2022-09-12, 21:23
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ledningen för de västliga ryska trupperna fanns ju i Izium och det är en fråga om de ens har överlevt. Det spekuleras i om generalen där har gripits också.

Har nån sett en bekräftelse på om det var chefen för det området som blev krigsfång
Citera
2022-09-12, 21:26
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Har nån sett en bekräftelse på om det var chefen för det området som blev krigsfång

Ingen bekräftelse men han var jäkligt lik på två olika bilder varav den ena visade en krigsfånge.

Ukraina vill väl låta ryssarna sväva i ovisshet, kan man tänka. Jag tror dock att det är han.
Citera
2022-09-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ingen bekräftelse men han var jäkligt lik på två olika bilder varav den ena visade en krigsfånge.

Ukraina vill väl låta ryssarna sväva i ovisshet, kan man tänka. Jag tror dock att det är han.

En bra observation att det inte var generalen var att hårfästet var klart olika på de två bilderna. Generalen i uniform var mer eller mindre flintis, den tillfångatagne hade mycket mer hår men stubbat men man såg att det var rejält med hårsäckar på toppen av huvudet, något generalen verkade sakna.

Vi får se.
Citera
2022-09-12, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag tror det här är ett nytt rykte om att önskan att ge sig har spridit sig till fler. Med tanke på allt man sett och hört så vore det väldigt icke-förvånande om det visar sig att ryssarna helt enkelt struntade i att planera för möjlighet att dra sig tillbaka på ett organiserat sätt för en massa front-trupper utan helt enkelt offrat dessa för att högre värderade sluskar ska få möjlighet att förskansa sig runt Kherson.

Det kanske är enligt Putins plan B att kapitulera o underminera Ukraina inifrån - tänk på
Willy Brandts sekretarare o ryska damen som flydde fältet o dito i USA
Citera
2022-09-12, 21:44
Medlem
Men om man tar väldigt många krigsfångar o så gäller följande.

Vi har brist på mat o förnödenheter - lämna Ukraina - lämna krim annars kommer
de kapitulerade att svälta ihjäl inom ett par veckor - ny ryssjävlar har tömt våra'
resurser - eftersom ni plundrat kyl frys har vi brist på lagringsmöjligheter.
Citera
2022-09-12, 21:46
Medlem
Citat:
Vi ska nog inte dra för stora växlar riktigt ännu. Om Ukraina lyckas slå dom avsevärda ryska förband som fångats i säcken i Kherson och stabilisera fronten i Donetsk kan det bli en sväng till men jag tror inte det sker omedelbart. Ukrainas generalstab är verkligen imponerande. Dom vill inte heller ta onödiga förluster. Just nu stabiliserar man troligen i Kharkiv och samlar in all ny materiel. Dom spetsförband som anfallit i en vecka måste vila och vårda utrustning. Lokalförsvarförband måste fram och befästa tagen terräng.

Får jag gissa tror jag vi kan komma att få se en smäll söderut för att ta bort landvägen till Kriml.

En fara vid offensiver är att man driver den för långt. Kör ifrån sitt underhåll, sliter ut sina förband och sen när ett motanfall kommer så faller man ihop. inte helt ovanligt genom historien.

Så, ja Ukrainas stab kommer nog försöka undvika den tabben och dra ner på takten och stabilisera läget. Sen att ryssen inte verkar kapabel att genomföra motangrepp saknar delvis relevans. För OM ryssen får till ett motangrepp så kan det gå på röven rejält. I krig skall man inte ta dumma onödiga risker.

Det jag skulle gissa på är att specialförband och mek förband dras tillbaka för någon månad av vila och underhåll. Nationalgarden tar över för att försvara tagen terräng. Under tiden så arbetas nya planer fram.

Så kanske någon gång om fyra till sex veckor så smäller Ukraina på igen. Då har de några veckor på sig innan lera eventuellt gör framryckningen onödigt svår.

Jag har inte släppt min dröm om en spjutspets mot Mariupol, gärna genom staden Donetsk. Det skulle nog skaka om separatisterna... Sen får det nog fortsätta vara en dröm...

Först Tokmak och sedan Melitopol känns troligare. En offensiv mot Kreminna binder trupperna där uppe så inga förstärkningar kommer ned mot Melitopol och Berdiansk.
Citera
2022-09-12, 21:48
Medlem
Jaja, det tror jag inte blir aktuellt att svälta någon.

Som både jag och andra skrivit så är det väl tveksamt att det är sant att man förhandlar om att nån ska ge upp och under tiden skriver om det på nätet
Citera
2022-09-12, 21:50
Medlem
Citat:

Så lika är dom inte. Det är en överstelöjtnant, dvs en grad som man relativt ofta ser som bataljonschef. Gissar att han tillhör artilleri eller annan stödfunktion.

Kan vara en vanlig löjtnant, men tycker inte det ser ut så.
Citera
2022-09-12, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tråkigt att ryssarna nu hämnas genom att förstöra en massa elanläggningar och släcka ljuset och värmen för Ukrainarna. Å andra sidan var jag förvånad över att ryssarna inte gjorde detta direkt. NATO och USA bombar alltid all el och kommunikation direkt när de anfaller länder av olika anledningar. Det är det första de gör. Ryssarna avstod. - Jag gissar att Ukraina kommer att hämnas och förstöra elanläggningar på ryskt territorium vid tillfälle.

Jag hörde även på ett avlyssnat samtal och den ryske killen/mannen berättade för en anhörig att Ukrainarna inte visste vad rädsla var. Totalt orädda. - Det skrämde honom. Han hade sett så många döda ryssar att han inte visste om han skulle klara det mentalt när han kom hem.
Av ren nyfikenhet, vad skulle det ge för militär fördel att förstöra elanläggningar på ryskt territorium. Elledningar som skulle släcka elen på ockuperat territorium skulle jag förstå men en random anläggning?
Citera
2022-09-12, 22:11
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Av ren nyfikenhet, vad skulle det ge för militär fördel att förstöra elanläggningar på ryskt territorium. Elledningar som skulle släcka elen på ockuperat territorium skulle jag förstå men en random anläggning?

Tex Belgorod är en viktig logistik punkt för ryssen. Har dom inte el där försvåras självklart all verksamhet bortsett från hur mkt rövigare det är att bara leva utan el och vatten. Militära förband har ju ofta dieselaggregat men dom drar då också bränsle mm. Inte så dumt att göra tex Belgorod strömlöst
Citera
2022-09-12, 22:13
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
En fara vid offensiver är att man driver den för långt. Kör ifrån sitt underhåll, sliter ut sina förband och sen när ett motanfall kommer så faller man ihop. inte helt ovanligt genom historien.

Så, ja Ukrainas stab kommer nog försöka undvika den tabben och dra ner på takten och stabilisera läget. Sen att ryssen inte verkar kapabel att genomföra motangrepp saknar delvis relevans. För OM ryssen får till ett motangrepp så kan det gå på röven rejält. I krig skall man inte ta dumma onödiga risker.

Det jag skulle gissa på är att specialförband och mek förband dras tillbaka för någon månad av vila och underhåll. Nationalgarden tar över för att försvara tagen terräng. Under tiden så arbetas nya planer fram.

Så kanske någon gång om fyra till sex veckor så smäller Ukraina på igen. Då har de några veckor på sig innan lera eventuellt gör framryckningen onödigt svår.

Jag har inte släppt min dröm om en spjutspets mot Mariupol, gärna genom staden Donetsk. Det skulle nog skaka om separatisterna... Sen får det nog fortsätta vara en dröm...

Först Tokmak och sedan Melitopol känns troligare. En offensiv mot Kreminna binder trupperna där uppe så inga förstärkningar kommer ned mot Melitopol och Berdiansk.

Precis så. Var dom ska slå får vi se. Med tanke på briljansen hittills och Unrainas förmåga att överraska så kanske det blir landstigning direkt på Kriml
Citera
2022-09-12, 22:38
Medlem
Citat:
Tex Belgorod är en viktig logistik punkt för ryssen. Har dom inte el där försvåras självklart all verksamhet bortsett från hur mkt rövigare det är att bara leva utan el och vatten. Militära förband har ju ofta dieselaggregat men dom drar då också bränsle mm. Inte så dumt att göra tex Belgorod strömlöst
Men lägger man inte om eltillförseln från andra anläggningar då? Att släcka tillförseln områdesvis kan jag förstå men enstaka anläggningar känns meningslöst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in