2022-09-10, 10:47
Medlem
foxxis avatar
Lite statistik så att man får lite grepp om hur stabil marknaden är. Priserna baseras på hela landet och på lägenheter.
Siste juli hade vi all time low (senaste två åren) på 37801 kr/kvm. Till och med jag var nervös då.
På enbart sex veckor har marknaden gått upp till 47071 kr/kvm.
Upphämtning motsvarar 21%
Vi är på samma pris som gällde för december 2021 och en bit nedanför november 2021.

Folk skiter i högre räntor när man får tillbaka 30%. Bo bra är A och O i Sverige.

Varför inte köpt media skriver om ovan? Oklart men det gynnar inte Sveriges krig mot inflationen att marknaden är så här stark iaf. Skriver media att marknaden är på väg upp så kommer det att bli en dominoeffekt och köpas mer.
Senast redigerad av foxxi 2022-09-10 kl. 10:50.
Citera
2022-09-10, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ändå svarar du. Vart kommer nedgången sluta på? Du tror att mina 20-25% jag tidigare refererat till är helt onyktert. Är det -50%? När exakt?

Jag ligger i linje med vad storbankerna förutspår, tom lite mer pessimistisk. Men stjärnorna på FB vet ju allt idioterna på bankerna inte förstår?

Jag har absolut stake in the game. Jag vill att priserna ska gå NED så mycket det någonsin går. -50% vore en välsignelse jag inte vågar hoppas på.

Detta skiljer mig från övriga i tråden som argumenterar för/emot en bubbla helt i linje med vad de hoppas på

Om redan äger boende så blir det nog rätt svettigt med kontantinsatsen vid en sån nedgång.

Samma sak gäller ju även nu fast i mindre utsträckning.
Citera
2022-09-10, 10:55
Medlem
Märks att det är många Ryss-troll i den här tråden som har betalt för att sprida skräck och rent skitsnack om Sveriges bergstarka bostadsmarknad. Alla som hoppas på krasch glömmer att det är naturligt och hälsosamt med perioder där priserna inte ökar lika snabbt. Denna "andhämtning" är vad som sedan lägger grunden till nya, och ännu högre, priser. Men Rysstrollen försöker blanda bort korten och få folk att glömma grundläggande fakta. Hoppas alla rubel är värt det, för när Ukraina är befriat så står ni på tur.
Citera
2022-09-10, 11:16
Medlem
Epistemologens avatar
Rekordutbud på lägenheter på Hemnet: 16684.
Citera
2022-09-10, 11:19
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ändå svarar du. Vart kommer nedgången sluta på? Du tror att mina 20-25% jag tidigare refererat till är helt onyktert. Är det -50%? När exakt?

Jag ligger i linje med vad storbankerna förutspår, tom lite mer pessimistisk. Men stjärnorna på FB vet ju allt idioterna på bankerna inte förstår?

Jag har absolut stake in the game. Jag vill att priserna ska gå NED så mycket det någonsin går. -50% vore en välsignelse jag inte vågar hoppas på.

Detta skiljer mig från övriga i tråden som argumenterar för/emot en bubbla helt i linje med vad de hoppas på

För 8-10 månader sedan var allt en fest; Coronan var över, företagen/börsen gick som tåget och räntorna skulle förbli låga. Vad vet vi om framtiden med säkerhet? Ingenting, man kan bara göra gissningar men kanske då också vara redo att omvärdera läget.

Man måste förstå att människor är människor. Bostaden är för de flesta som äger en bostad den största investeringen mätt i pengar. Att lägga ut en bostad till försäljning är dessutom väldigt påfrestande, mycket tankar och känslor. Än värre är det nu när priserna faktiskt har gått ner på 10-15%. I synnerhet för dem som kommit in på marknaden senaste åren.

Det kommer att börja dyka upp folk som inte har råd att bo kvar i sina bostäder, folk flyttar utomlands, folk dör, folk skiljer sig, folk flyttar ihop (säljer 2 bostäder för att köpa 1). Den säljande marknaden kommer inte att stanna.

Bostadspriser prissätts på marginalen och de som säljer kommer att driva ner priserna. Det kommer inte finnas tillräckligt med köpare till nuvarande bostadspriser och levnadskostnader i längden.

Min gissning är -50% från toppen, om allt annat är lika idag. Jag kommer däremot att omvärdera läget när det sker förändringar. Kanske blir det mer, kanske blir det mindre. Skulle absolut inte äga en bostad idag.
Senast redigerad av cozaazy 2022-09-10 kl. 11:23.
Citera
2022-09-10, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Lite statistik så att man får lite grepp om hur stabil marknaden är. Priserna baseras på hela landet och på lägenheter.
Siste juli hade vi all time low (senaste två åren) på 37801 kr/kvm. Till och med jag var nervös då.
Vi är på samma pris som gällde för december 2021 och en bit nedanför november 2021.

Folk skiter i högre räntor när man får tillbaka 30%. Bo bra är A och O i Sverige.

Varför inte köpt media skriver om ovan? Oklart men det gynnar inte Sveriges krig mot inflationen att marknaden är så här stark iaf. Skriver media att marknaden är på väg upp så kommer det att bli en dominoeffekt och köpas mer.
Frågan är inte bara vad folk skiter i utan även vad bankerna tillåter.
Sen kan inte hushållen trolla med knäna hur mycket de än skiter i saker och ting, går pengarna åt till el, värme, mat, bensin, räntor m.m. så gör dom.
Citera
2022-09-10, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Lönerna har inte stått stilla, du kanske behöver se över ditt egna löneläge
Vi har haft både nominell och real löneökning, dock inte tillräckligt mycket för att täcka dagens bostadspriser.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-privat-sektor-slp/pong/tabell-och-diagram/genomsnittlig-manadslon-1973-/

Vissa grupper har ökat sedan 2014, men utvecklare tjänade 45k både 2014 och idag. Svårt att komma över 50k i Sverige.
Citera
2022-09-10, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Vissa grupper har ökat sedan 2014, men utvecklare tjänade 45k både 2014 och idag. Svårt att komma över 50k i Sverige.
Du är inte särskilt duktig, va? Seniora utvecklare i Sverige tjänar enkelt över 60k i månaden.
Citera
2022-09-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Du är inte särskilt duktig, va? Seniora utvecklare i Sverige tjänar enkelt över 60k i månaden.

Bara i Stockholm typ. Jag har också bott utomlands i några år vilket inte varit positivt för min löneutveckling i Sverige.
Citera
2022-09-10, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Om redan äger boende så blir det nog rätt svettigt med kontantinsatsen vid en sån nedgång.

Samma sak gäller ju även nu fast i mindre utsträckning.

Ska man byta upp sig och ligger väldigt långt under 50% belåningSgrad har man allt att vinna på att priserna störtdyker.

Säg att din bostad är värd 10 msek med 2 msek i lån. Det du vill köpa ligger på 15 msek. Ligger priserna stabilt måste du öka upp lånen till 7 msek för att köpa för 15. Går priserna ner 50% kommer du bara behöva låna 4.5 msek för samma bostad
Citera
2022-09-10, 11:55
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
För 8-10 månader sedan var allt en fest; Coronan var över, företagen/börsen gick som tåget och räntorna skulle förbli låga. Vad vet vi om framtiden med säkerhet? Ingenting, man kan bara göra gissningar men kanske då också vara redo att omvärdera läget.

Man måste förstå att människor är människor. Bostaden är för de flesta som äger en bostad den största investeringen mätt i pengar. Att lägga ut en bostad till försäljning är dessutom väldigt påfrestande, mycket tankar och känslor. Än värre är det nu när priserna faktiskt har gått ner på 10-15%. I synnerhet för dem som kommit in på marknaden senaste åren.

Det kommer att börja dyka upp folk som inte har råd att bo kvar i sina bostäder, folk flyttar utomlands, folk dör, folk skiljer sig, folk flyttar ihop (säljer 2 bostäder för att köpa 1). Den säljande marknaden kommer inte att stanna.

Bostadspriser prissätts på marginalen och de som säljer kommer att driva ner priserna. Det kommer inte finnas tillräckligt med köpare till nuvarande bostadspriser och levnadskostnader i längden.

Min gissning är -50% från toppen, om allt annat är lika idag. Jag kommer däremot att omvärdera läget när det sker förändringar. Kanske blir det mer, kanske blir det mindre. Skulle absolut inte äga en bostad idag.

Varför inte? På 10-15 år har värdet ökat som vanligt, oavsett hur läget ser ut i dag.
Citera
2022-09-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi

Frågan är om inte återhätmningen Juli-September börja närma sig ATH för hela landet. Folk som älskade att hänvisa till husmask i Juli i tråden är jävligt passiva nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in