2022-09-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Omgruppera da Bill

Detta har hela tiden varit tanken. Allt går som planerat.
Citera
2022-09-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det du skriver är fruktansvärt. Det som måste hända nu är att mänskligheten kommer samman i förståelse. Inte ett nytt Versailles. Elpris kommer kollapsa. Många svåra frågor som klimatet återstår.

Vi kan inte bara skjuta ihjäl allt som är jobbigt, ryssar, kriminella, klimat, cancer. Utan istället löda ihop de bakomliggande problem. Genom möte och samtal.

Elpris ned men att bitcoin kommer gå något enormt oktober-december är mitt tips

Jo, det kan vi. Vi trodde att vi lagt ner allt sådant men den här krisen har lärt oss att vi hellre bombar er åt helvete än viker en cm.
Ett uppvaknande som vi tackar Putin för.
Citera
2022-09-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ja nu är det väll klart att hela ryska armen kollapsat. Deta är över mycket snart. Ryska ekonomin tog sån hård smäll av sanktioner att man inte äns kunde betala sina soldater som gav upp som fega råttor och springer nu för livet😂 hoppan ukrania skjuter varenda en i ryggen 👍 avrätta samtliga ryssar

Nej hela ryska armen har inte kollapsat. I det stora hela så Ukraina tagit tillbaks ganska lite. Dock är det en större förrådsbas som har fallit eller är inringad.

Det ryska problem är att man verkar inte politiskt våga mobilisera och samtidigt har man flyttat problemet framför sig och då förstört sin mobiliserings-organisation.

Kriget kommer fortsätta långt in i 2023 kanske längre. Om inte ryssarna och Ukrainarna vill förhandla.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Ryssen erkänner att nederlaget är ett faktum. Har gått betydligt snabbare än jag trodde. Positivt överraskad är jag och många frihetsälskare med mig.

Ryssland bekräftar: Ukrainska framgångar i nordost

Under lördageftermiddagen rapporterar BBC Russia, med hänvisning till proryska Telegramkanaler, att ryska trupper har lämnat Izium. Andra kanaler skriver att ukrainsk militär redan befinner sig i staden, som är ett viktigt nav för transporten av bränsle och ammunition till de ryska invassionsstyrkorna.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryssland-bekraftar-ukrainska-framgangar-i-nordost

Fan vad fort det går. Ryssarna har verkligen bara flytt. Även om många ryssar nu har kommit undan istället för att bli inringade, så verkar det inte heller ha hamnat om nån ordnad reträtt. Det kommer många filmer på utrustning de bara lämnat. Därmed så tror jag inte att vi kan förvänta oss nåt motdrag från rysk sida.

Det är verkligen häpnadsväckande hur uselt den ryska krigsmakten presterar. Stridsmoralen måste vara obefintlig hos trupperna.
Senast redigerad av fernebo 2022-09-10 kl. 16:43.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fan vet om det här kan stämma, då är Ukraina nästan uppe vid den Ryska gränsen redan där i Kharkiv.
Enligt liveumap https://liveuamap.com/ så skjuts det missiler mot den staden i alla fall.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1568581406724333571

Ja verkar otroligt, om så är fallet verkar ryssarna inte ha några försvarslinjer innan gränsen. Just utanför staden Kharkiv har de ju försvarslinjer och Ukraina har inte kommit fram till gränsen.
Citera
2022-09-10, 16:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fan vad fort det går. Ryssarna har verkligen bara flytt. Även om många ryssar nu har kommit undan istället för att bli inringade, så verkar det inte heller ha hamnat om nån ordnad reträtt. Det kommer många filmer på utrustning de bara lämnat. Därmed så tror jag inte att vi kan förvänta oss nått motdrag från rysk sida.
Det är verkligen häpnadsväckande hur uselt den ryska krigsmakten presterar. Stridsmoralen måste vara obefintlig hos trupperna.

Ja precis även om de flesta soldater kommer undan så lämnar de mycket av sin utrustning och ammunition. Sådant de började få slut på redan innan.
Citera
2022-09-10, 16:35
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Även jag har någon form av känsla att det finns någonting mer bakom det här men kan inte riktigt få grepp om det.

Frågor som jag gärna skulle ha svaret på:

Är alla i militärledningen och den politiska ledningen överens om att ”reträtt är rätt” vs ”slåss till sista man på plats”?

Om alla inte är överens. Vad tycker Putin? Och är det den strategin som genomförs?

Finns det klyftor mellan Moskva och brigad/armekårschefer om vad man ska göra?

En viktig sak att veta här är att oppositionen mot Putin kommer främst från de som är ännu mer extrema och de kritiserar inte Putin för att han invaderat Ukraina. De kritiserar honom för att inte gått hårt nog fram och vunnit redan.

Det ligger rätt mycket i det, men jag tror att det tåget har gått. En full mobilisering skulle förvisso ge dem mer kanonmat, men ryssarna har förlorat så enormt mycket utrustning och har allt att döma i princip slut på tyngre ammunition. De kan uppenbarligen inte tillverka det de behöver och försöker desperat köpa drönare och garanter från Iran och Nordkorea. Det här är inte bara ett sammanbrott för den ryska krigsmakten utan ett sammanbrott för Ryssland som helhet. Politiskt, ekonomiskt och militärt.
Citera
Medlem
Det känns som det går riktigt skit för Ryssen nu. Tom Intel Slava Z rapporterar att dom drar och det är ett militärt nederlag.

Vill Putte vinna det här så måste han nog göra en krigsförklaring.
Citera
Medlem
Blir spænnande nu. Men nog kommer ryssarna skaffa sig nya førsvarstællningar någonstans. Nytt material och personal kommer de vaska fram. En stund till.

Men hoppas verkligen de kan utrota varenda en utav dessa 10000 pissryssar runt Izium. Bra før myllan.
Citera
2022-09-10, 16:36
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fan vad fort det går. Ryssarna har verkligen bara flytt. Även om många ryssar nu har kommit undan istället för att bli inringade, så verkar det inte heller ha hamnat om nån ordnad reträtt. Det kommer många filmer på utrustning de bara lämnat. Därmed så tror jag inte att vi kan förvänta oss nått motdrag från rysk sida.

Jag tror ryssarna lämnat Charkiv oblast och omgrupperat till fots genom skogarna mot Luhansk för att hålla det. Samtidigt verkar stridsmoralen vara låg. Det ryktas att de ryska soldaterna inte fått betalt som utlovats.
Citera
Avslutad
Även Russia Today (är mest att betrakta som en rysk propagandasida) bekräftar att någon form av reträtt har skett.

"Russian units have left multiple settlements in the Kharkov region amid a Ukrainian offensive"

https://www.rt.com/russia/562559-mod-explains-withdrawal/
Citera
Medlem
Efter 8mån så har man sig en lite klarare bild. I början blev ukraina överrumplade och översprungna, dock med stora förluster för ryssarna. Sedan visar ryssland total logistisk inkompets och man får dra sig tillbaka. Ukrainska trupper visar stark moral, ryssarna ser inte ut att veta vad dom gör alls. Vilken jävla röra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in