2022-09-14, 07:57
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Hur skulle en bank kunna ”erbjuda krypto” när hela poängen med krypto är att banker inte behövs?

De du menar är att en del banker erbjuder investeringsprodukter som följer värdet på någon krypto”valuta”.

Det är inte alls samma sak.
De kan i högsta grad sälja, köpa och förvalta din krypto. Alla vill inte hålla den själv. Det finns andra fördelar med krypto än att man inte måste gå via en bank.
2022-09-14, 08:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Hur skulle en bank kunna ”erbjuda krypto” när hela poängen med krypto är att banker inte behövs?
Banker kommer behövas, om än i mindre grad. Krypto erbjuden möjligheten att inte vara tvingad att använda en bank om man inte vill. Den möjligheten har du inte annat än om du befattar dig med cash eller byteshandel, vilket snabbt blir väldigt krångligt i praktiken.

Men som sagt custody, in och utlåning och betalningstjänster, mellanhänder/escrow m.m kommer banker fortfarande kunna erbjuda. Men med krypto så är du inte längre tvingad att använda dessa om du inte vill.
2022-09-14, 10:56
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
De kan i högsta grad sälja, köpa och förvalta din krypto. Alla vill inte hålla den själv. Det finns andra fördelar med krypto än att man inte måste gå via en bank.

”Köpa och sälja” är bara en utökning av den tjänst jag beskrev. Banken köper krypto och redovisar det nuvarande värdet av din andel som en skuld till dig på ett konto. Om du vill ”sälja” så får du en utbetalning i SEK (eller vad du nu har) till ett annat konto i samma bank eller en annan bank.

Ni förstår inte skillnaden mellan att betrakta krypto som värdepapper eller valuta (i vilket fall krypto används för transaktioner där varor och tjänster köps och säljs, alltså som Satoshi föreslog).
2022-09-14, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Den som köpt rätt aktier har också vunnit mot inflationen och med tanke på riskerna och volatiliteten hos bitcoin är bättre att jämföra den med mer riskabla värdepapper än med en valuta.

Hävstång får man justera själv för att nå en önskade rik exponering, det har ingenting med volatiliteten att göra

Med 100x hävstång kan man få 90% krasch i en dag på Euro, med 0.01 hävstång kan man få max 1% krasch i bitcoin i 10 år

Om man justera hävstång så att alla investeringar får max 1% krasch i 5 år, då ger bitcoin största vinst
2022-09-14, 12:11
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Banker kommer behövas, om än i mindre grad. Krypto erbjuden möjligheten att inte vara tvingad att använda en bank om man inte vill. Den möjligheten har du inte annat än om du befattar dig med cash eller byteshandel, vilket snabbt blir väldigt krångligt i praktiken.

Men som sagt custody, in och utlåning och betalningstjänster, mellanhänder/escrow m.m kommer banker fortfarande kunna erbjuda. Men med krypto så är du inte längre tvingad att använda dessa om du inte vill.

Alltså såhär:

Det en bank gör med ”pengar” är ju att redovisa ett belopp som utgör bankens skulle till dig eller din skuld till banken.

I det fallet finns det inte någon ”unik peng” som är ”din” - det är bara en redovisningspost och kontot är ”ditt”.

När du har kontanter är det inte så. Varje sedel har sitt eget unika id och är din så länge som du fysiskt innehar den. Går du med kontanter till banken så blir ju sedlarna deras, men de har en skuld till dig.

Med Bitcoin är det ju din nyckel som är ditt ”konto” och varje transaktion redovisas på blockkedjan (jag antar att det finns andra valutor som funkar på andra sätt).

Om en bank agerar gränssnitt mot blockkedjan och hjälper dig att se vad som står på blockkedjan om ditt konto så skulle jag inte säga att den agerar ”bank”, utan bra gränssnitt. Och vad skulle vaken tjäna på det?

Om banken visar upp ett ”konto” där värdet på ditt innehav redovisas, men utan koppling till en bestämt plånbok så har du inte ”krypto” utan ett ”värdepapperskonto”. Då tar banken betalt genom att sno några procent av ditt innehav.
2022-09-14, 12:16
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Alltså såhär:

Det en bank gör med ”pengar” är ju att redovisa ett belopp som utgör bankens skulle till dig eller din skuld till banken.

I det fallet finns det inte någon ”unik peng” som är ”din” - det är bara en redovisningspost och kontot är ”ditt”.

När du har kontanter är det inte så. Varje sedel har sitt eget unika id och är din så länge som du fysiskt innehar den. Går du med kontanter till banken så blir ju sedlarna deras, men de har en skuld till dig.

Med Bitcoin är det ju din nyckel som är ditt ”konto” och varje transaktion redovisas på blockkedjan (jag antar att det finns andra valutor som funkar på andra sätt).
Om en bank agerar gränssnitt mot blockkedjan och hjälper dig att se vad som står på blockkedjan om ditt konto så skulle jag inte säga att den agerar ”bank”, utan bra gränssnitt. Och vad skulle vaken tjäna på det?

Om banken visar upp ett ”konto” där värdet på ditt innehav redovisas, men utan koppling till en bestämt plånbok så har du inte ”krypto” utan ett ”värdepapperskonto”. Då tar banken betalt genom att sno några procent av ditt innehav.

Vet inte vad du försöker säga, men det är väl ingen skillnad om man lånar ut SEK eller Bitcoin till banken?
Lånar du ut dina Bitcoin till dem, så har dom samma skuld till dig, varför inte? Dvs att du får tillbaka Bitcoin, men inte nödvändigt viss samma Bitcoin som du stoppade in.
2022-09-14, 12:48
Medlem
Vad är det för losers som fortfarande har bitcoin? Den skiten är uuuuuute
2022-09-14, 15:38
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vet inte vad du försöker säga, men det är väl ingen skillnad om man lånar ut SEK eller Bitcoin till banken?
Lånar du ut dina Bitcoin till dem, så har dom samma skuld till dig, varför inte? Dvs att du får tillbaka Bitcoin, men inte nödvändigt viss samma Bitcoin som du stoppade in.

Det är ju HELA poängen med Bitcoin att det INTE är en redovisningspost.
2022-09-14, 15:51
Medlem
Nenetss avatar
Det finns inget som talar för bitcoin längre, förståsigpåare menar att det är stor risk att bitcoin är en av vår tids största bubblor som nu har pyspunka för att snart pysa totalt.
Jag trodde länge på teknologin men har ändrat mig . Ännu värre kommer det att gå med alla shitcoins som är centraliserade.
2022-09-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Det finns inget som talar för bitcoin längre, förståsigpåare menar att det är stor risk att bitcoin är en av vår tids största bubblor som nu har pyspunka för att snart pysa totalt.
Jag trodde länge på teknologin men har ändrat mig . Ännu värre kommer det att gå med alla shitcoins som är centraliserade.

Härligt, kan du nämna några av dina "förståsigpåare"?
2022-09-14, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Istället för att sitta och skaka av rädsla kan du ju vara produktiv och försöka formulera vad du tänker dig ska ersätta Bitcoin?

Rimligen inte CBDC eftersom du ser ännu mörkare framtid för centraliserade shitcoins.
2022-09-14, 17:01
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Istället för att sitta och skaka av rädsla kan du ju vara produktiv och försöka formulera vad du tänker dig ska ersätta Bitcoin?

Rimligen inte CBDC eftersom du ser ännu mörkare framtid för centraliserade shitcoins.

Varför skulle något behöva ”ersätta” Bitcoin? Du vet väl att Bitcoin inte används till något annat än att köpas och säljas?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in