2022-09-11, 01:17
  #213037
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Det enda som kanske blir möjligt är om Ryssland på något sätt ”hyr” Krim med ett avtal på 50 år. De har sin viktiga flottbas där trots allt. För utbrytarregionerna ska det då till något avtal som säkrar ryskspråkigas rättigheter och något om att Ukraina inte går in i NATO på ett tag. Det betyder då egentligen att Ukraina får allt tillbaka men att Ryssland det kan sälja till hemmafronten att de minsann har uppnått alla mål.
Tvärnek på den, inte en chans att Ryssland kommer få hyra något av Ukraina, den saken har testats tidigare men det slutade illa då ryssarna slutade betala arrende runt 2014- en urusel hyresgäst som är illa sedd i sitt hus. Det där med ryska språket har aldrig varit något problem... man får snacka vilket språk man vill men precis som här i Sverige förväntar vi oss att myndighetsföreträdare kan göra sig förstådda på vårt eget språk. Inget konstigt med den saken och det har det aldrig varit.

Det där om NATO har vi pratat om många gånger tidigare här i tråden, en suverän nation får (och bör) skaffa sig vilka allianser de vill, ingen har med den saken att göra, det är bara Ukraina som beslutar om sådant- vill de gå med i EU eller Jehovas Vittnen så är det en sak mellan Ukraina och efterfrågad organisation, ingen har med den saken att göra. Vill Ukraina gå med i Rysslands Federation har ingen med det att göra. Det är inskrivet i alla internationella fördrag som någonsin signerats. Alla FN-anslutna länder har ratificerat de självständiga nationernas rättigheter.
__________________
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-09-11 kl. 01:49.
Citera
2022-09-11, 01:19
  #213038
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Det enda som kanske blir möjligt är om Ryssland på något sätt ”hyr” Krim med ett avtal på 50 år. De har sin viktiga flottbas där trots allt.
De har UKRAINAS viktiga flottbas där, trots allt. Man kanske kunde göra ett byte, där Ryssland hyr Krim i 50 år och Ukraina hur St. Petersburg i 50 år? Efter 50 år byter man..?
Citera
2022-09-11, 01:24
  #213039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
De har UKRAINAS viktiga flottbas där, trots allt. Man kanske kunde göra ett byte, där Ryssland hyr Krim i 50 år och Ukraina hur St. Petersburg i 50 år? Efter 50 år byter man..?
Jag ser också hellre att Ukraina tar hela Krim med allt som finns där men jag tror att Ryssland är beredd att spela ett väldigt högt spel för att behålla flottbasen. Men vi får se.
Citera
2022-09-11, 01:25
  #213040
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
De kan ge tillbaka kärnvapnen som Ukraina gav upp. Mer realistiskt så är det väst som Ryssland får lov att förhandla med för att lätta sanktionerna, vilket kommer innebära att kärnvapen ska monteras ner till viss del och skadestånd ska utbetalas till Ukraina. Detta förutsätter att Ryssland helt kollapsat i Ukraina och blivit utkörda.
Ukraina har inga problem med att bygga egna kärnvapen- de behöver knappast några från Ryssland.
Citera
2022-09-11, 01:25
  #213041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
De har UKRAINAS viktiga flottbas där, trots allt. Man kanske kunde göra ett byte, där Ryssland hyr Krim i 50 år och Ukraina hur St. Petersburg i 50 år? Efter 50 år byter man..?
Den lösningen var ju nästan lika realistisk som mr Raybans 42 punkter av ingenting ja (jo, jag förstod). Bekymret hade inte varit Petersburgs framtid i sådant fall, utan mer om hur misshandlat Krym hade blivit under dessa 50 år utav neandertalsstyre
Citera
2022-09-11, 01:31
  #213042
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Tvärnek på den, inte en chans att Ryssland kommer få hyra något av Ukraina, den saken har testats tidigare men det slutade illa då ryssarna slutade betala arrende runt 2014- en urusel hyresgäst som är illa sedd i sitt hus. Det där med ryska språket har aldrig varit något problem... man får snacka vilket språk man vill men precis som här i Sverige förväntar vi oss att myndighetsföreträdare kan göra sig förstådda på vårt eget språk. Inget konstigt med den saken och det har det aldrig varit.

Det där om NATO har vi pratat om många gånger tidigare här i tråden, en suverän nation får (och bör) skaffa sig vilka allianser det vill, ingen har med den saken att göra, det är bara Ukraina som beslutar om sådant- vill de gå med i EU eller Jehovas Vittnen så är det en sak mellan Ukraina och efterfrågad organisation, ingen har med den saken att göra. Vill Ukraina gå med i Rysslands Federation har ingen med det att göra. Det är inskrivet i alla internationella fördrag som någonsin signerats. Alla FN-anslutna länder har ratificerat de självständiga nationernas rättigheter.
Håller helt med dig där men i praktiken kan det hända andra saker vid förhandlingsbordet när nån nation börjar vifta på alvar med kärnvapen.
Citera
2022-09-11, 01:33
  #213043
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Det enda som kanske blir möjligt är om Ryssland på något sätt ”hyr” Krim med ett avtal på 50 år. De har sin viktiga flottbas där trots allt. För utbrytarregionerna ska det då till något avtal som säkrar ryskspråkigas rättigheter och något om att Ukraina inte går in i NATO på ett tag. Det betyder då egentligen att Ukraina får allt tillbaka men att Ryssland kan sälja det till hemmafronten som om de minsann har uppnått alla mål.

Edit: tror inte att Ukraina lätt går med på det dock. Då ska Ryssland fort ge sig, returnera alla kidnappade och krigsfångarna samt erbjuda att betala en rejäl summa i skadestånd

Sedan krigets början har det varit ett valspråk som översatt är "Allt är Ukraina". De menar att 1991 års gränser gäller. Detta har sagt av alla försvarsgrenar på alla nivåer konstant upp till presidenten. Det finns ingen förhandlingsmån. Frankrike och andra (Tyskland, gamla amerikanska diplomater som var med på Sovjets tid etc.) inbillade sig det i början men i Ukraina, i hela det ukrainska samhället, finns det inte och har aldrig funnits. Det narrativet är ett uppifrån perspektiv från utomstående i andra länder. "Mark för fred". Att andra skall ge bort delar av Ukraina mot fred med Ryssland för att de skall rädda ansiktet etc. Ukraina har sagt till Frankrike att vilken fransk provins tänker de sig att ge bort för fred med Ryssland? Saknar helt relevans och är extremt nedlåtande som att stormakter skall förhandla bort delar av länder. Precis den världsordning Putin förespråkar. Och jag tror faktiskt ingen människa kan besluta det för den ukrainska armén kommer fortsätta att kriga mot Ryssland oavsett vad USA, FN eller t.o.m. Ukrainas president säger. Azov och andra kommer aldrig att lägga ned vapnen vem som än kräver det.

Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
En poäng så god som någon.
Ryssland försökte ju låtsas som att de hade en militärövning, men på något sätt hade någon underrättelsetjänst listat ut att det var en invasion förestående. Kanske genom mullvadar i den ryska staben? Eller så var det för uppenbart när ryssarna fyllt på med så mycket materiel och manskap.

USA visste det under lång tid. Vissa trupper var vid Ukrainas gräns nästan ett år innan. Ingen militärövning varar i flera månader och där alla trupper bara bor är där utan att göra något.
Citera
2022-09-11, 01:36
  #213044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Håller helt med dig där men i praktiken kan det hända andra saker vid förhandlingsbordet när nån nation börjar vifta på alvar med kärnvapen.
Blir inga kärnvapen viftade med i denna konflikten, så även detta är fullständigt utanför kommande förhandling
Citera
2022-09-11, 01:42
  #213045
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Håller helt med dig där men i praktiken kan det hända andra saker vid förhandlingsbordet när nån nation börjar vifta på alvar med kärnvapen.
Mm-m, om vi då går till bruk av kärnvapen har vi kommit till vägs ände. Kärnvapen är helt obrukbara i strid- när de väl har engagerats finns ingen hejd eftersom ingen nation (inga andra kärnvapenmakter) kan tillåta att sådana används. Ett nyttjande av sådant vapen MÅSTE besvaras mångfalt annars har alla kärnvapen förlorat sin funktion och mening. De kan helt enkelt inte användas i strid, i konflikt och krig- de kommer aldrig någonsin löna sig att använda dylika vapen.

Om man nu legitimerar bruk av massförstörelsevapen blir ju all övrigt vapenbruk meningslöst- vad skall man ha HIMARS, Javelins eller Kalashnikovs till om vi ändå kan använda kärnvapen? Allt annat blir då meningslöst- man behöver ingen hangarflotta, inga stridsvagnar eller drönare... vi kör med kärnvapen istället, det blir billigare så... Resonemang om kärnvapenbruk håller inte och alla vet om det. Kärnvapen kan vi stryka ur diskussionen.
__________________
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-09-11 kl. 01:46.
Citera
2022-09-11, 01:48
  #213046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Blir inga kärnvapen viftade med i denna konflikten, så även detta är fullständigt utanför kommande förhandling
Det får vi se då.

Krims historia är lite knepig trots allt och där finns en stark vilja i befolkningen att antingen vara autonoma eller tillhöra Ryssland. Men det kanske har ändrat drastiskt efter invasionen. Läser till exempel wikipediasidan på Krim så får man lite mer koll på det hela.

Sen är det tydligt att Krim enligt avtalen ska tillhöra Ukraina. Missförstå mig inte nu, jag skulle tycka det är helt fantastiskt om Krim förblir Ukrainskt. Jag har bara uttryckt att det nog inte är så enkelt alla gånger och att utfallet kan bli annorlunda när världsledarna ska förhandla.
Citera
2022-09-11, 01:48
  #213047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ryssland kan inte använda kärnvapen då blandar sig nato i och dom har flera 1000 kärnvapen mer. Så nej ryssland kan inte sätta in kärnvapen då hade dom redan gjort det
Det stämmer inte.
Ryssland kan använda kärnvapen, och risken är nu högre än någonsin i världshistorien.
Men kärnvapen kan användas på många sätt.
Också sätt som gör att NATO garanterat inte skulle svara med kärnvapenanfall mot Ryssland.
Citera
2022-09-11, 01:53
  #213048
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
En poäng så god som någon.
Ryssland försökte ju låtsas som att de hade en militärövning, men på något sätt hade någon underrättelsetjänst listat ut att det var en invasion förestående. Kanske genom mullvadar i den ryska staben? Eller så var det för uppenbart när ryssarna fyllt på med så mycket materiel och manskap.

Jo det har du iof helt rätt i 😂

Själv trodde jag Ryssland ville provocera så köpte på mig lite aktier i hopp om en uppgång när trupperna drog sig tillbaks.
Men jag är en liten person i Sverige så hyfsat lättlurad, men förmodligen många som trodde detta var en övning/provokation.

Det jag lärt mig från detta är att underrättelsetjänster är underskattade, tror de som styr (usa, kina osv) vet exakt vad alla vill/tänker göra och framtidens krig kommer innebära väldigt lite överraskning moment.

Men skulle ryssland gått all in från början tror jag du skulle fått rätt dvs redan tagit över Ukraina, nu med massa moderna vapen och några lyckade operationer blir det omöjligt med en vinst.
I bästa fall för Ryssland får de behålla sina annekteringar av Krim osv.
I värsta fall kan de t.o.m. tappa lite av sitt eget territorium.
__________________
Senast redigerad av kallejansson 2022-09-11 kl. 01:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in