2022-09-11, 09:52
Medlem
persona.von.gratas avatar
Argument emot är den långa och osäkra transaktionstiden. Hur ska man då kunna köpa eller sälja något irl?
2022-09-11, 09:57
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Sorry Leaston, men här har kebabmedpommes definitionsmässigt rätt:
DU påstår att Bitcoin är unikt i sin förmåga att kunna gå på elektricitet som annars gått som "waste" så är det upp till dig att förklara varför andra valutor, tillgångsslag eller ens elektroniska enheter skulle kunna drivas på samma sätt. Det är ju du som påstår att Bitcoin är unikt i det avseendet (och dessutom använder fet stil för att poängtera ordet).

Varför skulle inte Ethereum - i den mån elektricitet för att genomföra transaktioner behövs - kunna använda elektricitet som annars gått "waste"?

Sorry polisen, men du verkar kommit snett in i diskussionen.
Jag har flera gånger förklarat detta. Tillslut vart jag så trött på det så jag skapade en tråd om det så det blir lättare att hänvisa till tidigare diskussioner istället för att återupprepa dem.

(FB) Bitcoin är bra för miljön!

I den tråden finns det länkar till flera exempel där Bitcoin drivs av energi som annars gått som waste. Detta för att det inte är lönsamt att driva något annat, då det kostar att transportera elen medans man i Bitcoin kan ta riggarna TILL energikällan. Det gör Bitcoin miningen unik i detta fall.

Då kommer kebabtrollet och säger att "om man kan ta riggarna till energikällan, då kan man ta cancerberäknings riggar till samma källa." Aldrig har han svarat på frågan varför vi då inte sett exempel på det.

Det är inte så att Bitcoin mining ersatt cancerberäkningar som redan gjordes här, utan länkarna som JAG TYDLIGT hänvisat till visar att Bitcoin riggarna går på energin som man annars bidragit till växthuseffekten genom att man eldat upp och/eller släppt rakt ut i atmosfären.

Du gör bort dig...
2022-09-11, 10:00
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Varför skulle inte Ethereum - i den mån elektricitet för att genomföra transaktioner behövs - kunna använda elektricitet som annars gått "waste"?
För det första går Ethereum på andra typer av cpu:er, vanliga grafikort som gemeneman har. Jag antar att det inte är lönt att konkurrera med dessa.

För det andra så går Ethereum över till PoS om någon månad eller två...
2022-09-11, 10:00
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Då kommer kebabtrollet och säger att "om man kan ta riggarna till energikällan, då kan man ta cancerberäknings riggar till samma källa." Aldrig har han svarat på frågan varför vi då inte sett exempel på det

Är du helt säker på att det inte görs? Eller andra beräkningar? Om du hävdar att bitcoin har denna unika egenskap så måste du bevisa varför detta är fallet.

"Absence of evidence is not evidence of absence"

Det är så bevisbörda fungerar. Tyvärr. Du är totalt fel ute här och det blir uppenbart att du aldrig har varit del i någon akademisk diskussion.
2022-09-11, 10:04
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jag hinner inte med att svara på för många dumheter på samma gång.

Jag har dessutom aldrig nämnt KPI. Däremot får du gärna förklara vad du tänker är en rimlig riskfri realränta på bitcoin.

Om bitcoin är deflationär så bör den vara negativ.

Om bitcoin inte är deflationär så förlorar du pengar på att hodla, per definition.

Vilket väljer du?
Som vanligt bryter du felaktigt ner ett system i små delar och ställer dem mot varandra. Man måste inte välja. Du snöar in på smödetaljer utan att uppfatta helheten. Check. Dessutom på ett svart-vitt sätt. Check.

Bitcoin är inte deflationär. Återkom när den är det. Borde dröja drygt 100 år till.

Det stämmer att inflationen påverkar HODL negativt. Just nu typ 1,5% per år. Du har gjort tankevurpan att penningmängden är det enda som påverkar priset. Där har du fel. Jag ser ökat användning och hypeperioder som det som i första hand kommer driva priset ett bra tag till. Ser du kebaben? Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Det var väl inte så svårt?(för mig iaf)
2022-09-11, 10:05
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Argument emot är den långa och osäkra transaktionstiden. Hur ska man då kunna köpa eller sälja något irl?
Lightning network. https://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_Network
Redan igång och växer så det knakar.
2022-09-11, 10:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
De är officiella partners med de andra nämnda. Erfarenhet säger mig att det som wef vill ska hända kommer hända. Bitcoin blev inte officiell partner. Det vill gärna ha en cemtral digital banking currency(cdcb) och regulera marknaden.Det har typ 48 organisationer som arbetar på detta nu.

Man kan ju inte bli officiell partner med nåt som inte är ett företag. Ingen äger bitcoin så hur ska man bli partner med det menar du.
2022-09-11, 10:06
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Som vanligt bryter du felaktigt ner ett system i små delar och ställer dem mot varandra. Man måste inte välja. Du snöar in på smödetaljer utan att uppfatta helheten. Check. Dessutom på ett svart-vitt sätt. Check.

Bitcoin är inte deflationär. Återkom när den är det. Borde dröja drygt 100 år till.

Det stämmer att inflationen påverkar HODL negativt. Just nu typ 1,5% per år. Du har gjort tankevurpan att penningmängden är det enda som påverkar priset. Där har du fel. Jag ser ökat användning och hypeperioder som det som i första hand kommer driva priset ett bra tag till. Ser du kebaben? Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Det var väl inte så svårt?(för mig iaf)

Så man förlorar alltså pengar på att låna ut bitcoins om den stiger i värde över tid? Då är den deflationär i detta avseende och det ska avspeglas i räntan.
2022-09-11, 10:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Är du helt säker på att det inte görs? Eller andra beräkningar? Om du hävdar att bitcoin har denna unika egenskap så måste du bevisa varför detta är fallet.

"Absence of evidence is not evidence of absence"

Det är så bevisbörda fungerar. Tyvärr. Du är totalt fel ute här och det blir uppenbart att du aldrig har varit del i någon akademisk diskussion.

Nu kör du bara argument of confusion and idiocity.

Leverera källor som backar upp dina argumenet istället för att insinuera saker och sedan låtsas som att det är motargument som jag måste motbevisa.

Tills dess så står det källor jag redan levererat som bevis för att Bitcoin kan köras på el som annars både gått som waste OCH bidragit till mer mijöförstörning.
Senast redigerad av Leaston 2022-09-11 kl. 10:14.
2022-09-11, 10:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata

Jag ser ingen dyr, långsam eller osäker transaktion?
https://youtu.be/YTqCs6RY9O4?t=15

3 olika betalningssätt (över TOR, över USAs strösta betlaningsapp Cash App, och med en vanligt lightningwallet (Moonwallet i detta fall). Alla över lightning.

Detta är alltså idag, i Chicago.
Senast redigerad av Leaston 2022-09-11 kl. 10:13.
2022-09-11, 10:10
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Så man förlorar alltså pengar på att låna ut bitcoins om den stiger i värde över tid? Då är den deflationär i detta avseende och det ska avspeglas i räntan.
Det beror ju på vilken ränta man tar.

Att man kan köpa mer ägg och mjölk för samma antal btc gör den inte deflationär. Om du mäter inflation med KPI och inte med penningmängd kan man få en hel del skumma och rent bedrägliga effekter.
2022-09-11, 10:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Nu kör du bara argument of confusion and idiocity.

Leverera källor som backar upp dina argumenet istället för att insinuera saker och sedan låtsas som att det är motargument som jag måste motbevisa.

Tills dess så står det källor jag redan levererat som bevis för att Bitcoin kan köras på el som annars både gått som waste OCH bidragit till mer mijöförstörning.

Total förvirring här. Du måste fortfarande bevisa ditt påstående. Så enkelt är det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in