2022-09-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är klart att det är positivt, men vist fan drabbas du. Om fastigheterna eller aktierna sjunker ytterligare efter att du köpt dem, så är du också en fattiglapp. Tänker du "casha" underhållet på alla där fastigheterna också, även när du sjunker i värde?

jo, jo kan sjunka mer förstås. Återstår att låna ut pengar då om du vill vara säker. Kan täcka inflationen. Och inflationen kommer såklart att sjunka när folk blir fattiglappar, och då har du fina pengar att röra dig med.
2022-09-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Jag tror det är få människor som är så glada som mig att allt går upp i pris. Mat, el , räntor osv. Hade jag fått bestämma skulle räntorna på bolån legat på 100%

Jag har under 10 års tid varit så trött på alla som kör runt i fina bilar och sagt kolla MIN bil det är MIN bil. Nej du lånar pengar för att köpa den. Kolla MITT feta hus kolla MIN lyxiga lägenhet. Kolla så rik jag är när jag går i min Armani kostym från Thailand och kör en dyr bil.

Jag blir nästan tårögd. Vi få som cashar allting njuter för varje sekund. Hoppas ni som har skulder stora som berg får ett helvete nu. Och blir tvingade att sälja av allt ni äger till oss som är rika på riktigt, till halva priset.

Ren idioti, i en perfekt värld ökar levnadsstandarden för alla.

Du som inte lärt dig använda hävstång bara, så länge du har pengarna och kan lösa lånen, varför inte använda den låga räntan till sin fördel? Var man smart så sparade man en del av vinsten inför dessa tider.
2022-09-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Nu generaliserar du rejält. Jag är själv etnisk svensk och har aldrig någonsin drabbats av något beteende som du beskriver. Tror snarare att det handlar om att en stor del av befolkningen är begränsade i sin tankeförmåga.
Nä det är ett drag som du mycket väl vet att vi svenskar som grupp har haft länge.
Det betyder inte att alla svenskar är så naturligtvis, men konformiteten har gjort att det varit lätt att styra svenskar dit "man" vill.
2022-09-14, 13:21
Medlem
Citat:
Jag tror det är få människor som är så glada som mig att allt går upp i pris. Mat, el , räntor osv. Hade jag fått bestämma skulle räntorna på bolån legat på 100%

Jag har under 10 års tid varit så trött på alla som kör runt i fina bilar och sagt kolla MIN bil det är MIN bil. Nej du lånar pengar för att köpa den. Kolla MITT feta hus kolla MIN lyxiga lägenhet. Kolla så rik jag är när jag går i min Armani kostym från Thailand och kör en dyr bil.

Jag blir nästan tårögd. Vi få som cashar allting njuter för varje sekund. Hoppas ni som har skulder stora som berg får ett helvete nu. Och blir tvingade att sälja av allt ni äger till oss som är rika på riktigt, till halva priset.

På ett sätt kan jag förstå dig. Har träffat alldeles för många som lånat 6 gånger årsinkomsten till ingen ränta alls till huslånet, och sedan tagit en massa blancolån till spabad och jättestora växthus i trädgården, resor, renovering, möbler och inredning, nya bilar (plural), köpt svindyra matkassetjänster och hemstädning, fina uteluncher och så vidare och med det skaffat sig en ganska outhärdlig attityd. En annan har knegat på och sparat, gjort sig skuldfri och gått i samma gamla jobbkläder år ut och år in, käkat matlådor och handlat på extrapris och hamnat i strykklass socialt. Nu ser man plötsligt ut som en vinnare medan de alltför risktagande bekantskaperna kvider över automatkaffet när köpfesten är slut. Men de har haft roligt för de pengar de inte har, och det är mer än vi snåljåpar haft. Så vem har levt livet bäst?
2022-09-14, 13:39
Medlem
santos_devilles avatar
Den typiska svenska avundsjukan, riktigt äcklig riktigt bitter. Jantelag sosseäckel
2022-09-14, 14:08
Medlem
De som är högt belånade straffas genom nattsömnen. Oavsett hur man finansierar sina köp, har man behovet av att visa upp dem lider man av en oro och ångest jag aldrig hade velat ha! Det som stör mig däremot är när politiker ger subventioner för en materiell livsstil där det bekostar någon annan.

Om någon vill låna ut pengar till 1% och någon vill låna till det beloppet och köpa en Porsche rör mig inte i ryggen men att jag genom skatt ska delfinansiera 30% av Porschen är vidrigt
2022-09-14, 14:29
Medlem
Hög inflation gynnar människor med lån, då reella värdet på lånet sjunker. Medan TS som har massa cash får se sina pengar sjunka i värde.
2022-09-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Man undrar hur alla som blev lurade att köpa elbil för att det är en "investering" tänker nu?
Har man solpaneler och spotpris så är det väl rätt ok. Men jag har dålig koll på hur mycket man får ut i SE4 under vintern. Och det är väl sannolikt att priserna kommer vara höga dygnet runt.

Men visst svårt att räkna hem en dyr elbil jämfört med om man köper en billig bensinare.
2022-09-14, 14:39
Medlem
Tradens avatar
Well TS, du äter väl mat och åker bil? Välkommen till klubben av fattiglappar om så är fallet
2022-09-14, 14:46
Medlem
TrueCs avatar
Att glädjas åt andras motgångar är ett skolboksexempel på en olycklig människa. Medans andra får möta motgångar och stärkas mer som människor, sitter du där och blir av mindre och mindre värde för mänskligheten.

Jag får det tuffare precis som andra, och får hitta ett nytt sätt att leva och vara lycklig i, medans du, du sitter kvar där i ditt eget piss och tynar bort 🙄
2022-09-14, 14:46
Medlem
Citat:

Så..du är alltså avundsjuk på dem som cashar sina fina bilar och hus..och har råd med en helt annan levnadsstandard än dig?
Stackar dig!!!
Önskar dig all lycka!!
2022-09-14, 14:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hög inflation är bra för de med stora lån. Sämre för de med pengar på banken.

Nja, det kräver att lönerna håller jämna steg med inflationen eller att det som på 70-talet är lönerna som driver inflationen, annars funkar inte ditt upplägg fullt ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in