2022-09-09, 09:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jahapp. 650 nya döda ryssar igår. Ryssarna tappar 2000 soldater om dagen i döda+skadade nu. Putins "mobilisering" som till slut blev 15000 man stark räcker till för att förlänga den ryska förnedringen med en vecka.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3567570-russian-military-death-toll-in-ukraine-war-rises-to-51900.html

Värt att komma ihåg är att kanske hälften av de stupade 50 000 soldater som stridit för RySSland kan vara ifrån "folkrepublikerna", (både landsförrädare och rena tvångsrekryterade). Så RySSland kan ha använt sig av, upptill, 500 000 man i Ukraina.

https://youtu.be/QXAwtDOfVnY
Citera
2022-09-09, 09:13
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering om gårdagens händelser.

Optimismen lyser igenom och det finns fog för den, orcherna har hamnat i ett riktigt dilemma nu, vad ska de egentligen göra och framförallt vad kommer Ukraina att göra?

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Något intressant inlägg som finns på Kenneths sida nedan där...

Citat:
"DAY 199, now 8 a.m. Friday morning in
Ukraine where - stunning, if reports are true - Kyiv may have big POW bargaining power with captured Lt. Gen. Andrei Sychevoi, in command of RU’s “West” Group, the most senior Russian officer captured since WW II, VIDEO at https://youtu.be/bsSrFQByX6M.
In Wednesday’s address, President Zelensky emphasized that “we are constantly trying to achieve the liberation of our prisoners of war”. https://tinyurl.com/ZelenskyySEP07
This could be a big one. Or maybe like Stalin, Putin might regard a captured General as a traitor & abandon him. Time will tell. Twitter is exploding over this, comparing ear lobes, the mole on his check, his hairline, his nose. If confirmed, and *IF* UKR overran his HQ *and* IF it got all its paper & electronic records...intact….. BIG IFs… but, if so, then maybe…
• it isn't just a matter of codes, cyphers, and operational plans, it’s also
• RU political & military policy directives that reached that Front HQ from pre-war planning to date.
• filtration lists, kill lists, info on who & what to ethnically cleanse.
• RU ministry directives on what to steal from UA and who to sent it to.
“This is such a systematic level of documentation of Russian War crimes and who did them it will need it's own globally hosted electronic holocaust research center to process them for war crime trials for the next 80 years.
“It will have ongoing political appreciations of Western governments that were applicable to the Front's operations.
“This will provide Ukraine considerable leverage against a whole lot of EU & US politicians for decades.”
<snip>
“And it has copies of lists of all the RU agents of influence/collaborators in the Front area of operation.”
[IF…….]
“Ukraine has captured what amounts to an information weapon nuclear arsenal to use against Russia & Russia's tools/fools for generations.
Slava Ukraini”
https://threadreaderapp.com/thread/1568070074568740864.html
Anyway, the answer to Kenneth Gregg’s question yesterday morning, “Do we see the beginning of the end for Russian Donbass?“ is much more likely YES If the captured fella in lt col clothes is actually the Russian general with responsibility for this entire Front.
AND according to General Staff on FB
Residents of Transnistria (occupied Moldova, just West of Ukraine bordering Romania) have refused to renew contracts with Russia for the troops & military base stationed there AND the troops have started to run away” https://www.facebook.com/100069042885845/posts/392693793042047/?d=n
Meanwhile, ministers of defense from approx 50 countries gathered in SW Germany yesterday for the 5th meeting of the Ukraine Contact Group, this time back at Ramstein Air Base. Joined by UN Secretary General Jens Stoltenberg. If you have not already read yesterday’s report from Ukraine’s Commander in Chief, now could be a good time.
excerpt:
“Any Russian attempts at practical steps in the use of tactical nuclear weapons must be pre-empted by employing the entire arsenal of means at the disposal of world powers.
“After all, starting from this moment, the Russian Federation will become not only a threat to the peaceful coexistence of Ukraine, its neighbors, and a number of European countries but also a truly global-scale terrorist state.
“[it’s urgent right now to] create the prerequisites for Ukraine to defeat the aggressor’s army and put to an end the destructive war that is raging in Europe.”
in full (short & impt): https://www.ukrinform.net/.../3566404-prospects-for... (Sept 7, 2022).
Citera
2022-09-09, 09:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Ha ha ukrainarna börjar rita kors på sina fordon, för att trolla ner ryzzen ännu mer. Nu ser det ut som 1941 vid Kharkiv Och röda flaggor rivs ner!

https://m.youtube.com/watch?v=cA2ykaq7res
Jag har sett dem göra så på många fordon. Även några Panzerhaubitze 2000 som rörde sig nära fronten.
https://twitter.com/Existenzse/status/1567566015168397312

Jag misstänker att nu när Ukraina börjat manövrera med sitt pansar så är det ännu viktigare för dem att kunna särskilja på vän och fiende. Det var därför ryssarna var så jäkla noga med det i inledningen av invasionen när de skötte offensiverna.

Vid offensiv krigföring så blir det annars lätt att man hamnar i område som enligt uppgift ska hållas av fientlig trupp och då blir vådabekämpning ett allvarligt bekymmer.
Citera
2022-09-09, 09:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Du antar saker, så jävla kul.

Jag googlade helt seriöst USA's invasion i Irak och kollade första två sidor och hittade inget. Jag forskade inte och gjorde en doktorsavhandling på temat

Det var protester minns jag även i Göteborg. Men det var verkligen inga ställningstaganden från politiker i EU mot kriget. Jag förstår ju självklart varför.

det var mycket protester mot andra irak kriget, jag förstår dock att usa (mfl) ansåg att de hade stöd för att invardera irak 2002 i resolution 1373. för det hade de.

FN är ju bara rotaryklubb utan supermakten som spjutspets, något som vi tyvärr såg prov på 2014 när ryssen invarderade ukraina och Obama la sig platt.
Citera
2022-09-09, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det stämmer inte. Det finns alltid två sidor i ett krig.

Klart att Ryssland kommer få behålla Kaliningrad om de så vill och man kommer inte kunna tvinga Ryssland utan att lyssna på dem då de har runt 1600 kärnvapen. (6000 om man räknar de i lager). 80-90 procent av ryssarna tyckte det var rätt att ockupera Krim och att det är ryskt.

Det går inte militärt att vinna emot Ryssland utan det måste vara en politisk kollaps. Så som hände 1905 och 1917/18.

Naturligtvis så går det alldeles utmärkt att besegra Ryssland militärt..och särskilt under de speciella premisser som Ukrainakriget tilldrar sig i.
Redan i Afghanistan 1989 så gick det som det gick..och detta i en ockupation som det enligt de givna förutsättningarna var mycket svårare att slå tillbaka.
Med Kaliningrad 2 så menas att Ryssland eventuellt kan få behålla ett litet område vid Svarta Havet.
Något annat tror jag blir omöjligt för rysk del.
Kärnvapen går inte att använda.Till och med Kina skulle vända sig emot Ryssland i samma stund som de skulle användas..och nazisten Vladimir Putin har faktiskt redan kommunicerat ut det vanskliga i att kunna använda sig av kärnvapen.
Såsom alla Putinlickare glömmer så påminner jag gång på gång att väst kört ut Ryssland från grannland i relativ närtid.Det skedde verkligen i Afghanistan och Ukraina kommer tvivelsutan att bli en upprepning av detta.
Dessutom så kommer ingen direkt förhandling att ske med regimen Putin.Den är helkörd för all framtid gällande saker som dessa.
Amen och Slava Ukraini!

Det handlar alltså inte om att fullständigt besegra Ryssland via invasion över Rysslands generellt erkända gränser.
Däremot så skall ockupationsmakten ovillkorligen slängas tillbaka inom dessa.
Det torde knappast vara förhandlingsbart.
Alls.
Senast redigerad av Lookalike 2022-09-09 kl. 09:21.
Citera
2022-09-09, 09:16
Medlem
Newfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Du säger att artikeln målar upp en nattsvart bild. Det gör det inte. Den berättar upplevelserna av ett gäng skadade Ukrainare som genomförde den senaste motattacken på Khersonfronten.

De fick kämpa mot en stor styrka ryssar. Många blev skadade. Än så länge har du rätt. Ryssarna har mycket av sina bästa grejer där. Drönare, stridsfordon, artilleri, försvarsställningar. Det är här de har lagt krutet för att slå den annonserade motoffensiven.

Men det är inte nattsvart. De fick framgångar, de tyckte själva att det var värt det eller att de iaf inte hade något val än att strida mot den ryska invasionsstyrkan. Alternativet att bara ge sig mot mördarna och våldtäktsmännen finns inte på kartan enligt dem.

De var oerfarna, och hade inte det bästa materialet. Visst. Ukraina måste kämpa med det de har. De måste även använda sig av mer oerfarna trupper. Det är tydligt nu att Khersonoffensiven har varit ett lockbete. En fälla som både binder 30.000 ryssar som försatt sig i ett svårt läge och som möjliggjort offensiven öster om Kharkiv. Det har gjorts avvägningar vilka trupper som skulle sättas in var. Dessa stackare i artikeln råkade illa ut. Men det är trots allt krig. Deras offer kommer hjälpa att uppnå slutsegern.

Väldigt väl skrivet!
Citera
2022-09-09, 09:17
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Du antar saker, så jävla kul.

Jag googlade helt seriöst USA's invasion i Irak och kollade första två sidor och hittade inget. Jag forskade inte och gjorde en doktorsavhandling på temat

Det var protester minns jag även i Göteborg. Men det var verkligen inga ställningstaganden från politiker i EU mot kriget. Jag förstår ju självklart varför.

Du har inte bara dåligt minne utan också en usel version av Google. När jag googlade USA invasion Irak blir det bara träffar på just detta och där det tydligt framgår att det var i strid med FN och ett folkrättsbrott som endast hade stöd av USA:s närmaste allierade. Du kanske inte minns att amerikanarna bojkottade franska produkter eftersom Frankrike var högljutt emot kriget? Samma med de flesta andra EU-länder, men tex Storbritannien stod på USA:s sida pga deras "särskilda förhållande", dvs ett lite splittrat EU. Jag tycker du kan ägna lite tid åt att läsa på om Irakkriget och protesterna mot det istället för att sitta och hitta på. Nu lämnar jag detta då tråden har annat syfte, att diskutera Rysslands pågående invasion av Ukraina och inte ett över 20-år gammalt krig.
Citera
2022-09-09, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hur mycket trupp har Ukraina egentligen?
Jag uppskattar att ca 40 km front kan ha blivit 40 + 40 km i syd och norr i den nya fickan, men det är klart, det är lika för Ivan. Avgörande kan vara att rulla på innan ryssarna kan samla ihop trupp och artilleri till motanfall. I något läge kan väl luftvärnet bli ett problem också; Ryssland har MÅNGA plan och det är nära till ryska baser.

RuAF har flyttat mycket av sina trupper sydväst. Hela Kherson och Zaporizhzhia Oblast kryllar av soldater.

Dock ganska dåligt då Igor Girkin hävdar att han fick informationen för någon vecka sedan att UAF skulle attackera i Kharkiv. Men att den ryska militären är inkompetent är inget nytt.
Citera
2022-09-09, 09:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Du har inte bara dåligt minne utan också en usel version av Google. När jag googlade USA invasion Irak blir det bara träffar på just detta och där det tydligt framgår att det var i strid med FN och ett folkrättsbrott som endast hade stöd av USA:s närmaste allierade. Du kanske inte minns att amerikanarna bojkottade franska produkter eftersom Frankrike var högljutt emot kriget? Samma med de flesta andra EU-länder, men tex Storbritannien stod på USA:s sida pga deras "särskilda förhållande", dvs ett lite splittrat EU. Jag tycker du kan ägna lite tid åt att läsa på om Irakkriget och protesterna mot det istället för att sitta och hitta på. Nu lämnar jag detta då tråden har annat syfte, att diskutera Rysslands pågående invasion av Ukraina och inte ett över 20-år gammalt krig.

Hahaha, hade nästan glömt bort det

Fredom Fries

https://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_fries
Citera
2022-09-09, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Frågan är om inte hela Kherson attacken var lite av en skenmanöver för att få ryssarna att flytta stora resurser till det området vilket öppnade upp luckor på annat håll. För tidigt att säga än så länge men det känns som att Ukraina kan ha fintat Ivan. Samtidigt ska man inte glömma är att det vi får se är enbart informationskriget, vad som händer i verkligheten är troligtvis ganska långt ifrån den bild vi matas med, vare sig man läser ryska- eller västerländska- medier.
Visst är det så, mästerstrategen puttler flyttade alla sina bästa trupper till ett brohuvud som nu saknar fast förbindelse tillbaka till den ryskockuperade sidan. Där utgör de inte ett direkt hot, de kan inte flyttas till ställen där de hade gjort en skillnad, de skapar stora bekymmer för ryssarna vad gäller försörjning och på sikt kommer de tvingas försöka evakuera vilket kommer kosta stora förluster av både soldater och materiel. Puttlers 7D schack går väl lite sådär.
Citera
2022-09-09, 09:24
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag googlade helt seriöst USA's invasion i Irak och kollade första två sidor och hittade inget.

Jag provade att söka på USA invasion Irak och träff nr 1 är en Wikipedia-artikel om invasionen. Där nämns ord som invasion massor av gånger:

Citat:
"invasionen av Irak"
"tre veckor efter invasionen"
"genomföra en invasion utan FN:s stöd"
osv...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Irakkriget

Således. Här i väst kallar vi en "invasion" för en "invasion" och "krig" för "krig". Oavsett om det gäller Irak eller Ukraina.
Citera
2022-09-09, 09:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Något intressant inlägg som finns på Kenneths sida nedan där...

Jag hoppas det är sant och att Putin känner sig tvingad till ett byte av fångar, tror att Putin inte kommer att köra Stalindoktrinen och skita i sina högre befäl, han har helt enkelt inte råd med att skaffa sig fler fiender i sina egna led.

Om det är generalen som är infångad kommer det att kosta för Putin att få honom tillbaka men jag tror att Putin inte har så mycket att välja på om han vill fortsätta sitt meningslösa krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in