2022-09-21, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
HOX index för augusti.

https://valueguard.se/article/113

Spretig bostadsmarknad i augusti - bostadsrätter i Stockholm stiger medan villamarknaden faller

I augusti gick prisindex för privatägda bostäder i Sverige, HOXSWE, ner 0,2 procent. Bostadsrättsindex gick upp med 0,6 procent och villaindex gick ner med 0,6 procent. I Stockholm gick priserna upp med 1,4 procent för bostadsrätter och ner med 0,7 procent för villor. I Göteborg var uppgången 0,1 procent för bostadsrätter och 0,2 procent för villor. Priserna i Malmö gick ner med 0,2 procent för bostadsrätter och 0,8 procent för villor. När vi justerar för säsongseffekter går HOXSWE ner med 1,2 procent. Bostadsrättspriserna går upp med 0,5 procent medan villapriserna går ner med 1,8 procent efter säsongsjustering. Augusti har historiskt ofta varit en stark månad på villamarknaden. Detta förklarar att nedgången för villor är större efter säsongsjustering.

Vi har även undersökt prisförändringen för bostadsrätter under första halvan av september i rikets två största städer. I Stockholm gick priserna ned med 0,4 procent och i Göteborg med 1,3 procent jämfört med hela augusti. Sedan priserna började falla i våras är det i Stockholm de fallit mest, med över 10 procent, till följd av rejäla nedgångar i huvudstaden i maj, juni och juli.

Stockholm är en speciell marknad, de flesta unga där har "pappa betalar" miljöpartister som pungar ut 1 mille i kontantinsats till sina barn för lägenhetsköp. Artificiella priser pga det.
Citera
2022-09-21, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Stockholm är en speciell marknad, de flesta unga där har "pappa betalar" miljöpartister som pungar ut 1 mille i kontantinsats till sina barn för lägenhetsköp. Artificiella priser pga det.

Och det slutade de med i början av nedgången i våras och nu har de fått blodad tand igen eller vad tusan menar du?
Citera
2022-09-21, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Det var väldig sänkning och lågt kvm-pris! Speciellt i det området, tycker det är bland de mysigaste på Östermalm eller ja gärdet egentligen om man vill bo lite i en oas i stan.

Jovisst, lägsta kvm-priset sedan november 2014 i storleken 50-55 m2 på Artillerigatan.
Citera
2022-09-21, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Gisses vilka rubriker idag i mängder av artiklar då styrräntan höjs till låga 1,75 %. Intervjuer med folk "jag har inte råd".

Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är oerhört märkligt. Folk ska ha testats mot 7% ränta och amorterar knappt.

Jag förstår att det är trist att inte kunna lägga undan lika mycket sparande som förr men vad är problemet egentligen? Gränsen till där det blir svettigt för det stora flertalet är långt borta.

De väljer ju naturligtvis de få människorna som inte har råd. Vad tror du säljer mest, en intervju med medelsvensson som proklamerar att "ja, det blir lite mindre aktiesparande men ska nog ändå bli OK", eller en av de på randen överbelånade som måste gå från hus och hem?
Citera
2022-09-21, 09:37
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-nya-ulriksdal-solna-kommun-drottning-kristinas-esplanad-59-18897395

Ulriksdal

"Stabil förening - lågt belånad - bundna räntor - bundna elavtal - garageplats med laddstation "

Står längst upp i beskrivningen. Det är detta man ska börja skylta med istället för balkong i sydvästläge eller hög takhöjd!

När man kikar på årsredovisningen från 2020 går det längst bundna lånet ut 2024-03-31 och resten 2021-23. De har även ett rörligt på knappt 1/5 av totala skulden.
Citera
2022-09-21, 10:15
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-nya-ulriksdal-solna-kommun-drottning-kristinas-esplanad-59-18897395

Ulriksdal

"Stabil förening - lågt belånad - bundna räntor - bundna elavtal - garageplats med laddstation "

Står längst upp i beskrivningen. Det är detta man ska börja skylta med istället för balkong i sydvästläge eller hög takhöjd!

När man kikar på årsredovisningen från 2020 går det längst bundna lånet ut 2024-03-31 och resten 2021-23. De har även ett rörligt på knappt 1/5 av totala skulden.
Så sött, det är nya tider. Jag tror recessionen kommer att slå brett, det blir ute att tala om utlandsresan, stora bilar går fett bort, yllekoftor blir inne, fler åker buss osv. Jag känner redan att jag är i startgroparna för detta, och jag är ändå väldigt rikt.
Citera
2022-09-21, 11:17
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO

Jovars. Belåning per kvadratmeter har i alla fall tydligt börjat redovisas på sina håll har jag märkt!

Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Bostadsrättspriserna går upp med 0,5 procent medan villapriserna går ner med 1,8 procent efter säsongsjustering.

Intressant! Verkar som att elpriserna till slut börjat sätta sig i psyket på folk.

Också intressant att början av september är så stabil i Stockholm. Det är till skillnad från augusti inte en stark månad.
Citera
2022-09-21, 11:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jovars. Belåning per kvadratmeter har i alla fall tydligt börjat redovisas på sina håll har jag märkt!

Intressant! Verkar som att elpriserna till slut börjat sätta sig i psyket på folk.

Också intressant att början av september är så stabil i Stockholm. Det är till skillnad från augusti inte en stark månad.

Har du sett någon Mecklarsäljare som lyfter fram hög belåning för ett objekt?

September brukar vara en månad med hög aktivitet, hur priserna brukar gå vet jag inte. Nedåt enligt Husmask MTD för innerstaden i alla fall, får se var det landar.
Citera
2022-09-21, 11:37
Medlem
Citat:
På väg ned mot botten igen, och väldigt få avslut. Svårt att se vart du hittar det stabila. Om du inte menar att fallet är stabilt, snarare än att det avtar eller tilltar?

Mer business as usual i en fallande marknad. Juli och December är groteskt svaga månader, vilket gör att Augusti och Januari blir temporära rekyler.
Citera
2022-09-21, 11:41
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
På väg ned mot botten igen, och väldigt få avslut. Svårt att se vart du hittar det stabila. Om du inte menar att fallet är stabilt, snarare än att det avtar eller tilltar?

Tänker på första halvlek från Valueguard

Citat:
Vi har även undersökt prisförändringen för bostadsrätter under första halvan av september i rikets två största städer. I Stockholm gick priserna ned med 0,4 procent och i Göteborg med 1,3 procent jämfört med hela augusti.

Men ja, något pågår ju definitivt i innerstaden den här veckan. Till och med innan cHoCkHöJnInGeN!11!!
Citera
2022-09-21, 11:46
Medlem
Citat:
Tänker på första halvlek från Valueguard
Mm men redovisar de antalet försäljningar? Det stod ju typ helt still, alla som verkligen, verkligen behövde något hade väl redan ordnat det via någon kompromiss i Augusti antar jag. Det är inte så himla roligt att vara köpare i en fallande marknad heller (även om det såklart är bättre än att köpa +20% bud-hysteri). Behöver man något på kort varsel vet man att man kommer få betala en bra bit över realistiskt marknadspris, för det tar lång tid för säljarna att acceptera att värdet sjunkit.
Citera
2022-09-21, 11:50
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Mm men redovisar de antalet försäljningar? Det stod ju typ helt still, alla som verkligen, verkligen behövde något hade väl redan ordnat det via någon kompromiss i Augusti antar jag.

Nej. Men man kan ju fundera lite på om vi inte går från hysterisk omsättning till något av ett normalläge, jämfört med hur det sett ut särskilt under pandemin.

Noterar att även i den uppåtgående trenden runt 2013/2014 omsatte man på de här nivåerna vid samma tillfällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in