2022-09-11, 09:35
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så man förlorar pengar på att "hodla"?
Det har man inte gjort. Tror du det har att göra med penningmängden? Sedan 2009 har bitcoin haft extremt hög inflation till ganska låg. Det som drivit priset har enbart varit ökad användning i kombination med hype.
2022-09-11, 09:36
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Hur var det, hade du någon länk eller kommer du som vanligt låstas som att det där räckte som svar?

Förstår DU hur man bevisar saker?

Vad tusan? Du kom med påståendet att endast "bitcoin" kan åstadkomma en viss sak (drivas på förbränning av metan). Jag svarade att det inte är uppenbart att detta är fallet eftersom man skulle kunna driva vilka generatorer eller datorer som helst med samma energi. Bevisbördan är på dig.
2022-09-11, 09:37
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Om real sparränta är positiv så skulle banken ge bort gratis pengar till dig. Plus och minus, du vet.
Ja givet att du tror att inflation mäts med KPI. Mäter man riktig inflation, alltså penningmängd, så faller ditt argument.

Att du är en KPI-förespråkare förvånar mig inte.
2022-09-11, 09:39
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Vad tusan? Du kom med påståendet att endast "bitcoin" kan åstadkomma en viss sak (drivas på förbränning av metan). Jag svarade att det inte är uppenbart att detta är fallet eftersom man skulle kunna driva vilka generatorer eller datorer som helst med samma energi. Bevisbördan är på dig.
Vägrar lämna källor som vanligt. Det hade varit klädsamt om du en enda gång kunda backa upp något av dina sjuka påståenden.
2022-09-11, 09:42
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Vägrar lämna källor som vanligt. Det hade varit klädsamt om du en enda gång kunda backa upp något av dina sjuka påståenden.

Du förstår varken källor eller bevisbörda.
2022-09-11, 09:44
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Du förstår varken källor eller bevisbörda.
Bra argument. Brukar låta så från dig när du blivit överbevisad.

Ses vi vid nästa halmstrå?
2022-09-11, 09:44
Medlem
Citat:
Att Bitcoin sedan är unik i sin förmåga att kunna gå på elektricitet som annars gått som waste, är också relevant att ta in i diskussionen när energi kostnader diskuteras. Men det är redan avhandlat här: (FB) Bitcoin är bra för miljön!

Citat:

Sorry Leaston, men här har kebabmedpommes definitionsmässigt rätt:
DU påstår att Bitcoin är unikt i sin förmåga att kunna gå på elektricitet som annars gått som "waste" så är det upp till dig att förklara varför andra valutor, tillgångsslag eller ens elektroniska enheter skulle kunna drivas på samma sätt. Det är ju du som påstår att Bitcoin är unikt i det avseendet (och dessutom använder fet stil för att poängtera ordet).

Varför skulle inte Ethereum - i den mån elektricitet för att genomföra transaktioner behövs - kunna använda elektricitet som annars gått "waste"?
2022-09-11, 09:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bra argument. Brukar låta så från dig när du blivit överbevisad.

Ses vi vid nästa halmstrå?

Ok.

Leaston påstår att endast bitcoin kan åstadkomma en viss sak. Jag ställer motfrågan att varför kan inte en mängd andra saker också göra det (med rationell motivering till varför jag tror detta är fallet).

Svaret på frågan kan inte vara att jag ska bevisa motsatsen.

Förstår du nu hur bevisbörda fungerar?

Exempel:

Leaston påstår att gud finns (och endast en gud). Jag frågar varför det inte kan finnas flera gudar, eller kanske 0. Hans svar kan inte vara att jag ska bevisa min ståndpunkt, annars har han fått rätt.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-09-11 kl. 09:48.
2022-09-11, 09:49
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ok.

Least påstår att endast bitcoin kan åstadkomma en viss sak. Jag ställer motfrågan att varför kan inte en mängd andra saker också göra det (med rationell motivering till varför jag tror detta är fallet).

Svaret på frågan kan inte vara att jag ska bevisa motsatsen.

Förstår du nu hur bevisbörda fungerar?
Noterar att du nu släppt dina argument för konsumentprisindex och nu vill diskutera bevisbörda generellt.

Du kan feta din text hur mycket du vill. Du har fel, igen. Du visar också din totala oförmåga att uppfatta gråskalor.

Förstår du nu varför du blir förnedrad på daglig basis? Igen, tack för att du väcker engagemang och därmed stödjer bitcoin.
2022-09-11, 09:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Och då frågade jag "varför görs inte detta?"

Då svarade du "det kanske det görs" men utan att lägga fram belägg för det, vilket gör att din invändning inte håller något värde.

Du är en pajas.
2022-09-11, 09:51
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Noterar att du nu släppt dina argument för konsumentprisindex och nu vill diskutera bevisbörda generellt.

Du kan feta din text hur mycket du vill. Du har fel, igen. Du visar också din totala oförmåga att uppfatta gråskalor.

Förstår du nu varför du blir förnedrad på daglig basis? Igen, tack för att du väcker engagemang och därmed stödjer bitcoin.

Jag hinner inte med att svara på för många dumheter på samma gång.

Jag har dessutom aldrig nämnt KPI. Däremot får du gärna förklara vad du tänker är en rimlig riskfri realränta på bitcoin.

Om bitcoin är deflationär så bör den vara negativ.

Om bitcoin inte är deflationär så förlorar du pengar på att hodla, per definition.

Vilket väljer du?
2022-09-11, 09:52
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Och då frågade jag "varför görs inte detta?"

Vilket är alltså exakt det jag menade med att jag måste bevisa motsatsen till ditt påstående. Dvs vända på bevisbördan.

Du borde faktiskt bli åklagare, och hävda att misstänkta brottslingar måste bevisa att de inte kunde ha genomfört brottet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in