Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Ändå svarar du. Vart kommer nedgången sluta på? Du tror att mina 20-25% jag tidigare refererat till är helt onyktert. Är det -50%? När exakt?
Jag ligger i linje med vad storbankerna förutspår, tom lite mer pessimistisk. Men stjärnorna på FB vet ju allt idioterna på bankerna inte förstår?
Jag har absolut stake in the game. Jag vill att priserna ska gå NED så mycket det någonsin går. -50% vore en välsignelse jag inte vågar hoppas på.
Detta skiljer mig från övriga i tråden som argumenterar för/emot en bubbla helt i linje med vad de hoppas på
För 8-10 månader sedan var allt en fest; Coronan var över, företagen/börsen gick som tåget och räntorna skulle förbli låga. Vad vet vi om framtiden med säkerhet? Ingenting, man kan bara göra gissningar men kanske då också vara redo att omvärdera läget.
Man måste förstå att människor är människor. Bostaden är för de flesta som äger en bostad den största investeringen mätt i pengar. Att lägga ut en bostad till försäljning är dessutom väldigt påfrestande, mycket tankar och känslor. Än värre är det nu när priserna faktiskt har gått ner på 10-15%. I synnerhet för dem som kommit in på marknaden senaste åren.
Det kommer att börja dyka upp folk som inte har råd att bo kvar i sina bostäder, folk flyttar utomlands, folk dör, folk skiljer sig, folk flyttar ihop (säljer 2 bostäder för att köpa 1). Den säljande marknaden kommer inte att stanna.
Bostadspriser prissätts på marginalen och de som säljer kommer att driva ner priserna. Det kommer inte finnas tillräckligt med köpare till nuvarande bostadspriser och levnadskostnader i längden.
Min gissning är -50% från toppen, om allt annat är lika idag. Jag kommer däremot att omvärdera läget när det sker förändringar. Kanske blir det mer, kanske blir det mindre. Skulle absolut inte äga en bostad idag.