2022-03-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Ja dessvärre är det ganska allvarliga saker som medförde ett år bakom lås och bom. Inga white colllar brott. Detta är dock över 15 år sedan. Hållt mig i skinnet sedan dess. Har ingen i familjen som är dömd för någonting och faktum är att en familjemedlem jobbat inom samma verksamhet i hela sitt vuxna liv med en förmodad högre säkerhetsklassning än för den jag ansöker om. Jag hade ju helst velat undvika frågan öht.

Tror inte jag tjänar på att ta upp det själv. Så får väl söka och se om de släpper igenom mig. Hade dock lite naivt hoppats på att gallringen skulle undvika detta. Men blir då nyfiken på vilket statligt register som skulle kunna tänkas tillhandahålla denna uppgift för alla sådana eventuella register har man väl rätt att känna till? Eller SÄPO har mandat att bedriva vilka register de helst vill?

Som sagt, du behöver inte tillkännage någonting för myndigheterna. Det som för dem är intressant och värt att veta om dig vet dem. Du finns med i allsköns register som både polismyndighet, skatteverk och säpo har. Ingendera är offentliga och ingendera har du någon som helst tillgång till. Det enda registret du får titta i är belastningsregistret och det är denna som gallras.

Om din familjemedlem har en högre säkerhetsklass än vad du kommer att få, så kan du nog räkna med att din dom inte är speciellt intressant för rikets säkerhet. För då hade din familjemedlem inte haft säkerhetsklassningen. För de tittar på om du är ett hot för säkerheten genom att du sätter dig i beroendeställning till andra olämpliga personer. De tittar egentligen inte på själva brottet i fråga. Att du egentligen skall vara ostraffad och ren är just för att du inte skall kunna utnyttjas eller bli satt i en beroendeställning som gör att du kan äventyra säkerheten.
Citera
2022-03-07, 00:16
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Ja dessvärre är det ganska allvarliga saker som medförde ett år bakom lås och bom. Inga white colllar brott. Detta är dock över 15 år sedan. Hållt mig i skinnet sedan dess. Har ingen i familjen som är dömd för någonting och faktum är att en familjemedlem jobbat inom samma verksamhet i hela sitt vuxna liv med en förmodad högre säkerhetsklassning än för den jag ansöker om. Jag hade ju helst velat undvika frågan öht.

Tror inte jag tjänar på att ta upp det själv. Så får väl söka och se om de släpper igenom mig. Hade dock lite naivt hoppats på att gallringen skulle undvika detta. Men blir då nyfiken på vilket statligt register som skulle kunna tänkas tillhandahålla denna uppgift för alla sådana eventuella register har man väl rätt att känna till? Eller SÄPO har mandat att bedriva vilka register de helst vill?

SÄPO kommer bara att säga ja eller nej. Vare sig du eller arbetsgivaren kommer få reda på närmare orsaker. Är det säkerhetsklass 3 så är du nog inte ens på intervju och riskerar inga frågor.

Jag skulle dessutom gissa(utifrån vad jag fått ur vår säkerhetsansvarige) att det är värre att vara dömd för bedrägeri än att ha slagit någon på käften för en säkerhetsklassning.
Citera
2022-03-17, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
SÄPO kommer bara att säga ja eller nej. Vare sig du eller arbetsgivaren kommer få reda på närmare orsaker. Är det säkerhetsklass 3 så är du nog inte ens på intervju och riskerar inga frågor.

Jag skulle dessutom gissa(utifrån vad jag fått ur vår säkerhetsansvarige) att det är värre att vara dömd för bedrägeri än att ha slagit någon på käften för en säkerhetsklassning.

Jo, man intervjuar för säkerhetsklass 3, annars är det rätt meningslöst att ha säkerhetsklasser.

Iallafall där jag jobbar.

Till TS så råder jag att nämna den gamla domen. Säger du inget och det kommer fram är det just att du undanhållit information som gör dig till en säkerhetsrisk, inte domen i sig.
Citera
2022-03-19, 13:45
Medlem
Prodelins avatar
Har gått igenom flera SUA klassde uppdrag, rådet är att inte hålla tyst om saker du vet kan påverka beslutet.

Har du ekonomiska problem och anmärkningar är du ganska körd, narkotika historik är ett stort NEJ, misshandel, ekonomisk kriminalitet, fyllekörning etc etc...

Som sagt, ljug inte, det kommer fram i deras utredningar förr eller senare.

Se det som en rening av dig som person, är du inte ren blir du inte godkänd, det är för att rensa bort dåliga personer från bra, inte konstigare än så.
Senast redigerad av Prodelin 2022-03-19 kl. 13:47.
Citera
2022-09-13, 03:05
Medlem
Bakgrundkontroll i brotts- och belastningsregistret inför en eventuell anställning.

I enlighet med vår kunds krav så genomför vi i denna rekryteringsprocess en bakgrundkontroll i brotts- och belastningsregistret inför en eventuell anställning.

Vad innebär det egentligen?
Är det någon ide att ansöka till sådana här jobb om man har en prick?

Eller beror det på fall till fall, vad är för brott för dessa företag?

Har någon som har prick fått jobb där dom gör bakgrundskoll?

Jag är varken kriminell eller våldsam men har prick. Jag blev nekad 2 jobb igår. Jag undrar om det är någon ide för mig att fortsätta söka?
Citera
2022-09-13, 03:16
Medlem
Det är nog sällan någon idé, så länge inte brottet är en riktig bagatell eller du har väldigt bra meriter som kan väga upp för det.
Citera
2022-09-13, 03:21
Medlem
Gabbegy000s avatar
Kan ju testa det här vet inte hur det funkar men om du kommer på någon intervju så kan du nog lösa det

https://dokumentfix.biz/produkt/brottsregister/

(Gäller ej dömda för våldtäkt,pedofil brott eller liknande mot barn, terroristbrott)
Citera
2022-09-13, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbegy000
Kan ju testa det här vet inte hur det funkar men om du kommer på någon intervju så kan du nog lösa det

https://dokumentfix.biz/produkt/brottsregister/

(Gäller ej dömda för våldtäkt,pedofil brott eller liknande mot barn, terroristbrott)

Så dom rensar lexbase?

Känns fake om jag ska vara ärlig men tanken är ju bra.
Citera
2022-09-13, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det är nog sällan någon idé, så länge inte brottet är en riktig bagatell eller du har väldigt bra meriter som kan väga upp för det.

Jag tycker mitt brott, inte alls är grovt (brott mot knivlagen men ej kniv) men jag erkände när dom frågade och jag fick då nej. Jag förstår inte problemet, jag är ju inte ond på något sätt. Ingen tjyv eller våldsam eller gjort någon annan illa. Varför neka. Jag tar det hårt faktiskt, är känslig av mig.
Citera
2022-09-13, 03:34
Medlem
Kickassfarsans avatar
Var det inte du som blev dömd för att ha förföljt en kvinna?

Det är ett rätt så udda brott, kan vara så det finns kvinnor på arbetsplatsen som man försöker skydda..
Citera
2022-09-13, 03:36
Medlem
Gabbegy000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Så dom rensar lexbase?

Känns fake om jag ska vara ärlig men tanken är ju bra.

Det låter för bra men om du kommer till en intervju kan det vara användbart inte använt tjänsten men dom har bra mycket gröningar.

Funkar väll såhär
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/polisen-han-sålde-blanka-belastningsregister-till-kriminella-1.3731277
Citera
2022-09-13, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbegy000
Det låter för bra men om du kommer till en intervju kan det vara användbart inte använt tjänsten men dom har bra mycket gröningar.

Funkar väll såhär
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/polisen-han-sålde-blanka-belastningsregister-till-kriminella-1.3731277

Låter som det är samma person som är igång men att han denna ställt lite krav på dom som köper.
Frågan är hur mycket koll arbetsgivaren har på äkta och oäkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in