställning till Palmeutredningen”,
där refereras sådan diskussioner och som inte finns i förhör. Här framgår dock inga ”detaljkunskaper”, men sådana kan ju ha visat sig ändå.

Som du ser om har förlustat dig med GrK, så har denna haft flera sammanträden om CA med PU och åklagarna. Där har förmodligen framkommit uppgifter som inte finns i någon diarieförd handling eller i handling som inte begärts ut än. Jag menar att uppgifter från exempelvis GrK och revisorerna tills vidare får avvisas om man inte kan identifiera källan. Och det är ju synd om faktiskt fanns värdefullt material i arbetsmaterial och utredares huven.

Att man fäster sig vid kunskaper om PU tror jag handlar om GMP:n och dess uppfattning att GM kan ha haft intresse för, kunskap om och följt med i rapporteringen om utredningen. Hade CA eller någon annan haft kunskap som endast GM kan ha, så hade ju saken varit klar.

Tack för ett mycket bra inlägg!

Då var det som jag misstänkte (sambon som hänvisade till saker LP har sagt).

Det vore ju mer än intressant om Ulf Åsgård kunde utveckla sin åsikt också.
Han låter ju väldigt övertygande med att det är "påfallande att mycker sammanstämmer med vittnesmål" och hänvisar då till att han har träffat honom....
Men han går inte närmare in på exakt vad det är som stämmer.

Tyvärr är ju detta lite återkommande med CA-spåret börjar jag inse....
Det är mycket som inte finns i materialet och visa saker (argument för spåret) som tyvärr blir lite knepiga när man försöker hitta källor.
Citera
2022-09-15, 19:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Signalementen är problematiska och pekar åt alla håll.

Går vi till just Lisbeths vittnesmål och det ansikte hon senare "målade upp" så pekar det mer åt en mörkhårig GM. Fantombilden som hon också kommenterat visar mer ett smalt ansikte snarare än CA's lite grövre. SE stämmer inte alls in med sitt pluffsiga ansikte.
Men sedan är frågan om Lisbeth verkligen såg GM's ansikte?

Avseende vad vi vet om våra "utpekade" GM hänger så klart ihop med när de kom in utredningen och på vilket sätt.
SE hörde själv av sig och har själv berättat vad han hade på sig.
VG hittades tidigt via tips och har även han redogjort för vad han trodde ha haft på sig.
CP kom in i bilden senare och det var i princip omöjligt att ta reda på vad han hade på sig denna kväll. (Hoppet stod endast att finna genom att hitta kläderna. Men eldade han upp dessa?)
CA kom in i bilden långt mycket senare och då var det än mindre chans för honom att minnas eller att hitta några kläder.

Eftersom vi inte vet så kan det mycket väl vara så att det även vittnesmålen, klädesmässigt, kan stämma in på samtliga "misstänkta".

Men signalement är även mer än bara kläder. Ansikte kroppshållning, rörelsemönster o.s.v.
Citera
2022-09-15, 19:26
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Signalementen är problematiska och pekar åt alla håll.

Går vi till just Lisbeths vittnesmål och det ansikte hon senare "målade upp" så pekar det mer åt en mörkhårig GM. Fantombilden som hon också kommenterat visar mer ett smalt ansikte snarare än CA's lite grövre. SE stämmer inte alls in med sitt pluffsiga ansikte.
Men sedan är frågan om Lisbeth verkligen såg GM's ansikte?

Avseende vad vi vet om våra "utpekade" GM hänger så klart ihop med när de kom in utredningen och på vilket sätt.
SE hörde själv av sig och har själv berättat vad han hade på sig.
VG hittades tidigt via tips och har även han redogjort för vad han trodde ha haft på sig.
CP kom in i bilden senare och det var i princip omöjligt att ta reda på vad han hade på sig denna kväll. (Hoppet stod endast att finna genom att hitta kläderna. Men eldade han upp dessa?)
CA kom in i bilden långt mycket senare och då var det än mindre chans för honom att minnas eller att hitta några kläder.

Eftersom vi inte vet så kan det mycket väl vara så att det även vittnesmålen, klädesmässigt, kan stämma in på samtliga "misstänkta".

Men signalement är även mer än bara kläder. Ansikte kroppshållning, rörelsemönster o.s.v.

Du & jag har ju redan haft en "runda" (i SE-tråden) gällande ganska exakt vad du skriver nu och jag är inte på något sätt alls sugen på rond 2.

Men för trådens skulle vill jag ändå poängtera att jag personligen inte håller med om din slutsats att "Signalementen är problematiska och pekar åt alla håll".

Jag är fortfarande av åsikten att det generella, initiala samt sammanställda vittnesmålet ger oss en fingervisning på hur GM bör varit klädd. Med det sagt ignorerar jag inte att det finns skillnader i vittnesmålen (tex huvudbonad eller inte, täckjaka eller rock). Men jag skulle bli ytterst förvånad om det på något sätt kommer fram att GM bar en midjekort skinnpaj med ljusa jeans och militärkängor.

Jag förväntar mig fortfarande en 3/4 lång täckjacka eller rock i mörk färg. Möjligen mörkblå.
Jag förväntar mig även byxor av mörkare sort.
Med mindre säkerhet förväntar jag mig en kepsliknande huvudbonad och låga skor.
Som addering är en handledsväska en stor möjlighet.

Jag misstänker att GM inte är smal, men inte heller fet. Men troligtvis "bredaxlad".
Det är möjligt att han har kort hals, alternativt en halsduk instoppad.
Jag tror att han är 180 - 185 cm lång.
Citera
2022-09-15, 21:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Du & jag har ju redan haft en "runda" (i SE-tråden) gällande ganska exakt vad du skriver nu och jag är inte på något sätt alls sugen på rond 2.

Men för trådens skulle vill jag ändå poängtera att jag personligen inte håller med om din slutsats att "Signalementen är problematiska och pekar åt alla håll".

Jag är fortfarande av åsikten att det generella, initiala samt sammanställda vittnesmålet ger oss en fingervisning på hur GM bör varit klädd. Med det sagt ignorerar jag inte att det finns skillnader i vittnesmålen (tex huvudbonad eller inte, täckjaka eller rock). Men jag skulle bli ytterst förvånad om det på något sätt kommer fram att GM bar en midjekort skinnpaj med ljusa jeans och militärkängor.

Jag förväntar mig fortfarande en 3/4 lång täckjacka eller rock i mörk färg. Möjligen mörkblå.
Jag förväntar mig även byxor av mörkare sort.
Med mindre säkerhet förväntar jag mig en kepsliknande huvudbonad och låga skor.
Som addering är en handledsväska en stor möjlighet.

Jag misstänker att GM inte är smal, men inte heller fet. Men troligtvis "bredaxlad".
Det är möjligt att han har kort hals, alternativt en halsduk instoppad.
Jag tror att han är 180 - 185 cm lång.

Jag vill heller inte se någon tramsig andra rond.
Ja du tolkade "åt alla håll" lite väl brett, som om jag skulle mena att även vit skinnjacka skulle vara gångbar. Du fick min förklaring kring vad jag avsåg med "alla håll"(där jag avsåg främst de misstänkta, men även okända GM), men fortsatte tjafsa för att till slut ändå visa att vi tyckte ganska lika om detta.

Men till sak här så håller jag med dig här i stora drag. Jag är dock lite mer osäker:
3/4 lång rock, möjligen jacka. Mörk.
Kanske huvudbonad, isf. ligger mössa närmast
Längd 175-185
Ålder 30-45
Kroppsbyggnad ingen aning. Men absolut inte fet. Vinterkläder kan dölja en del.
Citera
2022-09-15, 21:18
Medlem
Hellbastards avatar
Jag tycker som sagt inte att det finns nåra "förbluffande likheter" mellan CP och "dubbelgångaren " CA.

Däremot tycker jag att det finns en sån mellan Mårtens fantombild och CA.

Uppfattningar om likhet är såklart rätt subjektiva, men jag blir ändå förvånad om folk inte ser en påtaglig likhet mellan Mårtens fantom och CA:s passfoto från 1992.
Citera
2022-09-16, 09:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Han låter ju väldigt övertygande med att det är "påfallande att mycker sammanstämmer med vittnesmål" och hänvisar då till att han har träffat honom....

Det är mycket som inte finns i materialet och visa saker (argument för spåret) som tyvärr blir lite knepiga när man försöker hitta källor.

Detta gällde dels CA:s förtrolighet med Palmeutredningen. Jag har inte noterat att någon tar sådan för given och som intäkt för något. Betraktar saken som irrelevant.

Dels påståenden om överensstämmelse med signalement. Om det säger åtminstone inte jag mer än att CA inte är oförenlig med en sammanvägning av vittnesmålen. Att han skulle pekas ut av dessa torde vara en sällsynt uppfattning och är inget centralt i det som gör honom intressant.

Det som ägnats många av alla sidor i denna tråd åt, är just att sanera och konsolidera uppslaget. Lägga osäkra uppgifter åt sidan.

Så vore intressant att höra vilka, i saken kanske lite mer centrala delar, är det som saknar källor?
Citera
2022-09-16, 09:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Har ingen aning om varifrån allting kommer eller hur mycket av det som är sant, men här är några saker som togs upp i "Krimkvarten":

1. Han hatade Palme. (0:18)
2. Signalementet stämmer väldigt överens. (0:20)
3. Han ägde det enda vapnet av den här typen som inte har provskjutits. (0:35)
4. Vid tiden för mordet så hade hans liv gått i spillror. (0:43)
5. Höjningen av omsättningsskatten gjorde att hans investeringar blev värdelösa (1:00)
6. Han hade skjutit på sin TV när Palme var i rutan, och det hade polisen utrett. (1:10)
7. En del kallar honom för Christer Petterssons dubbelgångare. (1:34)
8. Han uppgav ett alibi som man sedan kollade upp, och det var falskt. (1:43)

https://www.youtube.com/watch?v=rIdNq71Dug8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in