Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Sorry polisen, men du verkar kommit snett in i diskussionen.
Jag har flera gånger förklarat detta. Tillslut vart jag så trött på det så jag skapade en tråd om det så det blir lättare att hänvisa till tidigare diskussioner istället för att återupprepa dem.
(FB) Bitcoin är bra för miljön!
I den tråden finns det länkar till flera exempel där Bitcoin drivs av energi som annars gått som waste. Detta för att det inte är lönsamt att driva något annat, då det kostar att transportera elen medans man i Bitcoin kan ta riggarna TILL energikällan. Det gör Bitcoin miningen unik i detta fall.
Då kommer kebabtrollet och säger att "om man kan ta riggarna till energikällan, då kan man ta cancerberäknings riggar till samma källa." Aldrig har han svarat på frågan varför vi då inte sett exempel på det.
Det är inte så att Bitcoin mining ersatt cancerberäkningar som redan gjordes här, utan länkarna som JAG TYDLIGT hänvisat till visar att Bitcoin riggarna går på energin som man annars bidragit till växthuseffekten genom att man eldat upp och/eller släppt rakt ut i atmosfären.
Du gör bort dig...
Nej, du visar återigen att du inte förstår basala begrepp när det kommer till vare sig akademisk diskussion eller vetenskapsteori.
Låt mig förklara: det är jättebra om Bitcoin kan använda sig av spillvärme, överflödig energi från annan verksamhet eller något annat som gör att elektricitet som annars gått till spillo. Jag tvivlar inte en sekund på att viss del av energin kan användas enligt vad du anger.
En HELT annan diskussion är vem bevisbördan hamnar på när du skriver "Att Bitcoin sedan är unik i sin förmåga att kunna gå på elektricitet som annars gått som waste".
Det är okej att förklara att du uttryckte dig slarvigt och förtydliga. Det du istället gör är att gå in i en diskussion du inte kan vinna: nämligen vem som har bevisbördan för att Bitcoin är
UNIKT när det kommer till att drivas av "energi som annars gått som waste".
Vissa här klagar på Kebabmedpommes oförmåga att se saker i gråskalor, men samtidigt är det ett väldigt svartvitt påstående att Bitcoin är UNIKT när det kommer till att använda överflödig energi från andra verksamheter. I synnerhet med tanke på att tillvarata exempelvis spillvärme från industrin har varit vanligt i Sverige sedan långt tillbaka.