Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-31, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det finns två teorier där.

Nu förstår jag inte vad du menar.
Citera
2021-10-31, 13:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vad som är intressant med uppslaget

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD13783-01

är Uppslagsanteckningarna i Liggaren

Från uppslaget:

Uppslagsanteckningar
(BREV) PB LPM458, BLÅ VOLVO

Om uppgifterna/registreringsnumret är korrekt så vet PU vem som står som innehavare/ägare av fordonet.

Någon som vet?

Vilken bil menar du? Det kvinnliga vittnet och hennes man körde ju söderut på Sveavägen och blev förhörda. Självklart vet PU i vilken bil de färdades?

Eller menar du den mörkblå/svarta Volvo som stod parkerad på AF kyrkogata i samband med mordet?
Citera
2021-10-31, 13:49
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Framförallt punkt 2 här som jag tycker är så uppenbart pekar på deras inblandning. Säg att det skulle vara "en ensam galning", eller någon extern grupp. Hur trovärdigt är det då att:
1) Ingen av dessa har sett någonting.
2) Ingen har sett en endaste WT.

Visst, motargumentet är att de blånekar till allt för att de vet att de har gjort bort sig och missat mördaren och därför vill sätta dit CP, etc. Men det köper jag inte som en trovärdig förklaring.
Hej. Förstår inte riktigt vad ni menar med punkt 2. Kan du omformulera vad boboslacke menar här?

Det låter intressant även om jag inte fattar helt.
Citera
2021-10-31, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Är det någon referens till mordet på Gustav III?

Här är en sammanfattning av teorin i Hedbergs tappning som jag skrev efter att ha genomlidit en intervju med karln på Swebb-TV bara för att få något begrepp om vad han fantiserar om. Boken har jag inte läst.

Den socialdemokratiska ledningen beslutade att det bästa var att OP som hade aids och började bli en belastning på alla möjliga sätt fick bli martyr. Detta beslutades på mötet på Korsika.
Ansvariga för planering och genomförande var Holmér, Ebbe C, Lidbom och Schein.
Björn Rosengren fanns på plats på Grand för att se till att OP inte backade ur. OP fick efter bion kalla fötter varpå Rosengren tryckte upp honom mot fönstret på bokhandeln och fick honom att tänka om.
I butiken Sari stod en civilklädd polis och signalerade när det var dags att gå. Utanför Dekorima stod A Avsan och signalerade till dubbelgångarna när det var dags att gå. Sen möts dom utanför entrén till Skandia där dubbelgångarna vänder om och paret Palme slussas genom Skandia mot en väntande bil av Anette K, men ve och fasa då dyker den gode Engström upp och riskerar att förstöra alltihop vilket sen är orsaken till att han av Holmér blir kallad elefanten i porslinsbutiken och blir persona non grata.
Nåväl, dubbelgångarna fortsätter mot Dekorimahörnan och där blir Strandberg "skjuten" med en startpistol och på något sätt får man tydligen hål på blodampuller och blodpåsar som han har innanför västen.
Ambulansen som vinkas in är givetvis med i planeringen och där hoppar Lisbets dubbelgångare nr 1 in. Samtidigt står ambulans nr 2 redan på Sabb och i den ligger nån nyss skjuten stackare som liknar OP tillsammans med Lisbets dubbelgångare nr 2. Den riktiga Lisbet sitter i en polisbil vid Odenplan och förbereder sig för att byta av sin dubbelgångare nr 2 på Sabbatsberg. Det är alltså tre Lisbet i omlopp vid halvtolv tiden. Och tre Olof. Det byts och transporteras kappor hittan och dittan på nåt sätt som jag inte begriper. Att det inte är OP som ligger på operationsbordet upptäcks inte eftersom Lisbet hindrar polisen att göra en likbesiktning, men Valverius ska enligt Hedberg ha utbrustit att det här är inte Palme, han är för kort och för tjock.
Eftersom Helin sitter på ledningscentralen blir det bara ett begränsat områdeslarm så bilen med OP hinner från stan. Rikslarmet fördröjs så att OP hinner sätta sig på planet med slutdestination Frankrike och Emma Rotschilds slott.
Det är ännu värre än så här men det är teorin i korthet.
Citera
2021-10-31, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Vilken bil menar du? Det kvinnliga vittnet och hennes man körde ju söderut på Sveavägen och blev förhörda. Självklart vet PU i vilken bil de färdades?

Eller menar du den mörkblå/svarta Volvo som stod parkerad på AF kyrkogata i samband med mordet?

Det är det jag inte vet men det bör framgå av de uppslag (brevet) som du har.

Det är en "uppslagsanteckning" i Krister Peterssons "Liggare" och det är lite svårt att gissa varför en polis/utredningsman gör den anteckningen.
Citera
2021-10-31, 13:55
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Hej. Förstår inte riktigt vad ni menar med punkt 2. Kan du omformulera vad boboslacke menar här?

Det låter intressant även om jag inte fattar helt.

Det är fastställt i PU att knarkspan fanns i området och nu har det även kommit fram att Säpo hade en operation under natten. Men ingen av dessa grupper har sett något misstänkt, varken i form av WT-män eller någon som förföljde OP, eller sköt honom, eller sprang från platsen. Ändå visste knarkspan om mordet väldigt snabbt. Lite för snabbt, då de sagt i förför att de hört om mordet på vanliga radion (innan nyheten hade sänts ut). Det är liksom inte trovärdigt.
Citera
2021-10-31, 13:58
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Här är en sammanfattning av teorin i Hedbergs tappning som jag skrev efter att ha genomlidit en intervju med karln på Swebb-TV bara för att få något begrepp om vad han fantiserar om. Boken har jag inte läst.

Den socialdemokratiska ledningen beslutade att det bästa var att OP som hade aids och började bli en belastning på alla möjliga sätt fick bli martyr. Detta beslutades på mötet på Korsika.
Björn Rosengren fanns på plats på Grand för att se till att OP inte backade ur. OP fick efter bion kalla fötter varpå Rosengren tryckte upp honom mot fönstret på bokhandeln och fick honom att tänka om.
I butiken Sari stod en civilklädd polis och signalerade när det var dags att gå. Utanför Dekorima stod A Avsan och signalerade till dubbelgångarna när det var dags att gå. Sen möts dom utanför entrén till Skandia där dubbelgångarna vänder om och paret Palme slussas genom Skandia mot en väntande bil av Anette K, men ve och fasa då dyker den gode Engström upp och riskerar att förstöra alltihop vilket sen är orsaken till att han av Holmér blir kallad elefanten i porslinsbutiken och blir persona non grata.
Nåväl, dubbelgångarna fortsätter mot Dekorimahörnan och där blir Strandberg "skjuten" med en startpistol och på något sätt får man tydligen hål på blodampuller och blodpåsar som han har innanför västen.
Ambulansen som vinkas in är givetvis med i planeringen och där hoppar Lisbets dubbelgångare nr 1 in. Samtidigt står ambulans nr 2 redan på Sabb och i den ligger nån nyss skjuten stackare som liknar OP tillsammans med Lisbets dubbelgångare nr 2. Den riktiga Lisbet sitter i en polisbil vid Odenplan och förbereder sig för att byta av sin dubbelgångare nr 2 på Sabbatsberg. Det är alltså tre Lisbet i omlopp vid halvtolv tiden. Och tre Olof. Det byts och transporteras kappor hittan och dittan på nåt sätt som jag inte begriper. Att det inte är OP som ligger på operationsbordet upptäcks inte eftersom Lisbet hindrar polisen att göra en likbesiktning, men Valverius ska enligt Hedberg ha utbrustit att det här är inte Palme, han är för kort och för tjock.
Eftersom Helin sitter på ledningscentralen blir det bara ett begränsat områdeslarm så bilen med OP hinner från stan. Rikslarmet fördröjs så att OP hinner sätta sig på planet med slutdestination Frankrike och Emma Rotschilds slott.

Herregud.

Sen finns ju teorin att OP beordrade mordet på sig själv då han upptäckt att han hade HIV. Han valde hellre att dö som martyr och legend än med skammen att komma ut med HIV.
Citera
2021-10-31, 14:26
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Det är fastställt i PU att knarkspan fanns i området och nu har det även kommit fram att Säpo hade en operation under natten. Men ingen av dessa grupper har sett något misstänkt, varken i form av WT-män eller någon som förföljde OP, eller sköt honom, eller sprang från platsen. Ändå visste knarkspan om mordet väldigt snabbt. Lite för snabbt, då de sagt i förför att de hört om mordet på vanliga radion (innan nyheten hade sänts ut). Det är liksom inte trovärdigt.
Vilken tid ska knarkspan ha hört om mordet på vanliga radion?
Citera
2021-10-31, 14:36
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Vilken tid ska knarkspan ha hört om mordet på vanliga radion?

2330.

Första nyheterna gick strax efter 01.

https://www.flashback.org/t133416p12463
Citera
2021-10-31, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive

Det var en av de värsta konspirationsteorier jag läst om MOP.
Mycket psykisk ohälsa för att komma på det där. Vilka dårar.
Citera
2021-10-31, 14:55
Medlem
Citat:
Herregud.

Sen finns ju teorin att OP beordrade mordet på sig själv då han upptäckt att han hade HIV. Han valde hellre att dö som martyr och legend än med skammen att komma ut med HIV.

Inte så trolig konspirationsteori.

Men en sak som jag tycker borde krypa fram mer efter det att både LP och OP slängde in handduken är om OP privata liv.

OP ska ha haft ett rätt vidlyftigt erotisk liv vid sidan om LP. Det borde kommit fram mer om OPs eskapader på den fronten. Men det verkar vara tabu att gå ut med det bland S-kvinnorna och kända kvinnliga artister från den tiden.

Det finns en del obekräftade rykten om OPs "erövringar".

Överhuvudtaget vore det intressant att ta del om OPs mer privata tankar och liv. Det har skrivits en biografi och det gjordes någon serie utifrån böckerna på SVT. Men det var hyllningskör och tillrättalagt. Det var helt ointressant information.

OP missbedömde fullständigt vad som höll på att hända med Kalla Kriget. OP ville införa en kärnvapenfri zon i Norden och stöttade fredsrörelsen som styrdes från DDR.
I sina sista intervjuer lutade han mer och mer åt Sovjet och att Warzawapakten skulle segra i Europa.
Socialdemokratin närmade sig DDR mer och mer. I realiteten var Sovjet en jätte på lerfötter och Reagan-eran knäckte Sovjet helt. Men OP lyckades inte med mycket mer än att införa att Sverige skulle bli ett land med mångkultur och mångfald.
Senast redigerad av DrMurdoch 2021-10-31 kl. 15:02.
Citera
2021-10-31, 14:57
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Vad heter boken?

https://libris.kb.se/bib/2f946ptb073g7n9v
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto