2022-09-14, 14:54
Medlem
Aprak69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
På ett sätt kan jag förstå dig. Har träffat alldeles för många som lånat 6 gånger årsinkomsten till ingen ränta alls till huslånet, och sedan tagit en massa blancolån till spabad och jättestora växthus i trädgården, resor, renovering, möbler och inredning, nya bilar (plural), köpt svindyra matkassetjänster och hemstädning, fina uteluncher och så vidare och med det skaffat sig en ganska outhärdlig attityd. En annan har knegat på och sparat, gjort sig skuldfri och gått i samma gamla jobbkläder år ut och år in, käkat matlådor och handlat på extrapris och hamnat i strykklass socialt. Nu ser man plötsligt ut som en vinnare medan de alltför risktagande bekantskaperna kvider över automatkaffet när köpfesten är slut. Men de har haft roligt för de pengar de inte har, och det är mer än vi snåljåpar haft. Så vem har levt livet bäst?

Ja, det måste väl vara de som levt rullan för lånade pengar med du levt som en trappistmunk? Eller var det en retorisk fråga?
2022-09-14, 14:55
Medlem
Core.s avatar
Jaha, TS tror nu alltså att folk slutar leva och har ett miserabelt liv? För att man nu får köpa Ica basics varor och ta med matlåda till jobbet.

Ja nu vann du TS, öppna champagnen
2022-09-14, 15:06
Medlem
CassandraCs avatar
Klart positivt att räntorna går upp och godhetsknarkande medelklassen får sig en reality check på sin egen så kallade "ekonomi".

Nackdelen är dock att denna ränteuppgång är orsakad av en orkestrerad finansiell kris för att i sin tur reducera hela medelklassen till bidragsberoendeslavar som kommer med glädje och jubel ersätta både kontanter och nuvarande fiat valutan med CBDC (Central BankingDigital Currency) som i sin tur ger regimer och globalister 100% kontroll och insyn i allas liv.

You will own nothing and you will be happy. Kommande generationer kan säga hejdå till drömmen av ett eget hus och odla egen mat osv, det blir en total dystopi som växer fram där ett fåtal ultra rika styr världen och kommer kunna styra populationen till 100%, alla kommer hyra allt ingen kommer äga något och det kommer inte finnas något sett att bryta sig ut ur hamsterhjulet och bli ekonomiskt oberoende längre, du kommer vara en slav.
Senast redigerad av CassandraC 2022-09-14 kl. 15:08.
2022-09-14, 15:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Om din lön inte stiger i takt med minst inflation eller helst högre (som senast det var rejäl inflation) så betalar du inte av det snabbare. Dessutom ökar dina kostnader gällande allt annat. Vi har nu haft inflation ett hyfsat tag. Har lånen ätits upp av inflationen? Har värdet på husen stigit, legat stilla eller fallit?

Börjar vi får lönehöjningar I takt med minst inflationen så kan jag hålla med om att inflationen är positivt just gällande lån. Men inte innan dess.

Exakt!
2022-09-14, 15:40
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Jag tror det är få människor som är så glada som mig att allt går upp i pris. Mat, el , räntor osv. Hade jag fått bestämma skulle räntorna på bolån legat på 100%

Jag har under 10 års tid varit så trött på alla som kör runt i fina bilar och sagt kolla MIN bil det är MIN bil. Nej du lånar pengar för att köpa den. Kolla MITT feta hus kolla MIN lyxiga lägenhet. Kolla så rik jag är när jag går i min Armani kostym från Thailand och kör en dyr bil.

Jag blir nästan tårögd. Vi få som cashar allting njuter för varje sekund. Hoppas ni som har skulder stora som berg får ett helvete nu. Och blir tvingade att sälja av allt ni äger till oss som är rika på riktigt, till halva priset.

Alltså, de som levt på lån osv har ju haft tillgång till ett mer njutbart liv enligt ditt resonemang. Du verkar helt wnkelt vara en estrwmt avundsjuk individ, som trota att du har dina behov tillgodosedda ogillar andra som har andra saker.

Sen ska du komma ihåg att de människorna du nu hyser ett agg emot sett till att ekonomin hållit sig rullande vilket hjälpt vår samhällsekonomi och sett till att vi ändå kunnat utvecklats som land.

Du verkar vara en skitstövvel som fokuserar mer på andra än dig själv, även fast du inte behöver det. Försök hitta din egen njutning. Och lär dig gärna lite om samhällsekonomiska förutsättningar.
2022-09-14, 15:45
Medlem
Kan väl vara positivt om svensken förstår att svensken inte är speciellt rik. Kan ju bli ett uppvaknande från acceptansen till att staten tar dina pengar och kontrollerar ditt liv (genom att kontrollera dina finanser).

Detta dols ju bakom bilden av att staten tar någon annans pengar ("sveriges" pengar?) för att någon annan ("sverige") är så rikt. Men börjar man få problem att betala sina egna räkningar eller ha råd med bra mat trillar nog poletten ned rätt snabbt.
2022-09-14, 15:47
Medlem
Citat:
Jag tror det är få människor som är så glada som mig att allt går upp i pris. Mat, el , räntor osv. Hade jag fått bestämma skulle räntorna på bolån legat på 100%

Jag har under 10 års tid varit så trött på alla som kör runt i fina bilar och sagt kolla MIN bil det är MIN bil. Nej du lånar pengar för att köpa den. Kolla MITT feta hus kolla MIN lyxiga lägenhet. Kolla så rik jag är när jag går i min Armani kostym från Thailand och kör en dyr bil.

Jag blir nästan tårögd. Vi få som cashar allting njuter för varje sekund. Hoppas ni som har skulder stora som berg får ett helvete nu. Och blir tvingade att sälja av allt ni äger till oss som är rika på riktigt, till halva priset.
Jag kör runt i fina bilar, har feta hus, skräddarsydda kostymer och även jag blir glad över att priser stiger och att räntor går upp (hade blivit glad om boräntan gått över 5 procent), ha kakan och äta den har alltid varit min livsfilosofi 🙂
2022-09-14, 15:50
Citat:

Då förutsätter jag att du inte har några bolån.
2022-09-14, 15:53
Medlem
SoCos avatar
Folk vet inte ens vad rik är, folk tror man är rik om man har pengar, ju mer pengar du har ju fattigare kommer du bli.
2022-09-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Man undrar hur alla som blev lurade att köpa elbil för att det är en "investering" tänker nu?
Jag som har solpanel och laddare tankar min elbil nästan gratis, med de andra två bilarna som går på diesel, 1500 spänn att fylla tanken på en av de, ren kapitalförstöring
2022-09-14, 16:00
Medlem
Der_Richters avatar
Citat:

Översättning: Jag är en avundsjuk, dumsnål industriarbetare som gråtrunkar mig till sömns varje natt.
2022-09-14, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uberstar
Hög inflation gynnar människor med lån, då reella värdet på lånet sjunker. Medan TS som har massa cash får se sina pengar sjunka i värde.
Du får nog läsa på, inte riktigt så enkelt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in