2022-09-09, 14:34
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Naturligtvis är det goda inkomster. De (i denna tråden och andra) som argumenterar mot solenergi gör det enbart på reflex för att (mp) är för samma energislag.

Jag tycker (mp) är jubelidioter men solenergi är en mycket god affär.
Solpaneler på villatak i Sverige är en mycket bra affär. När elpriset är över 150 öre. Genomsnittspriset senaste 10 åren är dock 50 öre.

Även detta positiva inlägg faller om räntorna blir 6-7%. Då kostar bara räntorna på investeringen om 140k 10.000 kr per år.

Svårt att räkna på en investering och framtiden när vi befinner oss i en uppenbar brytningsperiod.
Citera
2022-09-09, 14:36
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
+ 0,7 kronor per kWh i skattlättnad
+ 0 kronor i elkostnad varje dag mellan 8:00-20:00
Vad tror du kommer hända med skattelättnaden när det börjar uppstå stora överskott på sommaren? Och vad tror du kommer hända med nätavgiften om väldigt många börjar producera sin egen el under sommaren samtidigt som vi förlitar oss till fullo på extern produktion under vintern? Ja, idag är det lönsamt för de som har solceller. Men samhällsekonomiskt är det absolut ingen lösning.
Citera
2022-09-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Solpaneler på villatak i Sverige är en mycket bra affär. När elpriset är över 150 öre. Genomsnittspriset senaste 10 åren är dock 50 öre.

Även detta positiva inlägg faller om räntorna blir 6-7%. Då kostar bara räntorna på investeringen om 140k 10.000 kr per år.

Svårt att räkna på en investering och framtiden när vi befinner oss i en uppenbar brytningsperiod.
Vi har sedan 2018 haft solceller och de har redan betalt sig. Vi har iofs gott om ruderat på gården, att placera våra celler på.

Att placera dessa på villatak kan vara problematiskt när man vill underhålla taket av någon anledning.
Citera
2022-09-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Haha, jo tjena.

Har du siffror för att backa upp dessa glädjekalkyler.

Jag har inge rena siffror som du eftersöker men jobbar ibland åt en stor BRF som installerade solpaneler för ca 9 år sedan.
För två år sedan var paneler och arbete betalt. Sen har ju såklart en del servicekostnader uppstått som kanske inte syns i den kalkylen men de gör iaf vinst på dessa. Och i dagsläget är det troligtvis en ganska bra vinst. Elområde 3
Citera
2022-09-09, 14:41
Medlem
Det där med att solceller kan skapa energi med hjälp av "helt vanligt ljus" kunde man redan på 1960 talet - .

Räddningen för solceller och vindkraft är att elen blir extremt dyr. Då är det lönsamt.
Citera
2022-09-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?

Jag är ganska säkert på att det beror på att folk i tätbebyggelse inte får tillstånd med vindkraft, så då kör det med solceller istället. Varför de inte får tillstånd med vindsnurror kan man fråga sig. De säger att det förfular och inte passar in. Men å andra sidan finns det en massa olika modeller och om det bara handlar om designen i sig, så borde man väl rimligen hitta något lämpligt bland det stora utbudet som redan finns, men det som jag själv kan tänka mig är att det inte heller ska vara för lönsamt, för som sagt hur mycket sol har vi? Vind har vi så det räcker och blir över. Detta året verkar det dock som de med solceller gör en bra vinst pga Putin strypt gasen och detta påverkar marknaden, men detta bör man väl rimligen ha hittat en lösning på till nästa år.
Citera
2022-09-09, 14:46
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Men det intressanta är ju att med dagens elpriser kan det vara lönsamt under vissa specifika men realistiska förutsättningar.

Ja, mycket specifika, men som sagt jag ser det mer som en preppinggrej. Eller bra med en liten anläggning för lågt utnyttjade sommarstugor, off-grid och så vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Vad för underhållskostnader?...

Både batterier och celler får minskad kapacitet och måste bytas ut, ofta ungefär när de börjar ge vinst. Det blir alltså ett nollsummespel.

Citat:
Men samhällsekonomiskt är det absolut ingen lösning.

Framför allt är det väl ett svaghetstecken för samhället när medborgarna uppmanas bli självförsörjande på det ena och det andra. Västerlandets framgångar har uppnåtts genom effektivisering och stordrift. Sånt här liknar mest kinesernas Det Stora Språnget Framåt.
Citera
2022-09-09, 14:49
Medlem
Jthunderas avatar
Tycker det ser ut som en bra affär. Ca 4-5 år sedan ren besparing. Speciellt om man har pool, spabad och elbil. Håller elpriset sig på denna nivån kommer alla villor ha celler snart.
Citera
2022-09-09, 14:49
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Tycker det ser ut som en bra affär. Ca 4-5 år sedan ren besparing. Speciellt om man har pool, spabad och elbil. Håller elpriset sig på denna nivån kommer alla villor ha celler snart.
Helfel. I en annan tråd om dem, finns många, så gjorde jag uträkningen att för att ersätta 6 kärnkraftverk så behövdes solpaneler på samtliga villatak i Sverige till en kostnad av 900 miljarder kronor om jag minns rätt. Så Nej, solpaneler är ingen lösning på energikrisen i Sverige, bara ett minimalt komplement.

Utöver detta så blir solel totalt värdelös = 0 kr per kwh, riktigt soliga dagar om alltför många har paneler. Jag kan tänka mig att det händer redan vid 10% av alla villor. Man kan då inte längre sälja överskottsel, och den kan inte lagras så den får kastas bort. Tyskland kastar redan bort vind-el 2-3 dagar per år när det blåser mycket. Om de bygger mer vindkraft kommer antalet dagar med bortkastad el att växa exponentiellt.

Solpaneler är det överlägset dyraste sättet per kwh att generera el av alla energikällor som finns i Sverige. Ligger på en faktor x 2 över det näst dyraste som är vind-el till havs.
Senast redigerad av Barents 2022-09-09 kl. 14:56.
Citera
2022-09-09, 14:50
Medlem
Citat:
Vad tror du kommer hända med skattelättnaden när det börjar uppstå stora överskott på sommaren? Och vad tror du kommer hända med nätavgiften om väldigt många börjar producera sin egen el under sommaren samtidigt som vi förlitar oss till fullo på extern produktion under vintern? Ja, idag är det lönsamt för de som har solceller. Men samhällsekonomiskt är det absolut ingen lösning.
Skattelättnaden skiter jag fullständigt i egentligen. De är bara ett russin i kakan.

Stora överskott på sommaren? Du var en glad optimist det ger jag dig. Men tänker tala om för dig vad som händer när solcellerna producerar som mest dagen😄

Jo vattenfall istället för att spruta ut sjuttiosextusen miljarder liter vatten i sekunden.
Sprutar de ut sjutiofemtusen miljarder liter vatten. Och vattenmagasinen kommer vara marginellt mer fyllda till hösten. Skulle de fortfarande vara så att vattenfall vill spruta ut sjuttiosextusen miljarder liter vatten i sekunden kommer det vara tusen miljarder europeer i Finland, Litauen, Tyskland, Danmark, Norge som suger i sig varenda liten kwh timme.

Sedan så kan man ju också tänka sig att man ställer ner effekten på kärnkraftverken med en knapp 😉 = längre livslängd på de vi har
Citera
2022-09-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Det är väl inte så konstigt tycker jag. Kollade nyss upp vad det skulle kosta att lägga celler på ena sida taket, 130 000sek och det skulle uppskattningsvis ge 11 000kWh/år (svea solar). Med dessa priser är det snart betalt plus att husets värde år upp, förmodligen mer än 130k, vi ev. försäljning.

Polaren som har solceller sålde sitt överskott av el i Aug för 4,4 kr /kWh i Sthlm.

Ja, man ska ju vara gravt utvecklingsstörd för att inte förstå den här kalkylen.

Det är en utmärkt affär för tillfället. Särskilt i södra Sverige.
Citera
2022-09-09, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
Skattelättnaden skiter jag fullständigt i egentligen. De är bara ett russin i kakan.

Stora överskott på sommaren? Du var en glad optimist det ger jag dig. Men tänker tala om för dig vad som händer när solcellerna producerar som mest dagen😄

Jo vattenfall istället för att spruta ut sjuttiosextusen miljarder liter vatten i sekunden.
Sprutar de ut sjutiofemtusen miljarder liter vatten. Och vattenmagasinen kommer vara marginellt mer fyllda till hösten. Skulle de fortfarande vara så att vattenfall vill spruta ut sjuttiosextusen miljarder liter vatten i sekunden kommer det vara tusen miljarder europeer i Finland, Litauen, Tyskland, Danmark, Norge som suger i sig varenda liten kwh timme.

Sedan så kan man ju också tänka sig att man ställer ner effekten på kärnkraftverken med en knapp 😉 = längre livslängd på de vi har

Med planerbar kraft kommer man dra ned på den produktionen när solceller producerar i stor skala, när deras produktion minskar ökar man istället upp det planerbara. Inte rocket science.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in