2022-09-11, 07:36
  #213073
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Från i Maj, men fortfarande giltigt, en rysk kvinna uttrycker sin frustration över kriget.
https://twitter.com/igorsushko/status/1528565125224882176

Absolut, och hon har helt rätt!
Citera
2022-09-11, 07:36
  #213074
Medlem
Verkar onekligen som det östes på med desinformation på ryska konto att Ukraina var halvvägs genom luhansk. Flydde s.k. presidenten på rykte eller har han inte flytt?

Undrar också om lyman är befriat eller inte. Vi får se om det blir några uppdateringar idagm
Citera
2022-09-11, 07:37
  #213075
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Det är endast en fråga om folklig och politisk vilja. Putin har väckt en kraft och ilska hos den ukrainska befolkningen som han är helt chanslös mot. På samma gång har han väckt en politisk motståndsvilja i väst. Precis som Hitlers vidrighet, korruption och vansinne gjorde att folk var beredda att dö hellre än hamna under Tysklands stövel.
Glöm heller inte att beroendet av Ryssland endast är temporärt. Väst är fullkomligt överlägset när det kommer till industri och innovation och kommer kunna kasta av sig det ryska oket hyfsat snabbt. Det är upp till politikerna att övertyga folket att det är värt att ”frysa” och under en period sänka sin levnadsstandard. Putins enda hopp står till att slå split mellan länderna i Europa. Om han inte lyckas med det så har han kärnvapen…vilket är en obehaglig tanke.
Europas folk skulle vara vidriga äckel om vi inte respekterade Ukrainas offer mer än att vi inte villigt ger upp vår bekvämlighet temporärt. När vi gjort det, så ska vi tillsammans bygga upp Ukraina!!
Jasså. Du verkar verkligen hysa känslor till Ukraina. Har du någon koppling dit? Jag har det inte, och jag är fan i mig inte beredd att frysa och gå hungrig bara för att ”äga” Putin. Energisituationen är politikens fel och politikens skyldighet att fixa.

Ukrainas sak är inte min.

Och vadå tillsammans? Räkna inte med mig. Men tyvärr lär det väl hamna på skattesedeln
Citera
2022-09-11, 07:37
  #213076
Medlem
StigEngstroms avatar
Det är lätt att vara efterklok men kan man inte tycka att ryska ledningen borde ha haft mer is i magen och synat Ukrainas planer på att ta Kherson?
Ukraina hade möjligtvis kunnat lyckas men då hade det blivit ett blodbad utav guds nåde och dom militära och civila förlusterna hade varit så massiva att man kanske inte hade kunnat fortsätta med nya offensiver.
Att lura fienden att flytta sina trupper är trots allt praxis genom all krigföring.
Citera
2022-09-11, 07:39
  #213077
Medlem
Knut-Annes avatar
Lite orolig för hur tufft försvararna har det i Söder.
Citera
2022-09-11, 07:42
  #213078
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Det är lokalval pågående i Ryzzland just nu också. Inte otänkbart att vad man ska göra med den ofelbare och helige tzar Putin blir en valfråga, även om kandidater som tar upp detta i vanlig ordning löper hög risk att "trilla ut genom fönster"...
https://twitter.com/dmitry_palyuga/status/1567554655357472771
Men ju längre Ryzzland drar ut på sitt självplågeri ju mer kommer landet skadas, ekonomiskt och politiskt, och dess unga soldater att dö. Detta ökar chanserna för att det interna missnöjet sliter sönder nationen och denna spillra från kalla kriget balkaniseras. Inget ont utan gott!
Sverige måste fortsätta rusta, gå med i Nato och få in fler militärer.
Ett sönderfallande Ryssland betyder farliga tider för Europa. Kanske blir man tvungen gå in och säkra kärnvapen. Putin kan också lyckas få ryska folket acceptera mobilisering och krig mot Europa, möjligtvis att Putin arrangerar false flag attack i säg Moskva för att få igång ett storkrig.

Europa och USA måste stötta ukr massivt så ukr kan slå riktigt hårt även i söder framöver, förstöra så mycket av ryska armén som möjligt.
Citera
2022-09-11, 07:44
  #213079
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Lite orolig för hur tufft försvararna har det i Söder.

Det går nog bra. Läste att Ukraina inte har satt in alla trupper i offensiven.

Undrar när anfallet mot Mariupol börjar. Svårt att tro att Ukraina inte planerar för en sådan.
Citera
2022-09-11, 07:47
  #213080
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
Det går nog bra. Läste att Ukraina inte har satt in alla trupper i offensiven.

Undrar när anfallet mot Mariupol börjar. Svårt att tro att Ukraina inte planerar för en sådan.
Intagande av större städer är nog inte att tänka på i dagsläget såvida inte huvudstyrkan av ryska trupperna har dragit.
Det är helt enkelt för kostsamt i militära och civila liv.
Citera
2022-09-11, 07:50
  #213081
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jasså. Du verkar verkligen hysa känslor till Ukraina. Har du någon koppling dit? Jag har det inte, och jag är fan i mig inte beredd att frysa och gå hungrig bara för att ”äga” Putin. Energisituationen är politikens fel och politikens skyldighet att fixa.

Ukrainas sak är inte min.

Och vadå tillsammans? Räkna inte med mig. Men tyvärr lär det väl hamna på skattesedeln

Att stödja Ukraina handlar, naturligtvis om naturlig medmänsklighet, vilket underlättas att kriget sker i vår del av världen. Men, framförallt så handlar det om ren självbevarelse drift ifrån min sida! Jag vill inte att den svenska civilbefolkningen skall råka ut för samma sak som ukrainska civila under den ryska cancersvulstens storinvasion! Dessutom inspirerar den ukrainska motståndsviljan, (alltså inte som under Krym 2014). Det är mäktigt att se vilka stordåd rn längtan efter att leva i den västerlänska civilisationen med dess värderingar kan ge upphov till!
Citera
2022-09-11, 07:51
  #213082
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Intagande av större städer är nog inte att tänka på i dagsläget såvida inte huvudstyrkan av ryska trupperna har dragit.
Det är helt enkelt för kostsamt i militära och civila liv.

Tänkte mer att skära av de ryska trupperna i Cherson och trupperna i Donetsk.
Citera
2022-09-11, 07:54
  #213083
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Att stödja Ukraina handlar, naturligtvis om naturlig medmänsklighet, vilket underlättas att kriget sker i vår del av världen. Men, framförallt så handlar det om ren självbevarelse drift ifrån min sida! Jag vill inte att den svenska civilbefolkningen skall råka ut för samma sak som ukrainska civila under den ryska cancersvulstens storinvasion! Dessutom inspirerar den ukrainska motståndsviljan, (alltså inte som under Krym 2014). Det är mäktigt att se vilka stordåd rn längtan efter att leva i den västerlänska civilisationen med dess värderingar kan ge upphov till!
Ja om man tror att Putte ska fortsätta sitt fälttåg ända tills han kommer till Atlanten kan jag väl förstå att man känner krigarglöd. Men det är inget scenario jag tror är det minsta troligt
Citera
2022-09-11, 07:54
  #213084
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Intagande av större städer är nog inte att tänka på i dagsläget såvida inte huvudstyrkan av ryska trupperna har dragit.
Det är helt enkelt för kostsamt i militära och civila liv.

Varför gå in i stora städer, så vida inte rySSarna lämnat eller bara har lite trupp där? Bättre då att kringgå och blockera/ringa in dem, och fortsätta framåt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in