2022-09-11, 00:56
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Vete fan om det finns någon möjlighet till förhandling över huvud taget. Vid köpslående och dagtingande måste man ha något att erbjuda för att vinna annat- det är vad en förhandling handlar om. Att Ukraina skulle kunna erbjuda landområden låter för mig osannolikt och vad skulle Ryssland kunna erbjuda? Landområden, provinser, pengar? (massor av dem) Jag ser inget som Ukraina vill ha från Ryssland... då man inte har något att erbjuda blir det heller inget att förhandla om. Kanske Ukraina kan erbjuda Ryssland fred men vad skall då putinregimen kunna ha att lämna som betalning för sådant? Fred är dyra grejer och jag gissar Ryssland inte har råd med sådan lyx. Vad fan har Ryssland att erbjuda?

Som det ser ut nu kommer Ukraina vilja ha fred först när ryssarna är utsparkade.

Man kan också nämna att etniska ukrainare finns längre österut. Folket runt Kuban är/var ukrainare och om man ser det på det viset borde Ukraina vara större än det är.
Senast redigerad av goseigen 2022-09-11 kl. 01:08.
Citera
2022-09-11, 01:02
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ja, det är ingen tillfällighet att Rysslands bindgalna rymdchef hotade med att bygga ett laservapen som kan skjuta ner USA:s satelliter.

Ja börjar ju låta som när Goebbels 1943 började tala om ett totalt krig, vid 1944 så började dom yra om vapen som inte fanns också.

Putin känns som kejsarens nya kläder. Nånstans har man ju tänkt att det måste vara nån slags maskirovska men nä, det här var ryssland det här.
Helt otroligt egentligen, landet som redan var Hedenhös under Hedenhös tid.
Citera
2022-09-11, 01:03
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Som det ser ut nu kommer Ukraina vilja ha fred först när ryssarna är utsparkade.

Man kan också nämna att etniska ukrainare finns längre österut. Folket runt Kuban är/var ukrainare och om ser det på det viset borde Ukraina vara större än det är.
Jag har läst och lyssnat till ukrainsk politisk och militär ledning och det som sägs- på lite olika sätt men allt sammantaget är att Ukraina kommer bekriga den ryska ockupationsmakten, inklusive eventuella överblivna separatister tills de har lämnat ukrainskt område, dit även Krim räknas. Därefter kan man börja förhandla om det finns något för Ryssland att förhandla med- vad har de att erbjuda för att få fred till sin granne? Utelämnande av de som varit ansvariga för det ryska angreppet är givet, dit räknas både herr Putin och Lavrov men bara sådana utlämnanden räcker inte för att Ryssland skall få sin efterlängtade fred, vad kan därtill erbjudas?
Citera
2022-09-11, 01:07
Medlem
Citat:
Vete fan om det finns någon möjlighet till förhandling över huvud taget. Vid köpslående och dagtingande måste man ha något att erbjuda för att vinna annat- det är vad en förhandling handlar om. Att Ukraina skulle kunna erbjuda landområden låter för mig osannolikt och vad skulle Ryssland kunna erbjuda? Landområden, provinser, pengar? (massor av dem) Jag ser inget som Ukraina vill ha från Ryssland... då man inte har något att erbjuda blir det heller inget att förhandla om. Kanske Ukraina kan erbjuda Ryssland fred men vad skall då putinregimen kunna ha att lämna som betalning för sådant? Fred är dyra grejer och jag gissar Ryssland inte har råd med sådan lyx. Vad fan har Ryssland att erbjuda?

Det enda som kanske blir möjligt är om Ryssland på något sätt ”hyr” Krim med ett avtal på 50 år. De har sin viktiga flottbas där trots allt. För utbrytarregionerna ska det då till något avtal som säkrar ryskspråkigas rättigheter och något om att Ukraina inte går in i NATO på ett tag. Det betyder då egentligen att Ukraina får allt tillbaka men att Ryssland kan sälja det till hemmafronten som om de minsann har uppnått alla mål.

Edit: tror inte att Ukraina lätt går med på det dock. Då ska Ryssland fort ge sig, returnera alla kidnappade och krigsfångarna samt erbjuda att betala en rejäl summa i skadestånd
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2022-09-11 kl. 01:10.
Citera
2022-09-11, 01:10
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Jag har läst och lyssnat till ukrainsk politisk och militär ledning och det som sägs- på lite olika sätt men allt sammantaget är att Ukraina kommer bekriga den ryska ockupationsmakten, inklusive eventuella överblivna separatister tills de har lämnat ukrainskt område, dit även Krim räknas. Därefter kan man börja förhandla om det finns något för Ryssland att förhandla med- vad har de att erbjuda för att få fred till sin granne? Utelämnande av de som varit ansvariga för det ryska angreppet är givet, dit räknas både herr Putin och Lavrov men bara sådana utlämnanden räcker inte för att Ryssland skall få sin efterlängtade fred, vad kan därtill erbjudas?

De kan ge tillbaka kärnvapnen som Ukraina gav upp.

Mer realistiskt så är det väst som Ryssland får lov att förhandla med för att lätta sanktionerna, vilket kommer innebära att kärnvapen ska monteras ner till viss del och skadestånd ska utbetalas till Ukraina.

Detta förutsätter att Ryssland helt kollapsat i Ukraina och blivit utkörda.
Citera
2022-09-11, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.aids
Explosion i ett lager nära Putins boende enligt denna nyhetskanal. Enligt lokalbefolkningen ska Putin ha haft ”his personal wealth” på stället saker så som Bilar, cashboxes och smycken. Om detta stämmer eller ej vet jag inte, videon säger samtidigt att rysk media håller tyst om incidenten, vad det innebär får ni själv lägga värde i.
Vi får hoppas att Putin var där just då.
Citera
2022-09-11, 01:13
Medlem
raskenss avatar
Henrik Bränden kommenterar den dramatiska offensiven i Ukraina med en del intressanta iaktagelser.

Ryssarna har i stort sett helt slut på materiel och befäl. En del vill mobilisera i ryssland men militärlednigen inser det är omöjligt då hela armén lider så stora förluster. Spekulation om att man nu förhandlar om att avsätta Putin för högförräderi och anklaga honom för att gå USAs ärenden. Det vore ett komiskt avslut på Putineran.

https://www.facebook.com/100001238047267/posts/pfbid032e2KqekALM7gs42fYb2gqTkw61nQQn8167Jtqh1WqBF 7nkd9m2GMK3jrLcWF6Jsal/
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
I morgon kan det komma positiva nyheter om Svatove, Kremennaya och Rubizhne, säger ukrainska militären. Offensiven är inte avslutad, vi får se hur långt de kommer innan Ryssland lyckas upprätta en försvarslinje. https://twitter.com/antiputler_news/status/1568705945110286337
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Jo, det jag tänker på är mer att det är typ omöjligt att anfalla med +200000 man och stridsvagnar osv med total överraskning.

Kanske fungerade 1939 nuförtiden skulle jag säga att det är omöjligt om man inte skulle släcka ner satelliter osv innan.
En poäng så god som någon.
Ryssland försökte ju låtsas som att de hade en militärövning, men på något sätt hade någon underrättelsetjänst listat ut att det var en invasion förestående. Kanske genom mullvadar i den ryska staben? Eller så var det för uppenbart när ryssarna fyllt på med så mycket materiel och manskap.
Citera
2022-09-11, 01:15
Medlem
Citat:
Helt rätt och riktigt detta. Där kommer inte vara några som helst förhandlingar som innefattar landområden i Ukraina. Dessutom kommer där inte vara några förhandlingar mellan Ryssland och Ukraina överhuvudtaget. Förhandlingarna som kommer initieras från ryskt håll, kommer föras med FN och andra organisationer, samt handla om allt annat än Ukraina eller utbrytarrepubliker. Måhända fortare än väntat också
Citera
2022-09-11, 01:16
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Det enda som kanske blir möjligt är om Ryssland på något sätt ”hyr” Krim med ett avtal på 50 år. De har sin viktiga flottbas där trots allt. För utbrytarregionerna ska det då till något avtal som säkrar ryskspråkigas rättigheter och något om att Ukraina inte går in i NATO på ett tag. Det betyder då egentligen att Ukraina får allt tillbaka men att Ryssland kan sälja det till hemmafronten som om de minsann har uppnått alla mål.

Edit: tror inte att Ukraina lätt går med på det dock. Då ska Ryssland fort ge sig, returnera alla kidnappade och krigsfångarna samt erbjuda att betala en rejäl summa i skadestånd

Appropå landområden hörde nånstans att finnarna blev erbjudna delar av karelen efter kriget men dom tackade nej för det var så nergånget och försört och dom som bodde där bara skulle orsaka stora kostnader. Det var inte värt det.
Citera
2022-09-11, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe

Kommer inte ske, oavsett vems flotta som är var. Den dagen är förbi och förpassad till historien utav Ryssland själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in