2022-09-09, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här i väst så kallar vi en invasion för en invasion och ett krig för ett krig.

Gör vi verkligen det? Hur många gånger hörde du USA's invasion i Irak, Afghanistan etc?
Googlar man på Svenska så får man bara upp "Irakkriget" "Kriget i Irak"
Citera
2022-09-09, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Varför skulle jag ta illa upp? Jag vet att svenskar är underbara i sitt sätt att fokusera på det som kan vara utav fundamental nödvändighet till skillnad från Juggar( ta inte illa upp!). De senare är ju såpass intelligenta som du framför att de ärligt talat inte skulle kunna skilja på en luftballong och en AFS23. Men för fan ja....det är fint att Du sitter här som en sällsamt efterbliven stackare ock kallar andra(oavsett Svenskar eller vad) för saker som ligger närmst ditt eget eftermäle. Förövrigt är jag inte svensk nej, och dessutom gillar mina händer direkt spakaktivitet. När läste du ivetza Zagreb senast? Där är en hel del articklar om hur sekundärt och efter allt från flygvapen till miljötänk är för gemene serb. Sorgligt att dessa chimpanser skall sitta och tycka fritt om kriget i Ukraina. Speciellt eftersom de stackarna inte lyckades eller har lyckats med någonting förutom att gnälla sig igenom de senaste 160 åren. Ukraina besparar sig mycket gärna din futila åsikt

Ok, fortsätt tro på kärnvapen bestyckade SU-24
Citera
2022-09-09, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Ok, fortsätt tro på kärnvapen bestyckade SU-24
SU-24? Var någonstans såg du dem?
Citera
2022-09-09, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
SU-24? Var någonstans såg du dem?
Som jag förklarade för han som verkligen undrade, är det en möjlig bestyckning på MIG-31 ja. Även SU-24'or kan bära taktiska spetsar som sagt. Vart ville du komma? Att det var SU-24'or? eller att du inte har en aning?
Citera
2022-09-09, 00:50
Medlem
azzzelitos avatar
https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/ Enligt denna sida så tappar ryssarna mark fort! Igår hade Ukraina tagit 600 km2 ny mark och idag är siffran uppe i 1800 km2! Främst är det runt Charkiv som de Ukrainska styrkorna snabbt avancerar.
Senast redigerad av azzzelito 2022-09-09 kl. 01:03.
Citera
2022-09-09, 00:51
Medlem
Ken Drydens avatar
Ryska förluster:

Under de senaste 72 timmarnas ukrainska offensiv på Cherson- och Charkivfronterna har ryssarna förlorat så pass många stridsvagnar och andra pansarfordon (observerade och geolokaliserade) att det motsvarar materielen för 12,5 kompanier ELLER drygt 3 bataljoner ELLER en hel jävla brigad.

Detta är faktiskt ofattbara siffror.
Citera
2022-09-09, 00:54
Medlem
BonerBatmans avatar
Frågan är om inte hela Kherson attacken var lite av en skenmanöver för att få ryssarna att flytta stora resurser till det området vilket öppnade upp luckor på annat håll. För tidigt att säga än så länge men det känns som att Ukraina kan ha fintat Ivan. Samtidigt ska man inte glömma är att det vi får se är enbart informationskriget, vad som händer i verkligheten är troligtvis ganska långt ifrån den bild vi matas med, vare sig man läser ryska- eller västerländska- medier.
Citera
2022-09-09, 01:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Gör vi verkligen det? Hur många gånger hörde du USA's invasion i Irak, Afghanistan etc? Googlar man på Svenska så får man bara upp "Irakkriget" "Kriget i Irak"

Det var jättestora protester mot Irakkriget i hela västvärlden. Sverige var inte inblandade för kriget var inte sanktionerat av FN. Men det vet du nog, du spelar bara dum ryss nu.
Citera
2022-09-09, 01:45
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Frågan är om inte hela Kherson attacken var lite av en skenmanöver för att få ryssarna att flytta stora resurser till det området vilket öppnade upp luckor på annat håll. För tidigt att säga än så länge men det känns som att Ukraina kan ha fintat Ivan. Samtidigt ska man inte glömma är att det vi får se är enbart informationskriget, vad som händer i verkligheten är troligtvis ganska långt ifrån den bild vi matas med, vare sig man läser ryska- eller västerländska- medier.

Ja, helt säkert har de med avsikt lurat ryssarna. Ukraina var så tydliga med att en offensiv skulle ske mot Kherson att ryssarna skickat dit hur mycket förstärkningar som helst. Varför skulle UAF vilja att ryssarna förstärkte Khersonfronten innan de gick till offensiv? Det finns ingen logik i det.

Jag tycker att det är helt uppenbart att UAF ville fånga så stora och bra förband som möjligt norr om Dnepr och skära av dem samtidigt som de gick till offensiv mycket längre österut mot ryska förband som försvagats efter att mycket folk och utrustning skickats till Kherson. I så fall tror jag inte att målet är att militärt besegra ryssarna som nu är fast norr om Dnepr utan att göra deras situation ohållbar genom att skära av deras underhåll och snarare tvinga dem att dra sig tillbaks från Kherson. UAF trycker på, men syftet är nog bara att binda ryssarna så länge det går. Under tiden så planerar UAF att återta så mycket de kan i öster innan höstregnen drar igång.

Hur man än ser på det så har Ukraina nu helt tagit initiativet i kriget.
Citera
2022-09-09, 01:52
Medlem
Sqrbankens avatar
Någonting säger mig att de ukrainska återerövringar som skett på senaste och (eventuellt) sker framgent är här för att stanna. Även om det i bästa fall sett utifrån rysk ringhörna betraktas som taktiska reträtter så måste Incitamenten för att ta tillbaka ockuperad mark vara försumbart för aktiva inom den av det mesta (allt?) att döma helt dysfunktionella ryska krigsmaskineriet.

Måttet lär framförallt i detta skede vara skapligt rågat för ryska kaptener/majorer när det kommer till att fortsätta dirigera plutonerna "macro" i form av FUBAR-order direkt från Kreml helt utan någon som helst markkontakt (bokstavligen) och det ubbackat av <nothing> (brist på allt). I bästa fall så kan måtten komma att rågas samtidigt vid flera olika frontposter närmaste tiden vilket verkligen skulle få korthus att börja rasa.
Citera
2022-09-09, 02:14
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Fast artikeln säger mycket mer än så. "Stort teknologigap mot deras bättre utrustade motståndare (ryssen alltså)", ryssarnas artilleriradar som omedelbart lokaliserar ukrainsk eld och svarar med en storm av moteld, ryssen stör ut UAFs drönare så de kör vilse, om UAF skjuter en granatkastarsalva kommer 20 till svar, så fort en ukrainsk soldat slår på mobilen eller radion har de ryskt artilleri på sig inom en minut, ryssens Orlan-drönare lokaliserar UAF-förband och arbetar på så hög höjd att ukrainarna inte varnas av motorljudet. Osv, osv.

Artikeln ger en bild av motoffensiven som torde få Zelenskyj-klacken att gråta...

Här lokaliserar ryssarnas artilleriradar omedelbart en inkommande Exalibur granat och lite andra 155 mms granater.
Men jag har en känsla av att den där stormen av moteld uteblev?

https://twitter.com/RALee85/status/1561021516514566146
Citera
2022-09-09, 02:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men det går inte med 250’ i Ukraina totalt till 1000 km front. Jag har tidigare uppskattat att man då kan ha max 150 man/km front. Om man sprider ut dem på 4 eller fler linjer på 6 km djup, då blir det 30-40 man och 2-3 pansarfordon per km i varje linje. Det går ju inte, för de skulle inte ens se varandra.

Enda sättet att försvara sig då är väl att satsa på en fet mobil reserv någon mil bakom "fronten".

Om det nu stämmer att ryssarna har förlorat så mycket mark på bara några dagar, så bådar det inte gott för Ryssland, för de har blött en hel del för att inta områden sedan strax efter invasionens början. Det var egentligen bara de första få dagarna som de vann någon mark utan större kostnader.

Inte undra på att personer som Medvedev uppvisar svaghet när han talar om västs farliga spel, eller vad det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in