Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Kaczynski
Vi ska nog inte dra för stora växlar riktigt ännu. Om Ukraina lyckas slå dom avsevärda ryska förband som fångats i säcken i Kherson och stabilisera fronten i Donetsk kan det bli en sväng till men jag tror inte det sker omedelbart. Ukrainas generalstab är verkligen imponerande. Dom vill inte heller ta onödiga förluster. Just nu stabiliserar man troligen i Kharkiv och samlar in all ny materiel. Dom spetsförband som anfallit i en vecka måste vila och vårda utrustning. Lokalförsvarförband måste fram och befästa tagen terräng.
Får jag gissa tror jag vi kan komma att få se en smäll söderut för att ta bort landvägen till Kriml.
En fara vid offensiver är att man driver den för långt. Kör ifrån sitt underhåll, sliter ut sina förband och sen när ett motanfall kommer så faller man ihop. inte helt ovanligt genom historien.
Så, ja Ukrainas stab kommer nog försöka undvika den tabben och dra ner på takten och stabilisera läget. Sen att ryssen inte verkar kapabel att genomföra motangrepp saknar delvis relevans. För OM ryssen får till ett motangrepp så kan det gå på röven rejält. I krig skall man inte ta dumma onödiga risker.
Det jag skulle gissa på är att specialförband och mek förband dras tillbaka för någon månad av vila och underhåll. Nationalgarden tar över för att försvara tagen terräng. Under tiden så arbetas nya planer fram.
Så kanske någon gång om fyra till sex veckor så smäller Ukraina på igen. Då har de några veckor på sig innan lera eventuellt gör framryckningen onödigt svår.
Jag har inte släppt min dröm om en spjutspets mot Mariupol, gärna genom staden Donetsk. Det skulle nog skaka om separatisterna... Sen får det nog fortsätta vara en dröm...
Först Tokmak och sedan Melitopol känns troligare. En offensiv mot Kreminna binder trupperna där uppe så inga förstärkningar kommer ned mot Melitopol och Berdiansk.