Citat:
"Så här reklamerar du ett köp/uttag på MinSida"Ja, det regleras via konsumentköplagen.
Som jag sade, så ersätter inte kortutgivaren dig om du inte får det du beställt. Du blandar ihop detta med att kortutgivaren ersätter dig när någon gör ett köp på ditt kortnummer trots att du har kortet i säkerhet.
Det är inte alltid kortutgivaren ersätter dessa heller. Det finns fall när folk lämnat ifrån sig korten (tex i en bar), och kortutgivaren anser att du varit oaktsam (du har en skyldighet att hålla kortnummer och CVC kod hemliga), och därför inte ersätter dig. Inte ens om köpen görs dagen efter på internet. Men då måste kortutgivaren förstås kunna styrka att du varit oaktsam.
Vad har detta med transaktioner att göra? Nu vet jag att det finns stor chans för alla att få tillbaka pengar, tack vare olika relgeringar och försäkringar som finns. Sedan om det är 100% eller mindre återstår att se. Men Celsius har inget att göra i diskussionen VISA vs Lightning transaktioner.
Vad pratar du om??
Reklamerar ett köp gör man inte hos kortutgivaren, utan hos säljaren av varan. Detta gör man enligt "reklamationsrätten" som finns.
Du säger "reklamera", men du kanske menar något annat? Isf får du förtydliga dig och få begreppen klart för dig.
Precis... Du har ingen nytta av att du gjorde transaktionen med VISA jämfört med Lightning (som diskussionen handlade om).
Och hur är detta ett argument EMOT Lightning med tanke på att detta bedrägeri inte går att utföra med Lightningtransaktion, bara med korttransaktion.
Jag tycker snarare att detta låter som något som talar FÖR Lightning...
(har fråga detta ett antal gånger, du lär fortsätta ducka svaret)
Som jag sade, så ersätter inte kortutgivaren dig om du inte får det du beställt. Du blandar ihop detta med att kortutgivaren ersätter dig när någon gör ett köp på ditt kortnummer trots att du har kortet i säkerhet.
Det är inte alltid kortutgivaren ersätter dessa heller. Det finns fall när folk lämnat ifrån sig korten (tex i en bar), och kortutgivaren anser att du varit oaktsam (du har en skyldighet att hålla kortnummer och CVC kod hemliga), och därför inte ersätter dig. Inte ens om köpen görs dagen efter på internet. Men då måste kortutgivaren förstås kunna styrka att du varit oaktsam.
Vad har detta med transaktioner att göra? Nu vet jag att det finns stor chans för alla att få tillbaka pengar, tack vare olika relgeringar och försäkringar som finns. Sedan om det är 100% eller mindre återstår att se. Men Celsius har inget att göra i diskussionen VISA vs Lightning transaktioner.
Vad pratar du om??
Reklamerar ett köp gör man inte hos kortutgivaren, utan hos säljaren av varan. Detta gör man enligt "reklamationsrätten" som finns.
Du säger "reklamera", men du kanske menar något annat? Isf får du förtydliga dig och få begreppen klart för dig.
Precis... Du har ingen nytta av att du gjorde transaktionen med VISA jämfört med Lightning (som diskussionen handlade om).
Och hur är detta ett argument EMOT Lightning med tanke på att detta bedrägeri inte går att utföra med Lightningtransaktion, bara med korttransaktion.
Jag tycker snarare att detta låter som något som talar FÖR Lightning...
(har fråga detta ett antal gånger, du lär fortsätta ducka svaret)
https://www.banknorwegian.se/kundservice/anvandarguider/reklamation/
Min kortutgivare betalade tillbaka hela summan. Inget jag behövde polisanmäla eller ta vidare till annan myndighet som förmodligen inte hade resulterat i något annat än förlorad tid.
Ett exempel är när folk bokade flygbiljetter via SAS under pandemin och inte fick tillbaka sina pengar. Hade man betalat med kreditkort var det enkelt att få tillbaka pengarna direkt via sin kortutgivare istället för att behöva vända sig till SAS eller Kronofogden. Du kanske ska börja läsa på lite mer innan du uttrycker dig.
Celsius har med saken att göra eftersom det visar att ens pengar/assets på Celsius inte har något som helst skydd (insättningsgaranti) etc. Går Celsius i konkurs så försvinner allt. Går SEB i konkurs så går staten in.
Om man gör ett köp av en vara med lightning och inte får den vara man betalat för så finns det inget köpskydd. Det är alltså inget obehörigt köp, utan ett köp du själv gjort. Detta skydd finns när du betalar med VISA/Mastercard. Fattar du nu?
Senast redigerad av david-taxi 2022-09-10 kl. 16:03.
Senast redigerad av david-taxi 2022-09-10 kl. 16:03.