2022-09-14, 23:29
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Haha, hade glömt bort det stycket

Helt fantastiskt resonemang i ett reportage om prisnedgångar på 5 års sikt. Helt fantastisk dissonans!

Ja, men det är ju precis så här en stor andel resonerar. "På lång sikt" - vad menar de med det? 5 år, 10 år, 50 år?

I ett lite längre perspektiv (20-30 år) så kan lite vad som helst hända, inte säkert att någon vill bo i Stockholm (eller Sverige öht) då, eller i alla fall betala tio (20?) årsinkomster för 26 kvm.
Citera
2022-09-15, 00:06
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, men det är ju precis så här en stor andel resonerar. "På lång sikt" - vad menar de med det? 5 år, 10 år, 50 år?

I ett lite längre perspektiv (20-30 år) så kan lite vad som helst hända, inte säkert att någon vill bo i Stockholm (eller Sverige öht) då, eller i alla fall betala tio (20?) årsinkomster för 26 kvm.

Dessutom, en lägenhet på 26 kvm som man köper till sitt barn (21 år, nåja) kanske inte är något man planerar att hålla "På lång sikt". Men hur som, kul att få en inblick i en BLTs hjärna. Är de bara tillräckligt många och får rätt stöd av politiken kan de säkert lyckas blåsa liv i bostadsmarknadsliket någon stund till.
Citera
2022-09-15, 01:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Du skrev: "Vi är väldigt långt från att röra oss ned mot att utlåningen inte ökar längre."
Och det stämmer bra. Senaste siffran är +5.9%. Det är högre än för 1.5 år sedan. Och långt över 0.
Eller hur. Vi är långt från minskande utlåning.

Citat:
Jag skrev: "Vi ser dock en minskande takt i utlåningen tvärtemot vad du ville framhävda i ditt förra inlägg."
Och var hävdade jag ökande takt?
Det gör jag inte. Det du påstår är en ren lögn.
Kan du inte skilja mellan ökande minskande utlåning. Och ökningstakt?

Citat:
Vi närmar oss att det inte ökar längre vilket är tvärt emot vad du hävdar.
Du får visa att vi inte är långt ifrån. Lycka till. (Och det räcker inte med att det känns så).

Citat:
Nej jag insinuerar inte utan du tolkar, dessutom felaktigt. Stor jävla skillnad.
Säger han som knökar in pyramidspel i samma mening som han vill varna folk för att köpa bostäder.
Jag tror samtliga läsare tolkar dina skriverier som att du just vill insinuera pyramidspel.

Citat:
Jag har inte skrivit att jag tror det kommer ha påverkan på marknaden i stort utan att de som äcklar sig i tråden är de som tror de kan påverka. Istället lyckas de kanske lura enskilda individer att ta väldigt korkade beslut.
När du förstår att den inte är marknadspåverkande, varför misstänkliggör du då andra. Det verkar inte nyktert.

Givet vad du skrivit tidigare ser du allt som pyramidspel och är missnöjd med att du inte kan övertyga andra om det. Då du känner i hela kroppen att du har rätt. Också är du arg på folk som gör andra bedömningar. Dom har ju fel, och fortsätter att ha fel, trots att dom hör när du berättar hur det är.
Det är ungefär som folk som lämnar jehovas vittnen. Dom är också hatade.

Citat:
När folk skriver att det inte är så farligt, det vänder snart upp osv så är det att äckla sig. Eller så trollar folk vilket är minst lika illa.
Hur har du räknat ut det?
För du har väl räknat?
Inte ägnar du dig väl åt känslodravel?

Citat:
Jag hänger inte med här, när drog STIBOR iväg från reporäntan?
Under hela året. Markoekonomerna på bankerna har hela året pratat om att marknaden driver CB framför sig och kommer tvinga CB till räntehöjningar.

Och så har det blivit också. Tills slut har skillnaden mellan marknadsränta och reporänta blivit för stor och CB tvingats höja, för att minska gapet. Förtroendet för CB försvinner om dom inte sluter gapet. Gäller europa iaf.

Citat:
Och då det är en stark bevisad korrelation under en längre tidsperiod mellan repo och STIBOR 3 månader så skulle jag påstå att ditt påstående "De som påstår att Riksbanken styr räntan har en del att förklara. Jag brukar säga att CB kan småjustera räntan kring marknadsränta."

är rent humbug. (för korta räntor)
För det mesta så lägger sig ju CB nära marknadsränta och då accepterar marknaden det.
Men här fick vi en avvikelse iom att marknaden vill se högre räntor. Och CB inte agerade. Då ökar gapet.
Så det är inte konstigt att du kan mäta upp en god korrelation. Men det hjälper inte. Här falsifieras föreställningen.

Citat:
Men det är en tråd om bostadsmarknaden just nu och vill du diskutera vad som påverkar räntenivåer/riksbankens roll etc så starta en ny tråd så kan vi diskutera det där.
Räntor sägs ha en del betydelse för huspriser. Just nu har väl den stora tänkta påverkan inte riktigt visat sig vara så stor som många fantiserat om.

Men du ville inte komma med en förklaring ang det jag kommenterade ursprungligen.
Ditt gnäll faller ganska platt utan en redogörelse.
Citera
2022-09-15, 01:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Till alla. Vilket kvadratmeterpris köpte ni er bostad för och när?
321 kr 1984.
Men det är som alla förstår inte hela byggkostnaden. Dessa 321 är bara några få % av byggkostnaden. BRF satt på nästan hela köpeskillingen (Dvs skulderna). Och så var det ganska rejäl månadsavgift.

Sensmoral: att titta på kvm-pris för en BR säger inte så mycket.
Citera
2022-09-15, 01:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
"– Nej. Inte på lång sikt. Så länge fler vill bo i innerstaden än vad det finns bostäder så kan det bara gå upp."
Helt korrekt. Den mannan hade insett hur verkligheten är beskaffad.

Den som betalar mest för en adress får också bo där. Och eftersom många vill ha den adressen och det är priset som avgör, så kommer priset att gå upp i takt med folks tillgångar. Speciellt tillgångarna för de med bästa ekonomi.

Och så skriver en del om bubbla men dom förstår inte att detta bara är en preferens hos (en del) människor. Ungefär som att en del gillar att titta på fotboll. Är nu det en bubbla?

När skall folk komma till insikt, och sluta titta på fotboll. Så att fotbollsbubblan pyser ur?
Folk med bubbeltankar borde ju själv märka hur dumt det blir med fotbollsbubbla. Och har man nått dit är det inte mycket som behövs för att förstå feltänket med bostadsbubbla.
Citera
2022-09-15, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Helt korrekt. Den mannan hade insett hur verkligheten är beskaffad.

Den som betalar mest för en adress får också bo där. Och eftersom många vill ha den adressen och det är priset som avgör, så kommer priset att gå upp i takt med folks tillgångar. Speciellt tillgångarna för de med bästa ekonomi.

Och så skriver en del om bubbla men dom förstår inte att detta bara är en preferens hos (en del) människor. Ungefär som att en del gillar att titta på fotboll. Är nu det en bubbla?

När skall folk komma till insikt, och sluta titta på fotboll. Så att fotbollsbubblan pyser ur?
Folk med bubbeltankar borde ju själv märka hur dumt det blir med fotbollsbubbla. Och har man nått dit är det inte mycket som behövs för att förstå feltänket med bostadsbubbla.
Tror det är du som har någon skum tron om att en bubbla är något som spricker och hamnar på noll medan alla andra i tråden förstår att en bostadsbubbla innebär typ en nedgång på 30-50% under kanske 1-3års tid. Och nedgången vi sett nu talar exakt för det.
Lustigt du nämner fotboll, intresset för fotboll lär väl öka ny iochmed VM, intresset bland allmänheten lär gå upp 300-400% med folk som aldrig bryr sig som nu kollar, sedan tappar de intresset efter VM.
Citera
2022-09-15, 07:23
Avslutad
SBAB går nu ut, dagens industri, och säger att de räknar med boprisfall på 20%. Om det stannar där är nog väldigt beroende på om arbetslösheten ökar mycket.
Citera
2022-09-15, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
SBAB går nu ut, dagens industri, och säger att de räknar med boprisfall på 20%. Om det stannar där är nog väldigt beroende på om arbetslösheten ökar mycket.

Så bara ett par procent till mao. Låter ju rätt optimistiskt.
Citera
2022-09-15, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så bara ett par procent till mao. Låter ju rätt optimistiskt.
Är du kvar i denna tråd? Vilka siffror har du misstolkat nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Vad är det för siffror?
Du har inte blandar ihop siffrorna vad allmänheten tror att inflationen kommer vara om ett år?
För inflationssiffrorna för Augusti släpps imorgon...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-09-12/us-inflation-expectations-dropped-in-august-new-york-fed-says

Kind reminder.
Citera
2022-09-15, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Nu klickade jag bara på några. Men såg flera som bara hade ägts några månader och slutade med ca 500K i förlust, utöver andra koatnader dvs. Dyrt felköp?

Skulle tro att majoriteten är de som verkligen måste sälja. Säkert många skilsmässor (fan vad lack man hade vart om tjejen sneknullat och man på köpet fick en förlust på några 100k) eller rejält felköp. Har personligen två exempel från bekantas bekanta. Ena skilsmässa ett år efter de köpte huset. Kom ut +-0 i våras (hade väl renoverat en del också, så säkert en del minus om man räknar in allt). Andra, köpte huset 2020, försöker sälja nu pga skilsmässa. Får det inte sålt för det pris de vill ha (dock över inköpspris, men kanske renoverat en del osv), försöker hyra ut så länge.
Citera
2022-09-15, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Är du kvar i denna tråd? Vilka siffror har du misstolkat nu?

Kind reminder.

Nej du har rätt kring att jag såg andra siffror vilket jag redan skrivit om i ett tidigare inlägg.

Nu till sakfrågan. -20% låter ju optimistiskt då det bara är några % till från dagens nivåer
Citera
2022-09-15, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c3E1RkUADAZ2Ewu
Skulle tro att majoriteten är de som verkligen måste sälja. Säkert många skilsmässor (fan vad lack man hade vart om tjejen sneknullat och man på köpet fick en förlust på några 100k) eller rejält felköp. Har personligen två exempel från bekantas bekanta. Ena skilsmässa ett år efter de köpte huset. Kom ut +-0 i våras (hade väl renoverat en del också, så säkert en del minus om man räknar in allt). Andra, köpte huset 2020, försöker sälja nu pga skilsmässa. Får det inte sålt för det pris de vill ha (dock över inköpspris, men kanske renoverat en del osv), försöker hyra ut så länge.

När det gäller hus finns fortfarande en del kvar som köpt. Ofta nybyggt med inflytt någon gång i vår. Detta handlar ju om 50-70 åringar som inte på några villkor pallar med att sälja och ha ett mellanboende. Men jävlar vad de har svårt att acceptera nya priser.

Har ringt på 2-3 hus som har ”budgivning pågår” där buden ligger 10-20% under det, totalt orealistiska, utgångspriset. Man måste ju ringa eftersom 9 av 10 mäklare inte publicerar skambuden.

Vissa mäklare är ärliga och säger själva att säljarna är orealistiska medan andra nästan låter personligt förolämpade av skambuden

Inget hus jag någonsin haft intresse av har haft mer än max 30-40% belåningsgrad mot utgångspriset. Det är girighet snarare än nöd som gör att folk i villa vägrar sälja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in