2022-09-06, 14:16
Medlem
Dessa 300 dagar som man har från akassan.

Kan man välja när man vill plocka ut dem?

Säg att jag blir uppsagd den siste oktober.
Jag är bortrest och skriver in mig i arbetsförmedlingen den andra veckan i november.
Jag har unionens akassa och då är det 2 karensdagar om man blir uppsagd.

Börjar mina 300 dagars akassa ticka från den 2 november då min karens är slut?

Eller börjar de 300 dagarna från andra veckan i november när jag skriver in mig på arbetsförmedlingen och meddelar unionens akassa detta?
Citera
2022-09-06, 15:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebraTigerZebra
Har lärt mig att man får akassa i tre nivåer. 80% dag 1-200. 75%200-300 och sen står det 65%. Vilken av dom är det man får i jobb och utvecklingsgarantin?
Ungefär så ja...
Dag 1-100: 80 % av din genomsnittliga inkomst (max 26 400 kronor/månad)
Dag 101-200: 80 % av din genomsnittliga inkomst (max 22 000 kronor/månad)
Dag 201-450: 70 % av din genomsnittliga inkomst (max 22 000kronor/månad)

När du blir inskriven i jobb och utvecklingsgarantin får du det du hade i a-kassa just då, normalt sett brukar det vara efter 300 dagar så 70% av din tidigare lön men max 22.000kr/månad (~15.000 kr efter skatt)
Senast redigerad av kimdah2002 2022-09-06 kl. 15:02.
Citera
2022-09-07, 13:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torebjer-Karsten
Dessa 300 dagar som man har från akassan.

Kan man välja när man vill plocka ut dem?

Säg att jag blir uppsagd den siste oktober.
Jag är bortrest och skriver in mig i arbetsförmedlingen den andra veckan i november.

Börjar mina 300 dagars akassa ticka från den 2 november då min karens är slut?

Eller börjar de 300 dagarna från andra veckan i november när jag skriver in mig på arbetsförmedlingen och meddelar unionens akassa detta?
Dina 300 dagar börjar räknas av när karensen är avklarad.
Citera
2022-09-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Dina 300 dagar börjar räknas av när karensen är avklarad.

Ne, jag ringde och man kan skjuta på det lite om man vill, det är när man ansöker om det, iaf hos unionensakassa.
Citera
2022-09-07, 16:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ne, jag ringde och man kan skjuta på det lite om man vill, det är när man ansöker om det, iaf hos unionensakassa.
Ja givetvis väljer du själv när du vill anmäla dig arbetslös. Om du gör det samma dag eller tar sex månader ledigt är helt upp till dig, vänta dock ej för länge då kan du råka ut för att uppfylla ett nytt arbetsvillkor igen... När du anmält dig startar det med att du får två dagar karens och därefter har du 300 dagar a-kassa (450 om du är ensamstående med barn)
Citera
2022-09-10, 20:03
Medlem
zonedisks avatar
Vad gäller när jag som student och medlem i a-kassan efter examen är arbetslös i 2 månader innan min anställning börjar?

Januari 2021 började jag studera på heltid, innan dess har jag arbetat och varit medlem i a-kassan (alfa-kassan) i många år och jag har fortsätt betala mitt a-kassamedlemskap under hela studietiden.

I December i år tar jag examen, och jag har fått ett erbjudande om anställning med start 2 månader efter examen, då företaget inte kan ta in någon ny innan dess. Som jag förstått det har jag rätt till a-kassa efter examen som då kommer basera min inkomst på den lönen jag hade 2020 (innan jag började studiera), Stämmer detta?

Och vad händer då under dessa två månader? Ett krav för att få ut a-kassan är väl att vara inskriven hos arbetsförmedlingen och aktivt söka jobb? Jag kommer ju uppenbarligen inte söka några jobb, när jag har avtal att två månader senare börja en heltidstjänst.

Kommer jag kunna få a-kassa dessa månader utan problem, eller kommer det bli massa strul?
Citera
2022-09-11, 01:50
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Citat:
Samtliga regelverk är desamma för samtliga a-kassor. Ja förutom ett tillägg som finns för aktiva yrkesfiskare, vars a-kassa numera är en del av handels a-kassa.
Citera
2022-09-13, 13:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonedisk
Vad gäller när jag som student och medlem i a-kassan efter examen är arbetslös i 2 månader innan min anställning börjar?

Och vad händer då under dessa två månader? Ett krav för att få ut a-kassan är väl att vara inskriven hos arbetsförmedlingen och aktivt söka jobb? Jag kommer ju uppenbarligen inte söka några jobb, när jag har avtal att två månader senare börja en heltidstjänst.

Kommer jag kunna få a-kassa dessa månader utan problem, eller kommer det bli massa strul?
Du skriver in dig på AF och din hos din A-kassa och söker jobb och aktivitets rapporterar som alla andra. Får du ett 1-2 månaders vikariat innan ditt jobb börjar så tar du det annars är väl chansen liten att någon anställer dig som är medveten om att du kommer att säga upp dig omgående.
Citera
2022-09-25, 15:00
Medlem
Har gått på A kassa i 185 / 300 dagar. Har nybliven haft ett uppföljningssamtal på AF där dom nu ville sätta på mig på rusta och matcha. Min fråga är : måste jag gå på rusta och matcha för att ta del till mina 115 dagar jag har kvar på a kassan?
Som jag förstod det nu skulle försäkringskassan ta över mina a kasse dagar i stället. Kan jag inte få resterande enbart från min a-kassa?
Citera
2022-09-26, 18:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjockis31
Har gått på A kassa i 185 / 300 dagar. Har nybliven haft ett uppföljningssamtal på AF där dom nu ville sätta på mig på rusta och matcha. Min fråga är : måste jag gå på rusta och matcha för att ta del till mina 115 dagar jag har kvar på a kassan?
Som jag förstod det nu skulle försäkringskassan ta över mina a kasse dagar i stället. Kan jag inte få resterande enbart från min a-kassa?
Nej du behöver inte gå med i rusta o matcha om du inte vill. Motivera bara varför du klarar arbetssökandet bättre på egen hand utan någon jobbcoach så slipper du.
Citera
2022-09-28, 02:56
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej du behöver inte gå med i rusta o matcha om du inte vill. Motivera bara varför du klarar arbetssökandet bättre på egen hand utan någon jobbcoach så slipper du.
Rusta och matcha är en arbetsmarknadspolitik insats, något som man deltar i, inte något som man "går med i" - det är en verksamhet, inte en klubb, en förening, eller något liknande.

För övrigt är det Arbetsförmedlingen som avgör om en arbetssökande ska anvisas att delta i en insats eller ej. Den arbetssökande kan givetvis framföra sin uppfattning och ha sina önskemål, men det är Arbetsförmedlingen som har sista ordet i frågan.

Om den arbetssökande tackar nej, avvisar insatsen, kan det rendera i varning eller avstängning från rätt till ersättning från a-kassan...ja det där regelverket vill jag minnas från dina tidigare inlägg att du kan...
Citera
2022-09-28, 10:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Rusta och matcha är en arbetsmarknadspolitik insats, något som man deltar i, inte något som man "går med i" - det är en verksamhet, inte en klubb, en förening, eller något liknande.
Ja "går med i" var lite slarvigt uttryckt.

Helt rätt Rusta och matcha är ett program som AF erbjuder arbetslösa att deltaga i (man kan också ansöka om man vill det) Urvalet av deltagare görs med hjälp av ett statistiskt bedömningsstöd (helt datormässigt beroende på din profil på AF) man blir sedan placerad i en av 5 kategorier, där kategori 2 till 4 innebär att man erbjuds att delta i KRoM och 1 och 5 inte. Givetvis kan det datorbaserade bedömningsstödet ha gjort en felbedömning och man kan då själv argumentera att man bör hamna i kategori 1 eller 5 (eller också 2,3,4 om man vill det)

Om AF anser att man ändå är lämpad att delta i KRoM medan man själv inte anser det får man själv besluta om man skall medverka eller inte och ta ev konsekvenserna. Eftersom leverantören av KRoM går back på ointresserade medverkande så är dom inte heller så intresserade av sådana deltagare så dom hamnar i ingenmansland så småningom och "glöms" bort av AF och blir en siffra i statistiken. Detta kan dock ändras med regeringsskiftet och nya beslut och riktlinjer för AF och satsning på nya program...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in