2022-09-10, 19:53
  #212761
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det skulle kunna handla om att det krisar i den ryska ledningen av kriget. Befälsordningen har brutit ihop. Kan handla om det.

Mja, kanske det men det låter också helt osannolikt, visserligen verkar ju samtliga som leder kriget helt inkompetenta från Rysk sida men ändå, en sådan genomklappning i de högsta leden finns inte på kartan.

Men det är inte förbjudet att hoppas
Citera
2022-09-10, 19:55
  #212762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, kanske det men det låter också helt osannolikt, visserligen verkar ju samtliga som leder kriget helt inkompetenta från Rysk sida men ändå, en sådan genomklappning i de högsta leden finns inte på kartan.

Men det är inte förbjudet att hoppas

Så många höga befäl och speciellt generaler i olika grader som dött i detta krig. Detta har väl aldrig någonsin hänt någonsin? Verkar vara som på riddarnas tid, att befälet tar täten och rider först aka Sagan om Ringen (det ser ju åtminstone coolt ut)
Citera
2022-09-10, 19:55
  #212763
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Intressant! Kreml måste ju göra sig av med Putler för att kunna avsluta kriget så borde hända någonting.

Ryzzland drabbas hårt av sanktionerna samtidigt som kriget nu håller på att förloras. Att vänta med att fimpa Putin kostar väldigt mycket.

Centrala Moskva avstängt. Vissa påstår festival, Moskvas dag osv. Brukar man stänga av centrala Moskva då? Moskva ligger väl 4-5 timmar före oss så händer något så händer det nog i natt
Citera
2022-09-10, 19:55
  #212764
Medlem
Fler som omgrupperar

Citat:
Russian base destroyed in Kherson at “Alkoresurs” enterprise
Citera
2022-09-10, 19:58
  #212765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vems plan är det?
Vad ska ryssland med ukraina till förutom att använda landet som utpressning mot väst.
Dom har hela jävla befolkningen som gisslan, som väst nu måste försörja.
Hur länge? Det bestämmer ryssland.
Citera
2022-09-10, 19:58
  #212766
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Helt underbar! Klart som korvspad att det är ukrainska piloter som USA utbildat!

Vilken känsla att få eldunderstöd av A-10 or !

Förutom eldunderstöd av Exciibar precissions-ammunition och HIRMARS!

Slava Ukraini!

Fake tydligen.
Citera
2022-09-10, 19:59
  #212767
Medlem
Jirens avatar
Överstelöjtnant Joakim Paasikivi är som väntat helt lyrisk över situationen. Han säger att de ukrainska framgångarna är ”oerhört imponerande” och att landet står för en historisk bedrift.

Citat:
– Här har man på mindre än 48 timmar gått över fem mil. Det är ett tempo som är med historiska mått mätt oerhört imponerande, säger han.

Joakim Paasikivi jämför med läget i södra Ukraina, där landet tar terräng betydligt långsammare, i form av någon kilometer då och då.


Stora ukrainska framgångar.
– Här har man från Ukrainas sida lyckats med operativ överraskning, att samla bra förband med det som vi kallar kombinerade vapen, både pansar-, infanteri-, artilleri- och ingenjörsresurser, och göra den här framryckningen. Det kom nog som en överraskning, både för utomstående bedömare men uppenbarligen framför allt för ryssarna. Att lyckas med det är oerhört imponerande gjort från ukrainsk sida, säger Paasikivi till Ekot.


Den amerikanska tankesmedjan ISW, The Institute for the study of war, uppskattar att Ukraina återtagit omkring 2 500 kvadratkilometer i den östra delen av landet.

https://www.expressen.se/nyheter/experten-om-ukrainas-nya-framsteg-imponerande/
__________________
Senast redigerad av Jiren 2022-09-10 kl. 20:02.
Citera
2022-09-10, 20:00
  #212768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vad ska ryssland med ukraina till förutom att använda landet som utpressning mot väst.
Dom har hela jävla befolkningen som gisslan, som väst nu måste försörja.
Hur länge? Det bestämmer ryssland.

Putin har inte råd att Ukraina blir som polen och ger ryssen en bild av alternativet.
Citera
2022-09-10, 20:00
  #212769
Medlem
DroidBishops avatar
Hur länge till kommer väst kunna förse Ukraina med vapen när vi nu själva är energifattiga och vintern har inte ens börjat? När väst väl stryper försörjningen av vapen är det nog godnatt för landet.
Citera
2022-09-10, 20:00
  #212770
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madickenz
Så många höga befäl och speciellt generaler i olika grader som dött i detta krig. Detta har väl aldrig någonsin hänt någonsin? Verkar vara som på riddarnas tid, att befälet tar täten och rider först aka Sagan om Ringen (det ser ju åtminstone coolt ut)

Det är märkligt faktiskt att som du skriver, djävligt många högre befäl har fått möta sin skapare i detta krig, några har påstått att det beror på att dels är soldaterna omotiverade och dels detaljstyrda i sitt stridssätt vilket gör att de högre befälen måste vara på plats för att se att allt går enligt deras plan, vilken den nu var för framgången är milt sagt begränsad för orcherna.
Citera
2022-09-10, 20:02
  #212771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vad ska ryssland med ukraina till förutom att använda landet som utpressning mot väst.
Dom har hela jävla befolkningen som gisslan, som väst nu måste försörja.
Hur länge? Det bestämmer ryssland.

Så det var putin som kom på den iden??? Mhmmm
Citera
2022-09-10, 20:02
  #212772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Vad är det för dataspelstänkande som ligger till grund för tanken att bara Ryssland kan manövrera?

2. I dagens mått mätt är dagens såkallade "tillbakadragande" på marginalen för vanliga förflyttningar. Märk väl att Ukraina offensiven igår hade nått ca. 60km ortsbaserat och ca. 20km positionsplacerat på 3 dagar. Därefter verkar de ha kört fast eller framrycker väldigt långsamt.

2.1. Tillbakadragandet från Kiev var däremot en större operation även om Kiev operationen i sig bara var explorativ fejk option.

2.2. När det gäller utrustning finns det många alternativ. A: att utrustning ställs ut som skenmål, B: att de vill ge lite utrustning ur fair-play synpunkt (Ryssarna har traditionellt ett teknologiskt och numerärt överläge och ibland kan de bli lite givmilda utöver riktiga fångster), C: ofta kan det vara enklare att göra tillbakadraganden till fots eller i hjulfordon än i tung utrustning.



1. Tycker ditt inlägg innehåller väldigt lite kvalitet.

2. Bye-bye

Nu missförstår du. Jag skrev att Ryssland bara verkar klara av att avancera bakåt. Ukraina klarar av både framåt och bakåt.

Ukraina är säkert väldigt nöjda med vad ryssarna lämnar efter sig:

https://mobile.twitter.com/oryxspioenkop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in