2022-09-09, 15:06
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Helfel. I en annan tråd om dem, finns många, så gjorde jag uträkningen att för att ersätta 6 kärnkraftverk så behövdes solpaneler på samtliga villatak i Sverige till en kostnad av 900 miljarder kronor om jag minns rätt. Så Nej, solpaneler är ingen lösning på energikrisen i Sverige, bara ett minimalt komplement.

Utöver detta så blir solel totalt värdelös = 0 kr per kwh, riktigt soliga dagar om alltför många har paneler. Jag kan tänka mig att det händer redan vid 10% av alla villor. Man kan då inte längre sälja överskottsel, och den kan inte lagras så den får kastas bort. Tyskland kastar redan bort vind-el 2-3 dagar per år när det blåser mycket. Om de bygger mer vindkraft kommer antalet dagar med bortkastad el att växa exponentiellt.

Solpaneler är det överlägset dyraste sättet per kwh att generera el av alla energikällor som finns i Sverige. Ligger på en faktor x 2 över det näst dyraste som är vind-el till havs.

Jo solpaneler är dyr vid storskalig produktion, men det billigaste alternativet för privatpersoner att skapa sig sin egen el, och t om ett överskott som kan ge tillbaka lite deg.
Citera
2022-09-09, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Med planerbar kraft kommer man dra ned på den produktionen när solceller producerar i stor skala, när deras produktion minskar ökar man istället upp det planerbara. Inte rocket science.
Det du anför är inte "rocket sceince" heller.

Alla energislag har en plats i vår och vårt framtida, samhälle.

Inte minst solenergi eftersom det ger en decentraliserad distribution. Otaliga är de tillfällen där vår gård varit självförsörjande på el, tack vare solceller, när omgivande varit utan ström. (Vi bor långt ut på landet med strömavbrott som en del i vardagen vid åska och snöstormar.)
Citera
2022-09-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Helfel. I en annan tråd om dem, finns många, så gjorde jag uträkningen att för att ersätta 6 kärnkraftverk så behövdes solpaneler på samtliga villatak i Sverige till en kostnad av 900 miljarder kronor om jag minns rätt. Så Nej, solpaneler är ingen lösning på energikrisen i Sverige, bara ett minimalt komplement.

Utöver detta så blir solel totalt värdelös = 0 kr per kwh, riktigt soliga dagar om alltför många har paneler. Jag kan tänka mig att det händer redan vid 10% av alla villor. Man kan då inte längre sälja överskottsel, och den kan inte lagras så den får kastas bort. Tyskland kastar redan bort vind-el 2-3 dagar per år när det blåser mycket. Om de bygger mer vindkraft kommer antalet dagar med bortkastad el att växa exponentiellt.

Solpaneler är det överlägset dyraste sättet per kwh att generera el av alla energikällor som finns i Sverige. Ligger på en faktor x 2 över det näst dyraste som är vind-el till havs.
Detta är riktigt korkat.

Vad menar du

Ska jag sätta upp ett kärnkraftverk på mitt hustak eller kanske montera en vattendamm med generator... Eller nej jag vet jag monterar ett värmekraft och eldar med soppor på tomten hela dagen
Citera
2022-09-09, 15:18
Medlem
Med dagens extrema elpriser kan du gå med vinst på 3-4 år.

Att solcellselen är ytterst tveksam ur ett systemperspektiv är en helt annan sak.
Citera
2022-09-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Med dagens extrema elpriser kan du gå med vinst på 3-4 år.

Att solcellselen är ytterst tveksam ur ett systemperspektiv är en helt annan sak.

Andelen energi att producera en "solcell" eller för den delen "vindcell" skall ju understiga andelen energi den producerar under sin livstid.
Citera
2022-09-09, 15:32
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Jag har solceller sedan 6 år tillbaka. Om man bortser från värdeökningen på huset börjar jag få gratis el nästa år (tidigare om elpriserna fortsätter såhär)
Varför skulle det vara dåligt och inte funka i Skandinavien?
Citera
2022-09-09, 15:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Skulle snarare säga att du är idioten som inte förstår vad man kan tjäna på solceller. Även på sommaren går det åt el. Finns massor med pengar att tjäna även nu. Har man elbil kör man ju mer eller mindre gratis hela sommaren.

Nej. Det genererar alldeles för lite ström och kostnaden delat på antal år det kan användas gör att man tjänar minimalt på det.

I princip helt onödigt.
Citera
2022-09-09, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
vore det inte smartare att ha solcellerna i andra soligare länder t.ex. på sommarhuset i spanien.

En solcellpanel gör om solstrålning till elektricitet. Verkar som du blandar ihop värme med solstrålning. Vinkeln mot solen kan i visa anläggningar kompenseras med att man vrider panelen vinkelrätt mot solen. Dessutom har vi väldigt många fler potentiella soltimmar halva året här uppe i Norden jämfört med i Spanien.
Senast redigerad av Neida 2022-09-09 kl. 15:54.
Citera
2022-09-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
El är dyrt även på sommaren nuförtiden.

Med dagens elpriser gör man nog vinst efter en 10 år.

Det va den initiala kalkylen för mina solceller.
Nu tippar jag snarare på 5-6 år max.
Citera
2022-09-09, 15:53
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jo solpaneler är dyr vid storskalig produktion, men det billigaste alternativet för privatpersoner att skapa sig sin egen el, och t om ett överskott som kan ge tillbaka lite deg.
Nej, det är det dyraste sättet, men möjligen det enda sättet och då har du rätt. En vindsnurra hade gett så mycket mer el per investeringskostnad, men kanske vill vi inte ha vindsnurror hos alla grannar. En solpanel är iallafall maximalt praktisk för grannar.
Citera
2022-09-09, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nej. Det genererar alldeles för lite ström och kostnaden delat på antal år det kan användas gör att man tjänar minimalt på det.

I princip helt onödigt.

Förstår inte behovet av att killgissa om saker du inte kan något om. Kan du visa till någon källa? I tråden finns många källor som visar att investeringen blir lönsam på några få år också med lägre el-pris än dagens.
Citera
2022-09-09, 15:55
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Det va den initiala kalkylen för mina solceller.
Nu tippar jag snarare på 5-6 år max.
Nu räknar du på det högsta elpris som någonsin förekommit i Sverige, augusti 2022, och att det ska bli samma pris varje månad 5-6 år framåt. Det var optimistiskt, och att tro att Ukraina-kriget varar lika länge som andra världskriget är en ganska extrem åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in