2022-09-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marabouoreo
Är det inte KVVS platsbrist som spökar då?

Skulle kunna vara, vad vet jag, men man borde ju få någon form av indikation på att det kommer hända?

Av förklarliga skäl vill jag ju inte rodda i det för mycket heller. Men jag kunde tex inte ens ansöka om fotboja.
Citera
2022-09-08, 01:14
Medlem
Har suttit en del på klass 1 å 2, muckade senast från hall i våras! Så har ni frågor så svarar jag gärna!
Citera
2022-09-10, 14:46
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Skulle kunna vara, vad vet jag, men man borde ju få någon form av indikation på att det kommer hända?

Av förklarliga skäl vill jag ju inte rodda i det för mycket heller. Men jag kunde tex inte ens ansöka om fotboja.

Prova ring domstolen o få svar på de alt din advokat
Citera
2022-09-12, 23:04
Bannlyst
Citat:

Varför kunde du inte ansöka om fotboja?
Citera
2022-09-13, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PundarBaronen
Varför kunde du inte ansöka om fotboja?

Jag ville vänta på att domen var fastställd innan jag gjorde något alls.

Men nu har jag inte hört något alls på 7 månader, från någon.
Citera
2022-09-13, 17:09
Bannlyst
Citat:
Jag ville vänta på att domen var fastställd innan jag gjorde något alls.

Men nu har jag inte hört något alls på 7 månader, från någon.

Jaha då fattar jag, trodde du blev nekad boja av fjollvården!
Citera
2022-09-19, 18:46
Medlem
Hej alla!

Sökt runt ett par dagar men inte riktigt hittat svar på min fråga. Stället den därför här och hoppas få svar av er.

Bakgrund:

Dom kom idag. 12mån fängelse för grovt bokföringsbrott. 3års näringsförbud.

Tidigare straffad för grovt rattfylleri 2017. En månads fängelse (fick boja). Innan och efter, fram tills idag, helt ostraffad. Nykter alkoholist sedan snart 3år. Domen som kom idag avser perioden 2017. Som synes en mörk period i mitt liv.

Frivården har gett mig gott omdöme och jag skötte min fotboja exemplariskt när jag hade denna (2018).

Frågor:

1. Bor i Sthlm, var kan jag tänkas hamna? Vilken säkerhetsklass?

2. Viktigast av allt, när kan jag tänkas få komma ut med boja? Läst olika här, vissa säger efter halva fängelsestraffet, andra inte alls, mm. Vad tror/vet ni om saken?

3. Hur ofta och hur länge får man permissioner?

4. Hur är fängelset generellt? Är etnisk svensk och relativt klen. Bör jag vara orolig?

5. Slutligen: hur fort kommer jag behöva inställa mig?

Stort tack!
Senast redigerad av Badminton123 2022-09-19 kl. 18:54.
Citera
2022-09-23, 10:49
Avslutad
Måste ju kännas skönt att få lite rutiner av att sitta i ett fängelse.
Citera
2022-09-24, 12:52
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badminton123
Hej alla!

Sökt runt ett par dagar men inte riktigt hittat svar på min fråga. Stället den därför här och hoppas få svar av er.

Bakgrund:

Dom kom idag. 12mån fängelse för grovt bokföringsbrott. 3års näringsförbud.

Tidigare straffad för grovt rattfylleri 2017. En månads fängelse (fick boja). Innan och efter, fram tills idag, helt ostraffad. Nykter alkoholist sedan snart 3år. Domen som kom idag avser perioden 2017. Som synes en mörk period i mitt liv.

Frivården har gett mig gott omdöme och jag skötte min fotboja exemplariskt när jag hade denna (2018).

Frågor:

1. Bor i Sthlm, var kan jag tänkas hamna? Vilken säkerhetsklass?

2. Viktigast av allt, när kan jag tänkas få komma ut med boja? Läst olika här, vissa säger efter halva fängelsestraffet, andra inte alls, mm. Vad tror/vet ni om saken?

3. Hur ofta och hur länge får man permissioner?

4. Hur är fängelset generellt? Är etnisk svensk och relativt klen. Bör jag vara orolig?

5. Slutligen: hur fort kommer jag behöva inställa mig?

Stort tack!

1. Var som helst I landet. Antagligen klass 3 . Skulle rekommendera öppna avdelningen på Täby anstalten isåfall

2. Efter 6 mån då får du bekosta de själv ca 3000 kr / månad

3. Du har permissionstege men max 96h månad men börja ha ungefär en övernattning så 24h efter drygt 4 månader

4.det är generellt okej se dett som ett jobb där ingen vill vara men alla är tvingade o gör de bästa av situationen. Stundtals långtråkigt och tiden går sakta . Orolig nej. Men förbered dig på de värsta

5. När du fått brev från kriminalvården är de 60 dagar men med deras platsbrist så räkna 80-100 dagar
Citera
2022-09-26, 20:21
Medlem
Hello, håller på med mitt gymnasiearbete (lol) och ska göra konst utefter typ anstalter och upplevelser kring det, skulle vara superschysst om någon ville svara på typ en eller två eller tolv av de frågor jag har så jag inte behöver söka igenom hela tråden på typ 800 sidor.
tänker att jag bara klistrar in alla frågor jag har så får man mer än gärna svara på det man är bekväm med!!

hur känns det att sitta inne? Är det jobbigt eller känns det helt okej? Behandlas man med respekt, och skiljer den respekten sig åt beroende på om man talar om vakterna eller de andra inneboende? Vad får ni göra i fängelset? Vad händer om man beter sig illa när man sitter inne? Skapade du några värdefulla relationer under din tid i anstalten? Påverkade ditt fängelsestraff din relation med familj och vänner? Känner du att din tid inne gjorde dig gott, har du lärt dig någon läxa? Känner du mer ånger kring dina handlingar eller hade du gjort om det som fick dig insatt? Vad gjorde du först när du blev frisläppt? Hur är boendesituationen?
Citera
2022-09-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zion07
Har suttit en del på klass 1 å 2, muckade senast från hall i våras! Så har ni frågor så svarar jag gärna!

La ut i samma tråd en massa frågor som jag jättegärna vill ha svar på, så om du orkar får du gärna kolla senaste inlägget i tråden som jag gjorde och svara!!
Citera
2022-10-02, 16:12
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterpruttarn
Hello, håller på med mitt gymnasiearbete (lol) och ska göra konst utefter typ anstalter och upplevelser kring det, skulle vara superschysst om någon ville svara på typ en eller två eller tolv av de frågor jag har så jag inte behöver söka igenom hela tråden på typ 800 sidor.
tänker att jag bara klistrar in alla frågor jag har så får man mer än gärna svara på det man är bekväm med!!

hur känns det att sitta inne? Är det jobbigt eller känns det helt okej? Behandlas man med respekt, och skiljer den respekten sig åt beroende på om man talar om vakterna eller de andra inneboende? Vad får ni göra i fängelset? Vad händer om man beter sig illa när man sitter inne? Skapade du några värdefulla relationer under din tid i anstalten? Påverkade ditt fängelsestraff din relation med familj och vänner? Känner du att din tid inne gjorde dig gott, har du lärt dig någon läxa? Känner du mer ånger kring dina handlingar eller hade du gjort om det som fick dig insatt? Vad gjorde du först när du blev frisläppt? Hur är boendesituationen?

Det är riktigt tråkigt att sitta inne absolut har de sina ljusa stunder med skratt o glädje och uppriktigt sagt de känns som man bor på ett kollektiv.

Av andra intagna behandlas man med respekt lika så av personal däremot pratar man inte med plitarma mer än nödvändigt då säg en 70% är sjukt inkompetenta

Det är kurser, fika , nån form av lättare sysselsättning ,

Om de kändes bra o gjorde en gott? Man var där för man hade brutit mot lagen. Man lär sig inget när man sitter inne . Antingen kommer man tillbaka eller så gör man inte det . Allt handlar om vad man själv gör efter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in