2022-09-15, 08:42
Medlem
Kommer bli blodbad med huspriser som fullständigt rasar men tror dock inte på högre räntor det skulle kollapsa hela samhället. Nej det som kommer orsaka dessa stora prisfall är elkostnader för ingen vågar köpa hus nu helt enkelt och lägg sedan till bränslepriser o matkostnader. Högre räntor kommer orsaka konkurser och sedan depression och det är det sämsta av allt. Istället kommer man fortsätta trycka nya pengar och försöka ta sig ur genom att trolla bort lånen med följd av hyperinflation inte heller bra.

Lägenheter i städer, villor i vanliga samhällen där kommer priser kollapsa. Gårdar på landsbygden med skog och mark ja där kommer fastighetspriser öka för där finns möjligheter till egen ved o mat.
Citera
2022-09-15, 08:49
Medlem
tripprapporters avatar
Jag tycker det ska bli spännande att följa prisutvecklingen på dessa lägenheter:
Hemnet

Det är ett lägenhetskomplex som byggs längst österut på Södermalm, mitt emot Hammarby sjöstad (dock ej vid vattnet). Ett antal lägenheter har kostat 150,000 / m2. Tillträde 2023.
Ett själlöst kvarter enligt mig, även om jag vet att vissa trivs i den miljön.
Det ska bli intressant att se vad de går för om ett år, gissningsvis sitter några som köpt där med ångest just nu.
Senast redigerad av tripprapporter 2022-09-15 kl. 08:52.
Citera
2022-09-15, 08:53
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej du har rätt kring att jag såg andra siffror vilket jag redan skrivit om i ett tidigare inlägg.

Nu till sakfrågan. -20% låter ju optimistiskt då det bara är några % till från dagens nivåer

Det kommer bli mer flanders och det fattar du med. Bankerna är såklart försiktiga i sina prisras-estimat för att inte skapa panik.
Citera
2022-09-15, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Det kommer bli mer flanders och det fattar du med. Bankerna är såklart försiktiga i sina prisras-estimat för att inte skapa panik.

Så kan det ju bli. Vågar inte riktigt hoppas på det dock givet hur stark den svenska bostadsmarknaden visat sig vara.

Är förvånad över att vi fortfarande ser väldigt stabila priser i aug/sep, även om volymerna är lägre. Handlar ju också om att köparna har enormt med tid på sig och slipper stressköpa
Citera
2022-09-15, 09:01
Medlem
Fastigheterna har gått upp sedan 91 i Sverige. Mer än 30 år utan nämnvärd korrektion. Vissa bostadsrätter, hus och gårdar har gått för fantasipriser.

Det blir ett blodbad, bli inte förvånade om det blir totalt lånestopp och banker går omkull och nedgång på 80-90%.
Citera
2022-09-15, 09:02
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Klart som fan att det är enkelt men du är antagligen för ful.

Hårda krav.
Citera
2022-09-15, 09:03
Medlem
Citat:
Inget hus jag någonsin haft intresse av har haft mer än max 30-40% belåningsgrad mot utgångspriset. Det är girighet snarare än nöd som gör att folk i villa vägrar sälja.

I många fall behöver det inte vara girighet utan att de "måste" ha ett visst pris för att finansiera det andra boendet de tänkt köpa. Vet exempelvis en äldre dam i södra Dalarna. Hon har svårt att sälja sin villa för ett pris som gör att hon kan finansiera en lägenhet i ett seniorboende i Vallentuna där hon kommer från ursprungligen. Något större bolån beviljar banken inte.
Citera
2022-09-15, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Jag tycker det ska bli spännande att följa prisutvecklingen på dessa lägenheter:
Hemnet

Det är ett lägenhetskomplex som byggs längst österut på Södermalm, mitt emot Hammarby sjöstad (dock ej vid vattnet). Ett antal lägenheter har kostat 150,000 / m2. Tillträde 2023.
Ett själlöst kvarter enligt mig, även om jag vet att vissa trivs i den miljön.
Det ska bli intressant att se vad de går för om ett år, gissningsvis sitter några som köpt där med ångest just nu.
Ett av de minst attraktiva områdena på Söder, kanske ökar lite när tunnelbanan till Sofia är klar.
Köpare av nyproduktion är nog lite bekymrade oavsett område, finns andra projekt med priser som är skyhögt över dagens snitt för samma område.
Citera
2022-09-15, 09:09
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Så kan det ju bli. Vågar inte riktigt hoppas på det dock givet hur stark den svenska bostadsmarknaden visat sig vara.

Är förvånad över att vi fortfarande ser väldigt stabila priser i aug/sep, även om volymerna är lägre. Handlar ju också om att köparna har enormt med tid på sig och slipper stressköpa

Folk har, iallafall i storstadsregionerna, köpt så dyrt som bankerna tillåtit dem. Varför inte maxbelåna sig och köpa så dyrt man kan när priserna ändå kommer gå upp för alltid? Ingen vill missa tåget. Den mentaliteten har rådit. När nu tillgången på pengar minskar genom ökad ränta, brutala elpriser och andra prisökningar så kommer priserna pressas ner rejält. Ta dessutom bort den psykologiska drivkraften som stressat människor att kasta sig in på bostadsmarknaden, kosta vad det kosta vill.
Citera
2022-09-15, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Man kanske skulle ta och skaffa sig ett jobb som analytiker på en storbank. Verkar ganska enkelt.
Tja du måste ljuga trovärdigt.¨

Problemet uppstår när bankerna har en verklighetsuppfattning som inte delas av någon annan, inte ens av regeringen. Jag hoppas att du inte lyssnar på din bank din stackare
Citera
2022-09-15, 09:10
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberumVeto
Fastigheterna har gått upp sedan 91 i Sverige. Mer än 30 år utan nämnvärd korrektion. Vissa bostadsrätter, hus och gårdar har gått för fantasipriser.

Det blir ett blodbad, bli inte förvånade om det blir totalt lånestopp och banker går omkull och nedgång på 80-90%.

Nog för att priserna kan gå ner mycket, men upp till 90%?!
Tror du verkligen att ett par i Stockholm med löner på 55k, dvs ca 1 miljon per år efter skatt kommer kunna casha 1 hus/lägenhet per år som idag kostar 5 miljoner?

Tror inte vi ser i närheten av de siffrorna, kanske upp mot 25%, men några 90 lär vi aldrig se.
Citera
2022-09-15, 09:21
Medlem
Citat:
Nej du har rätt kring att jag såg andra siffror vilket jag redan skrivit om i ett tidigare inlägg.

Nu till sakfrågan. -20% låter ju optimistiskt då det bara är några % till från dagens nivåer

Vilka siffror går du på när du säger det är nästan -20% nu? Kvalitetjusterade index är runt 10% ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in