Citat:
Ja dessvärre är det ganska allvarliga saker som medförde ett år bakom lås och bom. Inga white colllar brott. Detta är dock över 15 år sedan. Hållt mig i skinnet sedan dess. Har ingen i familjen som är dömd för någonting och faktum är att en familjemedlem jobbat inom samma verksamhet i hela sitt vuxna liv med en förmodad högre säkerhetsklassning än för den jag ansöker om. Jag hade ju helst velat undvika frågan öht.
Tror inte jag tjänar på att ta upp det själv. Så får väl söka och se om de släpper igenom mig. Hade dock lite naivt hoppats på att gallringen skulle undvika detta. Men blir då nyfiken på vilket statligt register som skulle kunna tänkas tillhandahålla denna uppgift för alla sådana eventuella register har man väl rätt att känna till? Eller SÄPO har mandat att bedriva vilka register de helst vill?
Tror inte jag tjänar på att ta upp det själv. Så får väl söka och se om de släpper igenom mig. Hade dock lite naivt hoppats på att gallringen skulle undvika detta. Men blir då nyfiken på vilket statligt register som skulle kunna tänkas tillhandahålla denna uppgift för alla sådana eventuella register har man väl rätt att känna till? Eller SÄPO har mandat att bedriva vilka register de helst vill?
Som sagt, du behöver inte tillkännage någonting för myndigheterna. Det som för dem är intressant och värt att veta om dig vet dem. Du finns med i allsköns register som både polismyndighet, skatteverk och säpo har. Ingendera är offentliga och ingendera har du någon som helst tillgång till. Det enda registret du får titta i är belastningsregistret och det är denna som gallras.
Om din familjemedlem har en högre säkerhetsklass än vad du kommer att få, så kan du nog räkna med att din dom inte är speciellt intressant för rikets säkerhet. För då hade din familjemedlem inte haft säkerhetsklassningen. För de tittar på om du är ett hot för säkerheten genom att du sätter dig i beroendeställning till andra olämpliga personer. De tittar egentligen inte på själva brottet i fråga. Att du egentligen skall vara ostraffad och ren är just för att du inte skall kunna utnyttjas eller bli satt i en beroendeställning som gör att du kan äventyra säkerheten.