2022-09-13, 03:43
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
I enlighet med vår kunds krav så genomför vi i denna rekryteringsprocess en bakgrundkontroll i brotts- och belastningsregistret inför en eventuell anställning.

Vad innebär det egentligen?
Är det någon ide att ansöka till sådana här jobb om man har en prick?

Eller beror det på fall till fall, vad är för brott för dessa företag?

Har någon som har prick fått jobb där dom gör bakgrundskoll?

Jag är varken kriminell eller våldsam men har prick. Jag blev nekad 2 jobb igår. Jag undrar om det är någon ide för mig att fortsätta söka?
Var ärlig, och så beror det på vad för brott det handlar om.

Jag tappade en tjänst för kanske tio år sedan på grund av en prick, jag skulle arbetat med kriminella. Chefen som intervjuat mig ringde och berättade att han kämpat för att få in mig då han ansåg att jag var bäst lämpad, men ledningen hade sagt nej.
Citera
2022-09-13, 03:45
Medlem
Gabbegy000s avatar
Citat:
Låter som det är samma person som är igång men att han denna ställt lite krav på dom som köper.
Frågan är hur mycket koll arbetsgivaren har på äkta och oäkta.

Säkert har dom inte så bra koll men mr koll och lexbase oroar mig. Har några års studier kvar lätt att jag hamnar i något jävla register och vad händer sen för mig bra utbildning men inget jobb klart som fan att folk blir grovt kriminella. Lycka till hoppas du hittar något jobb.
Citera
2022-09-13, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Var ärlig, och så beror det på vad för brott det handlar om.

Jag tappade en tjänst för kanske tio år sedan på grund av en prick, jag skulle arbetat med kriminella. Chefen som intervjuat mig ringde och berättade att han kämpat för att få in mig då han ansåg att jag var bäst lämpad, men ledningen hade sagt nej.

Jag kör raka rör och erkänner direkt. Med tanke på hur mycket olika brott det finns så är mitt brott extremt harmlöst.
Det var också skumt, om dom upplevde dig som kriminell är det inte då en enorm fördel då att du jobbar med kriminella då har du en insikt som en vanlig människa inte har. Jag skulle bara se det som en fördel.
Citera
2022-09-13, 03:52
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag kör raka rör och erkänner direkt. Med tanke på hur mycket olika brott det finns så är mitt brott extremt harmlöst.
Det var också skumt, om dom upplevde dig som kriminell är det inte då en enorm fördel då att du jobbar med kriminella då har du en insikt som en vanlig människa inte har. Jag skulle bara se det som en fördel.
Det handlade om att det skulle vara negativt om jag hade känningar där, vilket jag absolut inte hade eller har.

Brottet var inte heller ett sådant där man har kriminella kontakter. Men det var en myndighet, och de hade sina regler. Tyckte det var nice av chefen att ringa och berätta istället för att bara skicka ett mail.
Citera
2022-09-13, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbegy000
Säkert har dom inte så bra koll men mr koll och lexbase oroar mig. Har några års studier kvar lätt att jag hamnar i något jävla register och vad händer sen för mig bra utbildning men inget jobb klart som fan att folk blir grovt kriminella. Lycka till hoppas du hittar något jobb.

Har hört att lexbase fortsätter att ha prick på folk efter 5 år. Det är läskigt att man fortsätter jaga folk i Sverige som har suttit av sitt straff och som du säger inte undrar på att folk blir grovt kriminella när dom inte får chansen att bli hederliga.

Tack
Citera
2022-09-13, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det handlade om att det skulle vara negativt om jag hade känningar där, vilket jag absolut inte hade eller har.

Brottet var inte heller ett sådant där man har kriminella kontakter. Men det var en myndighet, och de hade sina regler. Tyckte det var nice av chefen att ringa och berätta istället för att bara skicka ett mail.

Ja, det var schysst av chefen.
Citera
2022-09-13, 03:55
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Har hört att lexbase fortsätter att ha prick på folk efter 5 år. Det är läskigt att man fortsätter jaga folk i Sverige som har suttit av sitt straff och som du säger inte undrar på att folk blir grovt kriminella när dom inte får chansen att bli hederliga.

Tack
Har ingen källa, men så är det tydligen. Stora företags hr prenumererar på tjänster som inte gallrar och som gör bakgrundskontroller.

Det finns fler offentliga källor än belastningsregistret, exempelvis Förvaltningsrätten som avgör exempelvis tvister mellan dig och myndigheter, som typ LVM.

Ett företag som sysslar med sådant är Verifiera.

Edit. Letade lite.
Sajten Verifiera säljer uppgifter om svenskars psykiska ohälsa. Nu får företaget hård kritik från psykiatrin.

– Jag förväntar mig att även kommersiella företag tar ett etiskt ansvar, säger Ingemar Engström, professor i barn- och ungdomspsykiatri.
Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, har inlett en granskning mot databassajten Verifiera för att ta reda på om det är lagligt för företaget att samla och sälja hundratusentals uppgifter om svenskars psykiska tvångsvård, sjukskrivningar och missbruksproblem till arbetsgivare och allmänhet.
https://www.svt.se/kultur/psykiatrikern-om-verifieras-affarsmodell-de-forstar-inte-skillnaden-mellan-brottslingar-och-psykiskt -sjuka
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-09-13 kl. 04:07.
Citera
2022-09-13, 04:02
Avslutad
Citat:
I enlighet med vår kunds krav så genomför vi i denna rekryteringsprocess en bakgrundkontroll i brotts- och belastningsregistret inför en eventuell anställning.

Vad innebär det egentligen?
Är det någon ide att ansöka till sådana här jobb om man har en prick?

Eller beror det på fall till fall, vad är för brott för dessa företag?

Har någon som har prick fått jobb där dom gör bakgrundskoll?

Jag är varken kriminell eller våldsam men har prick. Jag blev nekad 2 jobb igår. Jag undrar om det är någon ide för mig att fortsätta söka?

Jag har anställt folk med misshandelsdom till skyddsklassad verksamhet så fortsätt söka du.

Är det inte typ terrorverksamhet eller våldtäkt på en 3 åring bör en seriös arbetsgivare ge dig en individuell chans till att få förklara dig
Citera
2022-09-13, 04:10
Avslutad
Citat:
Så dom rensar lexbase?

Känns fake om jag ska vara ärlig men tanken är ju bra.

Ja lexbase rensas. Kan finnas undantag men jag har kollat upp folk jag vet haft domar som tagit bort efter 10 år där.
Citera
2022-09-13, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag har anställt folk med misshandelsdom till skyddsklassad verksamhet så fortsätt söka du.

Är det inte typ terrorverksamhet eller våldtäkt på en 3 åring bör en seriös arbetsgivare ge dig en individuell chans till att få förklara dig

Får fortsätta kämpa vidare, så tack.
Citera
2022-09-13, 04:14
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Är säker på att du gör helt rätt. Tror vi missar massor med duktiga människor både inom näringsliv och politiken för att vi ska hitta minsta fel.

Ibland får jag känslan av att de som utåt verkar vara perfekta är de sjukaste.
Citera
2022-09-13, 04:17
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ja lexbase rensas. Kan finnas undantag men jag har kollat upp folk jag vet haft domar som tagit bort efter 10 år där.
Lexbase har företagstjänsten Verifiera. Vad jag förstår gallrar inte den, men jag har ingen källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in