• 1
  • 2
2022-09-10, 08:22
Medlem
[Assman]s avatar
Med elpriser som skjuter i höjden, inflationen, corona höjda räntor m.m.

Kommer vi stanna hemma och laga billig prefabricerad mat, strunta i ljusslingorna, strunta i att resa till släkt och vänner samt köpa julklapparna från wish?

Jag tror det blir en jul där traditionen sätts på prov och kanske börjar suddas ut pga att julen blir extremt dyr i år och även kommande år. Vad tror ni, är julen snart ett minne blott?
Senast redigerad av [Assman] 2022-09-10 kl. 08:38.
Citera
2022-09-10, 08:25
Medlem
Urinterapeuts avatar
Låter bra, julen är ändå bara ett jippo för de giriga handlarna.
Citera
2022-09-10, 08:29
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
Julen 2022, den mörkaste och fattigaste i modern tid?
Vad är din definition på "modern tid"?
Citera
2022-09-10, 08:35
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Kan vara bra med ett uppehåll för alla feta ungar och dess vandrande metaboliska bomber till föräldrar. "Min unge får ingen julklapp i år, buhu, blir mobbad i januari, buhu". Skjut ungjäveln för helvete..

Nu ska ni få se på kris! Julen.. ja, Jösses🥴
Citera
2022-09-10, 08:59
Medlem
TheFinals avatar
Har man lite tänk på julen och plånboken är smal så kan man faktiskt redan nu börjar avsätta slantar till julen. T.ex. skippa en kaffe på macken och lägga en 50-lapp fram till julmaten.
Alla kan göra detta, även de som går på socialbidrag, pensioner eller a-kassa.

Problemet vi har är att många räknat med att deras situation alltid ska vara som den varit innan och aldrig förändras, så med den högsta eller en av de högsta skuldsättningarna i världen kommer de individerna nu få tänka till om de ska lyckas med en jul som de vill ha.
Det går inte längre att invänta decemberlönen och tro allt blir bra.

Ser liknande fenomen hela dagarna, folk är jätteoroliga över elräkningen och talar högt om detta - på ett café där de just köpt en kaffeblask för 50kr med tillhörande bakverk för en 50-lapp till.
Såg/hörde det senast idag när jag hämtade lite frukostbröd.
Min hjärna må va konstig, men jag får inte in i huvudet hur de tänker. De kunde underlätta sin situation väldigt enkelt bara genom sin egen konsumtion - men de vill inte.
Citera
2022-09-10, 09:04
Jag tror det kommer bli fattigt men mysigt.

Hela familjen invirad i sovsäckar runt elden.
Man spelar monopol och pratar om hur det va förra julen.

Joda mina gossar då hade vi teven igång och tittade på kalle anka.
Och alla gick omkring med t-shirt hemma.
MITT I VINTERN!! skriker kajsa.

Ja kajsa på den tiden va det varmt i hela huset.

Gunnar tar fram sin pipa och tänder lite tobakk och säger "ja gossar på den tiden hade vi råd med ström.

Ulla hostar lite och faller död ner på golvet.
Citera
2022-09-10, 09:05
Medlem
[Assman]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vad är din definition på "modern tid"?

Jag har läst någonstans att definitionen är från ca 1500-tal, men jag tänker från 2000- och senare.
Citera
2022-09-10, 09:07
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Det går utmärkt att fira fattigmansjul. Julbordet är i grunden billig mat. Stearinljus, spritkök, transistorradio, ved i spisen om man har en sådan, hemlagad mumma, sedan kottar till barnen istället för lego och radiostyrda robotar till julklapp. Det kan bli riktigt mysigt och minnesvärt!
Citera
2022-09-10, 09:09
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag har läst någonstans att definitionen är från ca 1500-tal, men jag tänker från 2000- och senare.
Om du räknar från år 2000 så är det möjligt att julen 2022 blir den fattigaste.

Börjar du räkna från år 1900 så är den inte den definitivt inte den fattigaste.
Citera
2022-09-10, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Om du räknar från år 2000 så är det möjligt att julen 2022 blir den fattigaste.

Börjar du räkna från år 1900 så är den inte den definitivt inte den fattigaste.

Detta! det är bara i modern tid man tror det är normalt och ett måste att ge barnen tv spel etc i julklapp.
Jag vet själv hur bra mima jular var när jag växte upp med massa paket etc.

Men jag tror det finns något bra också om jularna blir lite fattigare för kommande generationer kanske de börjat koppla julen till annat än julklappar så som många från min generation gör och det skapas en större/starkare tradition till julen.

Att fira jul kan göras billigt då julmaten i sig ej är så dyr om man ej måste ha varenda sak på bordet och julklappar kan man skippa helt är ändå bara köpmänmen som prackat på oss den idén.

Så jag tror denna jul går galant !
Citera
2022-09-10, 09:24
Medlem
Om folk inte har lyckats spara några pengar under nästan 10 års högkonjunktur och minus räntor, ja då får man fan skylla sig själv!!
Citera
2022-09-10, 09:32
Medlem
Citat:
Med elpriser som skjuter i höjden, inflationen, corona höjda räntor m.m.

Kommer vi stanna hemma och laga billig prefabricerad mat, strunta i ljusslingorna, strunta i att resa till släkt och vänner samt köpa julklapparna från wish?

Jag tror det blir en jul där traditionen sätts på prov och kanske börjar suddas ut pga att julen blir extremt dyr i år och även kommande år. Vad tror ni, är julen snart ett minne blott?

Jag skulle gissa att en hel del av den offentliga julbelysningen inne i stan kommer släckas ner nattetid. Utmärkt i så fall, jag har aldrig fattat grejen med att lysa upp med stjärnor och slingor medan folk ändå ligger och sover. Ingen tittar ju?

Privat kommer det säkert finnas folk som får välja mellan räkningarna och julklappar. Det drabbar i första hand dem som haft för små marginaler från början, men i år kan nog även medelklassen känna av att det blir ansträngt. Å andra sidan handlar julen inte bara om paket, jag tror många kommer prioritera maten, njuta av ledigheten och umgås med nära och kära utan några stora åthävor. Det lär bli fler knytkalas och alternativa julfirande, förhoppningsvis färre snabblån, och garanterat rekordlånga köer till pantbankerna redan direkt efter julhelgen när det tidigare år toppat i januari. På lång sikt kan det nog förändra sättet många firar jul på, men jag tror det kommer ta många år innan man egentligen kan säga om det blir någon bestående förändring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in