2022-09-10, 15:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Frågan är vad väst vill. Ur säkerhetssynpunkt för att trygga Europa, så tror jag att man måste ta tillbaka hela det ockuperade området. Ukraina behöver komma in i EU.

Men jag är osäker på Putin. Jag tror att han fattar att han inte kan vinna och därför vill förhandla. Men han måste hamna i en position där han kan få med sig vissa eu-länder, exempelvis att dra tillbaka armén till gränsen innan invasionen. Då skulle han kunna få visst stöd.

Men Ukraina kan fortsätta kriget även om många EU-länder inte stödjer dem. Det räcker med USA, Storbritannien, Polen och baltstaterna. Ryssland krossas ändå.
Citera
2022-09-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Har suttit jävligt klistrad framför twitter/telegram senaste dygnet och min analys är:

De bara drog. Snabbt som fan. Det är just nu extremt få bilder på dödade, tornkast, tiktokskjuningar, men extremt mycket bilder på ukrainska flaggoe som hissas i återtagna orter.

Det indikerar att Ukraina framrycker i stort utan strid (finns så klart undantag) och att Ryssen lagt grisfötterna på ryggen.

Kollapsade försvarslinjer och en oordnad reträtt.
Ryssen har fortfarande inte kommit på hur de ska spinna det hela, kanske kommer på något lagom till att Donetsk befriats?
Citera
2022-09-10, 15:38
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
Var är det ryska flygvapnet? På skithuset med rännskitan?
Kommer ni ihåg det argentinska under Falklandskriget?
Pressade in attacker i vågtoppshöjd genom jaktflyg och missilförsvar mot brittiska fartyg gång på gång trots vidriga förluster.
Vilken skillnad.

Det ryska stridsflyget verkar lysa med sin frånvaro. Vad detta beror på kan vara flera orsaker. att flygvapnet är i så pass dåligt skick till följd av bristande underhåll, att de är rädda att förlora plan pga effektivt ukrainskt luftvärn, att de vill behålla så många plan vid en eventuell konflikt med NATO etc
Citera
2022-09-10, 15:39
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connyloppa
Man måste ju för fan va helt utvecklingsstörd om man inte ser att den filmen inte är äkta.....

Ja slängde bara en hastig blick på filmen,
Citera
2022-09-10, 15:41
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Har suttit jävligt klistrad framför twitter/telegram senaste dygnet och min analys är:

De bara drog. Snabbt som fan. Det är just nu extremt få bilder på dödade, tornkast, tiktokskjuningar, men extremt mycket bilder på ukrainska flaggoe som hissas i återtagna orter.

Det indikerar att Ukraina framrycker i stort utan strid (finns så klart undantag) och att Ryssen lagt grisfötterna på ryggen.

Får känslan av att det är en planerad kollaps. Ryssarna ringde upp ukrainarna och sa "Ni tar detta och detta och vi drar oss tillbaka dit." Sedan rullar UAF in utan motstånd. Teorin om planerad kollaps förutsätter att något är på gång i Moskva.
Citera
2022-09-10, 15:41
Medlem
Får se om Putin börjar lyssna på sina generaler nu.
De behöver släppa Kharkiv-oblasten helt och lämna Kherson.
Om detta inte sker inom kort vet vi att det är Putin som fattar de militära besluten.
Citera
2022-09-10, 15:42
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Kommer Putin att ge upp Krim? Tveksamt. Då skulle jag gissa på att hans stund som Rysslands president är tar slut. Frågan är med vilka medel som han kommer att försöka hålla Krim.
Han kommer aldrig ge upp Krim, och jag tror heller inte att han kommer vara beredd att ge upp Luhansk och Donetsk. Förevändningen för hela kriget var ju att få stopp på det påstådda folkmordet på ryssar i Donbas. Om han drar sig ur Ukraina utan att ha uppnått något annat än tiotusentals döda ryska ungdomar så kommer Putin vara politiskt död.

Jag tror att Putin kommer fortsätta att flytta arméer från andra delar av Ryssland för att försöka säkerställa att han inte förlorar Donbas och Krim.
Citera
2022-09-10, 15:42
Medlem
Thelonegunmans avatar
Kul med rejäla ukrainska framgångar! Tyvärr är bolaget stängt så ingen champagne men en skvätt finwhiskey ska det bli!

Till alla som försöker att på något vis få det till att Rysslands kamikazekrig skulle vara USAs fel bör noggrant lyssna på hur länderna debatterade i FN den 1 februari i år.

https://www.youtube.com/watch?v=C4DPE5Q3Kwc

Här ser vi tydligt hur USA och andra länder ber och uppmanar Ryssland att dra tillbaka sina trupper från Ukrainas gräns, annars får de ta konsekvenserna. Den ryska grisen till sändebud förnekar att en invasion kommer att ske och anklagar istället USA för vilja provocera fram en sådan.
Så falsk och sjuk är den ryska regimen att man i lönndom planerade en attack och sitter och anklagar andra för att hetsa när de blir avslöjade med sina krigsförberedelser.
Citera
2022-09-10, 15:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ukraina vill samtidigt inte att Ryssland ska få tillbaka tiotusentals soldater som de kan skicka in i striderna igen. Man behöver hitta ett sätt att hålla dem till Ryssland kapitulerat och invasionen är över.

Tro dom kommer få en daglig dos av filmförevisningar om Bucha och liknande i nått år sen skickas dom tillbaka när kriget är slut. Stalin välkomnade återvändande krigsfångar med enkel biljett till Sibirien. Stalin var rädd fångarna skulle bli ett internt problem. Undrar hur Putin kommer välkomna dessa bittra besvikna soldater?
Citera
2022-09-10, 15:43
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men Ukraina kan fortsätta kriget även om många EU-länder inte stödjer dem. Det räcker med USA, Storbritannien, Polen och baltstaterna. Ryssland krossas ändå.
Jo, jag låtsades att jag var Putin och resonerade på det sätt som jag inbillar mig att han resonerar. Han tror att väst är mer splittrat än det är och vill kunna spela på det. Men du har naturligtvis rätt.
Citera
2022-09-10, 15:44
Medlem
Reimers avatar
Fan vet om det här kan stämma, då är Ukraina nästan uppe vid den Ryska gränsen redan där i Kharkiv.

Enligt liveumap https://liveuamap.com/ så skjuts det missiler mot den staden i alla fall.

Citat:
"The Armed Forces of Ukraine have successes in the direction of Volchansk, Russians are fleeing there."
👀👀

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1568581406724333571
Citera
2022-09-10, 15:44
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Heroiskt? Om inte UA ger sig kommer Putin plöja en stor åker av Ukraina. När ska ni börja fatta detta?
Säger inte att det är rätt eller att jag sympatiserar med det, men det är vad jag tror kommer hända.
Sånt trams har vi hört från er nyttiga idioter sen kriget började.

Tycker du det går bra för de ryska kackerlackorna nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in