Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Ja, återfanns i LAC-chefens Lars Karlsands kassaskåp . Detta får mig starkt att tvivla på en medveten manipulation med LAC-bandet. Vid en konspiration hade det enklaste varit att helt enkelt förstöra bandet . Det var också vad dom flesta trodde på under 1987 .
Varför behålla ett manipulerat band som skulle kunna lämna spår ifrån sig. Ett sådant agerande saknar logik .
Ja, jag tror att det inte är svårare än så att polisen ville inte ha originalet. Det var inte viktigt ur utredningssynpunkt. De hade kopierat samtalen.
LAC fick tillbaka bandet som enligt gällande rutiner skulle återanvändas. Förmodligen såg Karlsand bandets historiska värde och gömde undan det tills vidare.
1988 spårade debatten ur angående fiffel med bandet. Det "hittades" några dagar före ett stort möte arrangerat av privatspanare där de skulle presentera den stora manipulationen.
Jag gissar att Karlsand fick nog av det och tog fram bandet, som sedan analyserades och kunde påvisas vara omanipulerat.
Det är ju så att kopian som offentliggjordes består av de samtal på LAC-bandet som rör Palmemordet.
De spelades av och kopierades in på ett annat band varvid dessa klipp bör ses vid en analys av kopian.