Citat:
Ursprungligen postat av
[Assman]
Med elpriser som skjuter i höjden, inflationen, corona höjda räntor m.m.
Kommer vi stanna hemma och laga billig prefabricerad mat, strunta i ljusslingorna, strunta i att resa till släkt och vänner samt köpa julklapparna från wish?
Jag tror det blir en jul där traditionen sätts på prov och kanske börjar suddas ut pga att julen blir extremt dyr i år och även kommande år. Vad tror ni, är julen snart ett minne blott?
Jag skulle gissa att en hel del av den offentliga julbelysningen inne i stan kommer släckas ner nattetid. Utmärkt i så fall, jag har aldrig fattat grejen med att lysa upp med stjärnor och slingor medan folk ändå ligger och sover. Ingen tittar ju?
Privat kommer det säkert finnas folk som får välja mellan räkningarna och julklappar. Det drabbar i första hand dem som haft för små marginaler från början, men i år kan nog även medelklassen känna av att det blir ansträngt. Å andra sidan handlar julen inte bara om paket, jag tror många kommer prioritera maten, njuta av ledigheten och umgås med nära och kära utan några stora åthävor. Det lär bli fler knytkalas och alternativa julfirande, förhoppningsvis färre snabblån, och garanterat rekordlånga köer till pantbankerna redan direkt efter julhelgen när det tidigare år toppat i januari. På lång sikt kan det nog förändra sättet många firar jul på, men jag tror det kommer ta många år innan man egentligen kan säga om det blir någon bestående förändring.