2022-09-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
SD står någon millimeter från V. Det är i stort sett samma parti när man ser till politiken. (Politiken alltså, inte retoriken).

Så du, slemhog och andra kan välja ganska fritt mellan V och SD när det gäller att göra Sverige till ett Nordkorea. Båda partierna fungerar.

Men sluta med det här tramset och säg efter mig: det är ingen skillnad på partierna i Sverige. När ska ni förstå det? Allt snack om amorteringsfritt och elbidrag är ju bara snack för att fiska röster. Demokrati går ju bara ut på att säga att "det var bättre förr och titta vad mycket vi tänker göra det" när det var precis samma sak som försigick "förr" också. Men wow gå och rösta på M eller något och få typ 248:- mer i plånboken varje månad. Vilken grej.

Citat:
Ursprungligen postat av detail
Rapport från verkligheten!

Den här månaden löpte min bundna ränta ut. Jag hade 1,2% ränta, 4msek i bolån, 70% belåningsgrad utifrån dagens prisbild. Handelsbanken har en listränta på 3,5% för obundet, digitalt kunde jag se att min ränta med rabatt skulle bli 2,45%. Jag ringde handelsbanken och sa att jag kommer att byta bank om de inte kan erbjuda något bättre, efter att ha visat upp ett erbjudande från swedbank på 2,2% så erbjöd de 2,1% vilket jag tackade ja till.

Banken har höga marginaler, förhandla och stå på er.

Så din ränta nästan 100% över en natt? Ja det är ju verkligen en rapport från verkligheten och sannerligen inte någonting som pekar på stigande bostadspriser.
Citera
2022-09-10, 23:43
Medlem
details avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Så din ränta nästan 100% över en natt? Ja det är ju verkligen en rapport från verkligheten och sannerligen inte någonting som pekar på stigande bostadspriser.

Min räntekostnad efter avdrag stiger från 2500kr till 5000kr från och med nästa månad. Jag har budgeterat för att den kan stiga till 10.000 - 15.000kr 2023 om det vill sig illa.

Jag har 70% belåningsgrad utifrån dagens priser som fallit ca 15%. Jag har dock belånat upp bostaden och har 1msek redo på kontot om börsen skulle falla ordentligt, då köper jag.

Jag har ca 1,5msek i utdelningsaktier så jag har en passiv inkomst på dryga 75.000kr om året.

Jag sitter lugnt i båten, jag hoppas att det blir värre så jag kan köpa billiga aktier för den miljonen jag har redo. Kriser är det bästa läget att tjäna pengar i.
Citera
2022-09-11, 07:15
Medlem
Sker ett ras på bostadsmarknaden dessa dagar, snabbt utför med priserna nu
Citera
2022-09-11, 07:22
Medlem
Citat:

Den här månaden löpte min bundna ränta ut. Jag hade 1,2% ränta, 4msek i bolån, 70% belåningsgrad utifrån dagens prisbild. Handelsbanken har en listränta på 3,5% för obundet, digitalt kunde jag se att min ränta med rabatt skulle bli 2,45%. Jag ringde handelsbanken och sa att jag kommer att byta bank om de inte kan erbjuda något bättre, efter att ha visat upp ett erbjudande från swedbank på 2,2% så erbjöd de 2,1% vilket jag tackade ja till.

Exakt. Sbabs ränta som ska vara "prutad och klar" ligger på 2 5%
Citera
2022-09-11, 07:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det stämmer bra det. Det där med listränta är en bluff. Och man ska absolut inte binda någon ränta i detta läge.
Citera
2022-09-11, 08:22
Medlem
kaktjuvens avatar
Blir en rätt intressant utveckling till vintern.
Hög elförbrukning med dagens sjuka priser, inflationen och bränslepriserna som ligger högt.
Blir tyvärr många objekt ute till försäljning.
Tänker på alla pensionärer. Stackarna.
S kanske inte får igenom sin fastighetsskatt men dem kommer lyckas med att få folk ut från sina ägandehus ändå.
Citera
2022-09-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det handlar inte om vinst utan att minimera förlusterna.

Antag som du säger att jag köpt något för 2 MSEK och försäljningspriset blir 4 MSEK. Då åker jag på vinstskatt på 2 MSEK.

Denna vinstskatt + mäklar och flyttkostnader + lagfart måste jag ta från mitt övriga sparande.
(iom att försäljningslikviden går in i nästa boende).

Nog borde det väl gå att inse att mina förluster, som jag måste ta från mitt övriga sparande, blir mindre om bostadspriserna minskar.
Detta har jag förklarat massor med ggr här i forumet, men av okänd anledning går det inte in. Ändå tycker jag att folk borde inse detta av sig själva.

(Lägenheter)
Inte överens - dessa betalas ju av vinsten. Vinstskatten är 22 % oavsett om det är 200K eller 5M i vinst. Mäklaravgiften är en bråkdel av vad vinsten är om man säljer 2x dyrare, dessutom avdragsgill. Flyttkostnaderna ökar inte för att bostaden är dyrare.
Citera
2022-09-11, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hk8skska
Sker ett ras på bostadsmarknaden dessa dagar, snabbt utför med priserna nu

Inte i riket eller Stockholm. Däremot har priserna i Malmö fallit 3 veckor i rad och är 4,5 % lägre hittills i september än juli.
Citera
2022-09-11, 09:19
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Du körde alltså slemhogs taktik för spela ut företag och få ner priset.
Så 1.35% högre rörlig än styrräntan, det var en bra deal, där ligger alltså storbankernas lägsta marginal. Stabelo har väl 2.28% nu som inte går pruta med max 60% belåning. Jag tror du smått överdriver din räntedeal och fick 2.2-2.3% i verkligheten.

När styrräntan är 2% borde lägsta prutade rörliga var 3.3-3.4% och runt 3.7-3.8% hos SBAB.
Den lurade majoriteten svenskar tycker det är sydländskt/ofint att pruta och får 4.5% rölig boränta.
Någon måste stå för fiolerna för att ett mindre antal prisjagare och arga bråkiga män ska få det mer förmånligt
Senast redigerad av slemhog 2022-09-11 kl. 09:24.
Citera
2022-09-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Inte i riket eller Stockholm. Däremot har priserna i Malmö fallit 3 veckor i rad och är 4,5 % lägre hittills i september än juli.

absolut inte, det är nationellt då räntan är nationell, du kan fantisera vidare
Citera
2022-09-11, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Men sluta med det här tramset och säg efter mig: det är ingen skillnad på partierna i Sverige. När ska ni förstå det? Allt snack om amorteringsfritt och elbidrag är ju bara snack för att fiska röster. Demokrati går ju bara ut på att säga att "det var bättre förr och titta vad mycket vi tänker göra det" när det var precis samma sak som försigick "förr" också. Men wow gå och rösta på M eller något och få typ 248:- mer i plånboken varje månad. Vilken grej.

en dubblering av räntan borde naturligtvis innebära att bostaden har halverats i värde/pris på en marknad där folk är maxbelånade

om de är belånade till 50% innebär det ett ras på 25% vilket vi ser.

lägg sedan till energipriser mm så är det +25% fall
Citera
2022-09-11, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hk8skska
absolut inte, det är nationellt då räntan är nationell, du kan fantisera vidare

Alla här vet vem som fantiserar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto