2022-09-14, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är årstakt för de angivna månaderna. Dvs ökning under 12 mån. Så siffran har ett beroende av två mätetal, som båda kan öka och minska.

Men det där varierar fram och tillbaka med tiden. Så man bör inte dra för snabba växlar.

Det är rimligt att anta en minskning. Av det enkla skälet att en del lånat för att placera på börsen. Många sådana bör ha sålt av och löst lånen. Och att dom löser lånen är ett negativt bidrag till "utlåning till hushållen".

Skulle man bortse från den effekten så skulle siffrorna för i år vara högre. Hur mycket högre vet jag inte.

Sedan skulle man kunna tänka sig att folk var lite mer försiktiga, med t ex lånefinansiering till bilköp mm. Och det är dom nog. Bilförsäljningen har gått ned.

Men givet rådande situation och att lån minskar enligt det jag nämnt här så är det väldigt höga siffror vi ser på ökad utlåning till hushållen. Den här "katastrofen" som en del har talat om syns inte alls till.
Och det jag svarade på var just ett sådant katastrof-prat. Men det stämmer inte med verkligheten.

Vi ser dock en minskande takt i utlåningen tvärtemot vad du ville framhävda i ditt förra inlägg.

Citat:
Att lyfta fram fakta är inte att inbilla folk. Det är raka motsatsen.

Men att insinuera att bostadsmarknaden är som ett pyramidspel är dock att lura folk. Det kan skrämma folk att göra sådant dom senare ångrar bittert.

Läs mitt inlägg igen. Jag skrev inte att bostadsmarknaden är ett pyramidspel, jag skrev att folk här agerar som en person som har fastnat i ett pyramidspel. Du får lära dig att läsa.

Sen att "lyfta fram fakta". Mitt inlägg var inte inriktat mot dig personligen utan en mängd folk på forumet som verkar ha privata intressen istället för att diskutera saken objektivt varav min pyramidspelliknelse. De vill att folk ska göra en massa idiotiska ekonomiska beslut så att de själva kan tjäna på det vilket är lite äckligt i min värld.
Citera
2022-09-14, 07:06
Medlem
Citat:
De som påstår att Riksbanken styr räntan har en del att förklara.

Jag brukar säga att CB kan småjustera räntan kring marknadsränta. (Och då brukar en del bli hysteriska). Men här har marknaden reagerat på stigande råvaru och energipriser. Något som CB inte kan göra något åt. Men marknaden har antagit att detta kommer leta sig in i konsumentpriser med tiden och då kommer CB att agera. Och marknaden fick rätt.

Att riksbanken kan styra korta räntor via repa/omvänd repa är väl så in i helvete empiriskt bevisat? Även logiskt om du som bank kan låna ut till tiksbanken högre än "marknadsräntan" så kommer du ju inte låna ut till någon annan vilket gör att marknadsräntan justeras upp över reporäntan.

Långa räntor däremot styrs i huvudsak av marknaden även om den korta räntan även kan "smitta av sig" på de långa marknadsräntorna.

Hur menar du att riksbanken inte kan styra räntan?
Citera
2022-09-14, 07:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Att riksbanken kan styra korta räntor via repa/omvänd repa är väl så in i helvete empiriskt bevisat? Även logiskt om du som bank kan låna ut till tiksbanken högre än "marknadsräntan" så kommer du ju inte låna ut till någon annan vilket gör att marknadsräntan justeras upp över reporäntan.

Långa räntor däremot styrs i huvudsak av marknaden även om den korta räntan även kan "smitta av sig" på de långa marknadsräntorna.

Hur menar du att riksbanken inte kan styra räntan?
Ett troll som hela tiden kryddar sina inlägg med orimligheter och dumheter, allt för att hålla igång sina idiotdiskussioner.

Folk generellt har något att förlora på om vi får kraftigt stigande räntor, därför så vill man inte se varför räntorna måste stiga och vill inte se att det kommer att bli två jobbiga år.
Citera
2022-09-14, 08:35
Medlem
slemhogs avatar
Break news från Slemhögska institutet: Inflationen stiger till 9%! (KPIF)

Avokadopriset går upp 25% tvärtemot nyliberalarnas prognos i tråden, nu kommer RB höja räntan med kanske 1%
Senast redigerad av slemhog 2022-09-14 kl. 08:53.
Citera
2022-09-14, 08:49
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Avokado priset går upp 25% tvärtemot nyliberalarnas prognos i tråden, nu kommer RB höja räntan med kanske 1%

Ja, avokadopriset är ju en fin gammal indikator på ekonomin i stort!
Citera
2022-09-14, 08:52
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Avokado priset går upp 25% tvärtemot nyliberalarnas prognos i tråden, nu kommer RB höja räntan med kanske 1%

Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Ja, avokadopriset är ju en fin gammal indikator på ekonomin i stort!

It is known. https://www.9news.com.au/national/melbourne-property-tycoon-hammers-millennials-over-spending-habits/f1e61616-94c2-4fa4-aa07-49a33f7bf842
Citera
2022-09-14, 08:57
Medlem
slemhogs avatar
Bloomberg/Dr doom - Kraschlandning eller okontrollerbar inflation.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-15/roubini-sees-either-us-hard-landing-or-uncontrolled-inflation
Citera
2022-09-14, 09:23
Medlem
Nu rasar bostadspriserna igen enligt husmask.
Citera
2022-09-14, 09:29
Medlem
Citat:
Bloomberg/Dr doom - Kraschlandning eller okontrollerbar inflation.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-15/roubini-sees-either-us-hard-landing-or-uncontrolled-inflation

Krachlandning är bättre. Tappar folk förtroendet för penningsystemet i stort blir det mycket svårt att reparera. Särskilt om det är den stora reservvalutan Dollar man tappar förtroendet för...
Citera
2022-09-14, 10:10
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Nu rasar bostadspriserna igen enligt husmask.

Husmask för hela landet är ju fullständigt värdelöst… Som att priserna gått upp 20% de senaste veckorna

Nae. Sthlm innerstad står fortfarande stabilt och det är den ledande indikatorn för landet. Med taskig omsättning, iofs.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-09-14 kl. 10:16.
Citera
2022-09-14, 10:46
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Krachlandning är bättre. Tappar folk förtroendet för penningsystemet i stort blir det mycket svårt att reparera. Särskilt om det är den stora reservvalutan Dollar man tappar förtroendet för...

Inte för bolånetorskarna och aktieportfölj glidare, de kommer skrika som spädgriser på väg till slakten.
För oss andra gammalmodiga sparare och löntagare skulle de va som en skänk från ovan.
Citera
2022-09-14, 10:49
Medlem
Citat:
Inte för bolånetorskarna, de kommer skrika som spädgriser på väg till slakten.

Jag tror även att det är bättre för bolånetorskarna att ekonomin kraschlandar. Det är väletablerad medelklass med mer akademiska jobb som är mest beroende av ett fungerande samhälle. Du kan ju se i Venezuela exempelvis. De som arbetar med praktiska saker som att putsa skor, reparera bilen, eller kanske säljer mat, klarar sig hyfsat. Det är de som arbetar inom stat och kommun och får lön därifrån som drabbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in