2022-07-09, 22:19
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KittyvonMitty
Jag tycker Vi borde hålla Oss till ämnet och inte bete Oss som tonåringar. Se så ta varandra i hand och om Ni vågar kan Ni se Hellraiser i ögonen utan att behöva uppsöka jourhavande narko... präst.
I see what you did there, hahahhahahahahahhaha.
Citera
2022-07-14, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
I see what you did there, hahahhahahahahahhaha.

Nu har jag lite svårt att hänga med?
Citera
2022-08-18, 14:11
Medlem
Huvudfrågan fick aldrig ett svar. Däremot fick diverse freaks någonstans att skriva sina åsikter. Patetiskt.
Citera
2022-09-11, 18:42
Medlem
Om det nu går att simulera de förhållanden som rådde vid tidernas begynnelse med rätt ingredienser och elektriska urladdningar och på otroligt kort tid får deoxyribonukleotider, aminosyror av enklare slag, och lite annat krimskrams så kan membran alltid bildas, efter en längre tid. Fosfolipider bildar lätt bilayer under rätt förhållanden och det första livet fanns där. Jag rekommenderar att man sedan sätter kemisk evolution i rätt perspektiv. Det första livet man funnit var 3.7 miljarder år lämningar av bakterier 🦠. Sedan kom den första homoniden, Zinjantropis boisei för 10 miljoner år sedan. Att Vi lärde Oss göra upp eld 🔥 och därmed kunna äta kött var väl en grund för att den med rätt gener för det fick en större hjärna. Så evolutionsteorin går inte att bestrida om man inte heter Mats Molén och bland annat inte bara förnekar evolutionen utan även att ljusets hastighet avtar (han är ett praktmongo).

Sedan har Vi Bibelns skapelseberättelse som är ett plagiat av Gilgamesheposet.

Vad väger tyngre?
Citera
2022-09-11, 21:23
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Om det nu går att simulera de förhållanden som rådde vid tidernas begynnelse med rätt ingredienser och elektriska urladdningar och på otroligt kort tid får deoxyribonukleotider, aminosyror av enklare slag, och lite annat krimskrams så kan membran alltid bildas, efter en längre tid. Fosfolipider bildar lätt bilayer under rätt förhållanden och det första livet fanns där. Jag rekommenderar att man sedan sätter kemisk evolution i rätt perspektiv. Det första livet man funnit var 3.7 miljarder år lämningar av bakterier 🦠. Sedan kom den första homoniden, Zinjantropis boisei för 10 miljoner år sedan. Att Vi lärde Oss göra upp eld 🔥 och därmed kunna äta kött var väl en grund för att den med rätt gener för det fick en större hjärna. Så evolutionsteorin går inte att bestrida om man inte heter Mats Molén och bland annat inte bara förnekar evolutionen utan även att ljusets hastighet avtar (han är ett praktmongo).

Vad väger tyngre?
Jesus
Citera
2022-09-12, 12:34
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Vad väger tyngre?

Mytologi och vetenskap beskriver olika aspekter av människan på två helt olika sätt.
De utgör ett komplement, snarare än att tala emot varandra.
Det är när människor feltolkar mytologin som det blir fel.

Skapelseberättelsen verkar inte handla om hur biologiskt liv uppstod på Jorden, utan verkar handla om människans kognitiva revolution.
Citera
2022-09-14, 13:18
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Mytologi och vetenskap beskriver olika aspekter av människan på två helt olika sätt.
De utgör ett komplement, snarare än att tala emot varandra.
Det är när människor feltolkar mytologin som det blir fel.

Skapelseberättelsen verkar inte handla om hur biologiskt liv uppstod på Jorden, utan verkar handla om människans kognitiva revolution.

Jaha jag trodde du var religiös. Religionen kan ge svar på många saker som inte vetenskapen kan. Olika energier i kroppen och hur man kanaliserar dom, svartmagi, profetior, iaf satanismen. Vet inte hur mycket sånt det finns i kristendom men antar att du mosar mig som en lus nu för att jag utmanar din tro.
Citera
2022-09-14, 14:13
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jaha jag trodde du var religiös. Religionen kan ge svar på många saker som inte vetenskapen kan. Olika energier i kroppen och hur man kanaliserar dom, svartmagi, profetior, iaf satanismen. Vet inte hur mycket sånt det finns i kristendom men antar att du mosar mig som en lus nu för att jag utmanar din tro.

Vi är ju överens om att religionen ger svar på saker som vetenskapen inte kan. Det är en bra utgångspunkt.
I övrigt är väl diskussionsunderlaget för tunt för att kunna göra anspråk på att ”utmana min tro”.
Så jag antar att du blir besviken nu när jag inte mosar dig som en lus. 😄

Darwin gav oss evolutionsläran och Moses gav oss budorden.
Vi ska inte välja bort något, men det verkar vara en allmänt utbredd missuppfattning att vi måste välja antingen eller.
Citera
2022-09-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaquesChirac
Jag antar att det går att använda evolutionsteorin och den centrala dogma om att Gud skapat Multiuniversum och allt som finns där, inklusive de naturlagar och kemiska evolution som gav upphov till urcellen för 3.7 miljarder år sedan på denna knappnål i detta universum och parallella dimensioner. Vilka är argumenten för och emot att man en dag kommer kunna kombinera modern biologi 🧬 och centrala dogmer inom religion. Vilken religion som helst, från de mest kända till de minst kända. Tycker admin att denna frågeställning passar bättre under filosofi så flytta det dit. Kom med sakliga argument och motargument, och inte tarvliga personargument eller trams/off topic.

Vad är religionernas bidrag hittills? Utom hundratusentals verkningslösa reliker och trollformler?
Citera
2022-09-14, 16:31
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Vi är ju överens om att religionen ger svar på saker som vetenskapen inte kan. Det är en bra utgångspunkt.
I övrigt är väl diskussionsunderlaget för tunt för att kunna göra anspråk på att ”utmana min tro”.
Så jag antar att du blir besviken nu när jag inte mosar dig som en lus. 😄

Darwin gav oss evolutionsläran och Moses gav oss budorden.
Vi ska inte välja bort något, men det verkar vara en allmänt utbredd missuppfattning att vi måste välja antingen eller.

Ja, det vore kul och kinky faktiskt om du mosade mig som en lus. Känner mig lite småkåt idag. Är ju oxxå på flashback för att ja vet att ja är dum i huvet och passar in, drivs av en vilja att synas och bli förnedrad typ som på TV och kick some ass.

Precis, men ang. det med tro, vad finns det för olika typer av övernaturliga saker i kristendomen?
I satanismen kan man kommunicera med djävulen och hans demoner, profetior, uppenbarelser, ritualer, svartmagi, häxkonster, offerritualer, black mass, initieringsriter o mer.

Allt detta sker i samfund med djävulen. Men med kristendom så känns det liksom som ni är lite väl asketiska, ni tror inte riktigt på såna saker och har inte så mycket coola grejer som finns i satanism.
Citera
2022-09-14, 17:18
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ja, det vore kul och kinky faktiskt om du mosade mig som en lus. Känner mig lite småkåt idag. Är ju oxxå på flashback för att ja vet att ja är dum i huvet och passar in, drivs av en vilja att synas och bli förnedrad typ som på TV och kick some ass.
Du hade platsat som gäst i Jerry Springer Show …

Citat:
Precis, men ang. det med tro, vad finns det för olika typer av övernaturliga saker i kristendomen?
I satanismen kan man kommunicera med djävulen och hans demoner, profetior, uppenbarelser, ritualer, svartmagi, häxkonster, offerritualer, black mass, initieringsriter o mer.

Jag ser inget "övernaturligt" i kristendomen, eller i någon annan religion.
Jag tolkar inte myter bokstavligt. Jag försöker förstå myternas innebörd snarare.

Citat:
Allt detta sker i samfund med djävulen. Men med kristendom så känns det liksom som ni är lite väl asketiska, ni tror inte riktigt på såna saker och har inte så mycket coola grejer som finns i satanism.
Ja. Kort sagt så har det med idén om att offra kortsiktig njutning för långsiktig framgång.
Hedonism, vilket du lutar åt är det rakt motsatta. Kortsiktig njutning före långsiktig framgång.
Därför blir det Satan i ditt fall som får symbolisera denna princip som står i motsättning till Gud.
Citera
2022-09-14, 17:40
Medlem
Citat:
Jag ser inget "övernaturligt" i kristendomen, eller i någon annan religion.
Jag tolkar inte myter bokstavligt. Jag försöker förstå myternas innebörd snarare.

Nå. det var ju skönt; då slipper vi alltså diskutera existensen av fornhebreiska ängla-/demongestalter, liksom huruvida Jesus faktiskt drev ut 700.000 djävlar ur en "besatt" och tvingade dem in i en flock oskyldiga grisar!

Citat:
Ja. Kort sagt så har det med idén om att offra kortsiktig njutning för långsiktig framgång.
Hedonism, vilket du lutar åt är det rakt motsatta. Kortsiktig njutning före långsiktig framgång.
Därför blir det Satan i ditt fall som får symbolisera denna princip som står i motsättning till Gud.

Vad stöder du detta på? Enligt evangelierna är det väl snarast Jesus som står för den "kortsiktiga" tolkningen ("liljorna på marken", ja, duvetdetdär!) och rentav tycks hoppas på en snar världsundergång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in