2022-09-14, 18:20
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nu får du allt förklara, på vilket sätt är sthlm innerstad en ledande indikator för landet i övrigt? Stockholm i allmänhet, och stockholm innerstad i synnerhet, befinner sig i en egen bubbla.

Sthlm innerstad har högre omsättning och tydligare prissättning än övriga landet. Händer något på börsen, bra eller dåligt, återspeglas det först på den bostadsmarknaden.

Det ser man tydligt nu i vintras när övriga Sveriges bostadsmarknaden steg lite sömnigt medans Sthlm innerstad fullkomligt tjurrusade fram till Ukrainakriget för att krascha som en pannkaka.

Priserna är knappt ner -10% officiellt i många delar av landet medan innerstaden ligger runt -15%.
Citera
2022-09-14, 18:20
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Instämmer. Oddsen är lägst på 75 punkter från FED och Riksbanken kommer inte vara hökaktigare.

Men de enskilda räntehöjningarna är ointressanta. Det intressanta är var styrräntan parkerar under 2023.

Räkna med MINST 3% i Mars
Senast redigerad av slemhog 2022-09-14 kl. 18:23.
Citera
2022-09-14, 18:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Vi ser dock en minskande takt i utlåningen tvärtemot vad du ville framhävda i ditt förra inlägg.
Var skrev jag stigande utlåning?
Du kan inte ha läst mitt inlägg.

Citat:
Läs mitt inlägg igen. Jag skrev inte att bostadsmarknaden är ett pyramidspel, jag skrev att folk här agerar som en person som har fastnat i ett pyramidspel. Du får lära dig att läsa.
Jag läste vad du skrev. Och jag skrev "insinuerar" att bostadsmarknaden är ett pyramidspel. Vilket är precis vad du gör.
Du kanske ska läsa vad du själv skrev.

Citat:
De vill att folk ska göra en massa idiotiska ekonomiska beslut så att de själva kan tjäna på det vilket är lite äckligt i min värld.
Är det inte lite enfaldigt att tro att den här oändlighetstråden, som alla andra har slutat läsa för länge sedan, skall få den mista lilla påverkan på marknadspris.
Det är bara en svårt konspiratorisk, verklighets-frikopplad tanke du har.

Citat:
Att riksbanken kan styra korta räntor via repa/omvänd repa är väl så in i helvete empiriskt bevisat? Även logiskt om du som bank kan låna ut till tiksbanken högre än "marknadsräntan" så kommer du ju inte låna ut till någon annan vilket gör att marknadsräntan justeras upp över reporäntan.

Långa räntor däremot styrs i huvudsak av marknaden även om den korta räntan även kan "smitta av sig" på de långa marknadsräntorna.

Hur menar du att riksbanken inte kan styra räntan?
Läste du inlägget jag svarade på?
Vad är isåfall ditt svar på det. Dvs vad är din förklaring.
Jag ser inte att du har med någon sådan.
Steg 1 är att du iaf kommer med en förklaring.

Steg 2 är en förklaring på hur stibor drog iväg utan koppling till reporäntan. Dvs en förklaring på hur RB styrde det.

--------------------------------------
Apropå det här med att låna av Riksbanken.

Säg att ni säljer er bostad till RB. Och flyttar ut. Och på tillträdesdagen får ni 80% av bostadens marknadsvärde på ett Riksbankskonto. Och med Riksbankskontot kan inget betalas. Bara transferera till banker.

Har ni då lånat av Riksbanken?
Eller har ni sålt bostaden och fått dåligt betalt?
Citera
2022-09-14, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Egna kapitalet påverkas givetvis. Sedan så säljer du inte på samma marknad om du köpte nyproduktion för något år sedan och den nu är redo för inflytt. Kanske återigen är rätt få dock.

Med "köpa nytt", menar jag inte "köpa nyproduktion". Sry om det var slarvigt uttryckt.

Men jag tror det är många därute som inte har liemannen flåsande i nacken, och som ändå av olika anledningar gör tillfällig exit från en viss regions bostadsmarknad. Den vanligaste orsaken torde vara flytt till en annan (billigare) bostadsmarknadsregion.
Har anekdotiskt en del exempel i bekantskapskretsen som "gjort (tillfällig) exit" på olika sätt: En del genom kommunal hyresrätt (många av de som står i kön, letar ej aktivt utan har bara samlat en massa köpoäng för att "det är bra att ha"), en del till billigare region och ett par flyttade faktiskt hem till tjejens föräldrar under ett tag. True story.

Enl. egen empiri, är ett vanligt scenario som följer: Ungt Svensson-par träffas i 25-30 års åldern, båda är färdiga med såväl högskola som med one-night-stands, har gjort några år på sitt första kvalificerade jobb och är nu ganska färdiga med stora staden. Kjoltyget insemineras och medan bullen växer i ugnen, växer även tankarna tillbaka på hemorten (hennes hemort alltså, i 8 av 10 fall, hennes). Nåväl, under de gyllene åren kirrades villan hemma i Borlänge eller Hässleholm av sig självt, genom att bara bo ett par-tre år i BR i större stad, ofta köpta m.h.a "mammapappa-bankens" försåt.

Men nu, när den dörren sakta stängs - kan det bli trångt i densamma. Menar inte att säljarna är "on the ropes", men sås en tanke om att sämre tider är i antågande hos massorna, kan det nog vara många som plötsligt får bråttom att göra en dylik exit samtidigt. Och då kommer marknaden att fullkomligt bada i lägenheter ute till försäljning, vilket kommer att dumpa priserna.

Säger inte att det kommer bli så, utan målar enbart upp ett tänkbart scenario.
Citera
2022-09-14, 18:41
Medlem
liksom-fbs avatar
https://www.di.se/live/prognos-bygginvesteringar-vantas-falla-kraftigt-nasta-ar/
Prognos: Bygginvesteringar väntas falla kraftigt nästa år

En giftig cocktail av skyhöga byggkostnader, utbudsstörningar, en annalkande energikris samt en inflation som kraftigt urholkar hushållens plånböcker väntas få bygginvesteringarna att falla relativt kraftigt under 2023, bedömer analysföretaget Prognoscentret i en ny prognos.

Vad händer med bostadspriserna om bostadsproduktionen stannar av?

I prognosen ligger att antalet nyproducerade bostadsrätter nästan halveras jämfört med 2021, medan antalet småhus minskar med nästan en tredjedel.

De unga som vill vara produktiva och flytta dit det finns entreprenörer som skapar ekonomiskt aktivitet får istället hitta någon ödegård i avfolkningsbygd och leva på bidrag.

Lite oklart vad som är så bra med det?
Citera
2022-09-14, 18:53
Medlem
Teus avatar
Citat:
Sthlm innerstad har högre omsättning och tydligare prissättning än övriga landet. Händer något på börsen, bra eller dåligt, återspeglas det först på den bostadsmarknaden.

Det ser man tydligt nu i vintras när övriga Sveriges bostadsmarknaden steg lite sömnigt medans Sthlm innerstad fullkomligt tjurrusade fram till Ukrainakriget för att krascha som en pannkaka.

Priserna är knappt ner -10% officiellt i många delar av landet medan innerstaden ligger runt -15%.
Att det finns högre omsättning i Stockholm motsätter jag mig givetvis inte men jag tror samtidigt att situationen i Stockholm är unik och kommer förbli unik för just Stockholm då priserna i Stockholm befinner sig på en helt annan planet än både såväl Göteborg som Malmö. Vad jag försöker säga är att det inte är helt otänkbart att ett prisras i Stockholm också stannar i just Stockholm utan att påverka andra städer i landet. Malmö kommer exempelvis klara sig ganska väl ut om bubblan spricker då det dels finns en prisnivå där dansken sväljer 30-minuters pendlingen över bron in till Köpenhamn och dels ligger redan på ett ganska lågt kvm pris. Likaså Göteborg befinner sig på vad? Hälften av kvm priset i Stockholm? Då blir det inte så stora svägningar som det blir i en stad där kvadratmeterpriset legat över 100 papp. Jag sa tidigare att det troligtvis blir lägenheterna i Stockholm och villorna i Stockholm och Skåne som gör ett magplask och det håller jag fast vid.
Citera
2022-09-14, 18:55
Medlem
Citat:
Instämmer. Oddsen är lägst på 75 punkter från FED och Riksbanken kommer inte vara hökaktigare.

Men de enskilda räntehöjningarna är ointressanta. Det intressanta är var styrräntan parkerar under 2023.
FED kör sina möten betydligt oftare. Alltså kommer de springa iväg med sin ränta liksom de flesta andra länder förutom Sverige.
Citera
2022-09-14, 19:00
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.di.se/live/prognos-bygginvesteringar-vantas-falla-kraftigt-nasta-ar/
Prognos: Bygginvesteringar väntas falla kraftigt nästa år

En giftig cocktail av skyhöga byggkostnader, utbudsstörningar, en annalkande energikris samt en inflation som kraftigt urholkar hushållens plånböcker väntas få bygginvesteringarna att falla relativt kraftigt under 2023, bedömer analysföretaget Prognoscentret i en ny prognos.

Vad händer med bostadspriserna om bostadsproduktionen stannar av?

I prognosen ligger att antalet nyproducerade bostadsrätter nästan halveras jämfört med 2021, medan antalet småhus minskar med nästan en tredjedel.

De unga som vill vara produktiva och flytta dit det finns entreprenörer som skapar ekonomiskt aktivitet får istället hitta någon ödegård i avfolkningsbygd och leva på bidrag.

Lite oklart vad som är så bra med det?

Ja det är i stora drag som händer vid en stor lågkonjunktur och jobben försvinner i storstaaaan. Bostadsbyggandet kraschar, men det finns inte samma efterfrågan endå.
Massor av inflyttade bonnar, flyttar hem igen till hålorna de härstammar ifrån, och fler därtill. De går sen på bidrag.Andra tränger ihop sig och vips är bostadsbristen borta.
Bidragskostnaderna rusar för Kristersson som kontrar med att låna pengar och öka statsskulden socialdemokraterna betat ner fint(history repeat itself). De vill ju aldrig öka skatterna och lånar istället.
Nya gröna vågen började f ö redan innan covid.

Känner ett övre medelklasspar som sålde lyxvillan för 10 millar på toppen och flyttade till ett radhus i Blekinge. Det kan klassas som en form av rätt timad exit. Skuldfria for life.
Senast redigerad av slemhog 2022-09-14 kl. 19:04.
Citera
2022-09-14, 19:08
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Malmö kommer exempelvis klara sig ganska väl ut om bubblan spricker då det dels finns en prisnivå där dansken sväljer 30-minuters pendlingen över bron in till Köpenhamn och dels ligger redan på ett ganska lågt kvm pris.

Du tror inte danskarna får smaka på inflation och räntehöjningar och minskad disponibel inkomst, eller lever de i ett isolat?

Du har däremot rätt i att räntehöjningar slår hårdare i områden med hög prisnivå. Det finns en anledning en villa kostar 500k i Norrland och 10 miljoner i Stockholm. Villan i Norrland kommer inte minska i pris knappt med ens 10% rörlig ränta, Stockholms villan kommer reas ut med 70% rabatt.
Citera
2022-09-14, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Känner människor som köpt för 2,5 respektive 4 år sedan som idag inte får tillbaka sin köpeskilling nu när de försöker sälja. Detta i Stockholm.

Med tanke på priset antar jag att det är mindre lägenheter?

Framförallt 1or har haft riktigt dålig utveckling på senare tid om man ska tro mäklarstatistik.
Citera
2022-09-14, 19:16
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Med tanke på priset antar jag att det är mindre lägenheter?

Framförallt 1or har haft riktigt dålig utveckling på senare tid om man ska tro mäklarstatistik.

Antar att cozaazy menade 2,5 år respektive 4 år sedan. Men ja diverse ettor köpta på toppen 2017 har haft det tufft nu: https://www.mitti.se/ettsthlm/unga-riskerar-att-bli-fastlasta-i-forsta-ettan/repvfj!30hIgBWKARA5VCGRnWpQyg/

Citat:
Isak Lindstrand i Sundbyberg är lättad när han lastar in stolar bak i flyttbilen. För fem år sedan, när han var 23 år, köpte han med ekonomisk hjälp från sin pappa en nybyggd 1,5:a på 35 kvadrat i Stora Ursvik.

[..]

– Då betalade jag 2 295 000 kronor. Det var den nivå priserna låg på då. Om jag vetat hur det skulle bli hade jag definitivt agerat annorlunda, säger Isak.

– Jag fick ut 2,1 miljoner. Det är tråkigt att förlora så mycket. Men jag har varit fast anställd och kunnat amortera av ganska mycket under tiden, så det är ändå inte så farligt, säger Isak som jobbar som kock.
Citera
2022-09-14, 19:19
Medlem
foxxis avatar
Hoppas att alla hyrestorskar här i tråden har spänt fast sig för att nu blir det att åka av när M, SD, L och Kd fixar marknadshyror så att era billiga sosse-hyror kommer att toköka med minst 100%
Detta kommer i sin tur göra Brf-marknaden ännu mer attraktiv (för de som är kreditvärdiga då) och öka priserna ännu mer.

Att högern vinner valet är hyrestorskens värsta mardröm och BLT bästa dröm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in