2022-09-08, 22:48
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ja som det ser ut nu hade jag inte fel. Du är ju ändå en resonabel person, så läs gärna Washington Posts ett drygt dygn gamla reportage med intervjuer av skadade UAF-soldater från sjukhus bakom Cherson-fronten:
https://www.washingtonpost.com/world/2022/09/07/ukraine-kherson-offensive-casualties-ammunition/

WP kan som du vet knappast anklagas för att vara proryska.

Fast att det kostar att gå på offensiven kan väl ändå inte förvåna nån och det börjar väl bli rätt uppenbart att huvudmålet med Khersonoffensiven var att försvaga ryssarna i öster. Nu binder UAF upp stora ryska styrkor norr om Dnepr, samtidigt som de återerövrar massor av mark söder om Kharkiv utan att ryssarna kan göra särskilt mycket. Ska de lämna Kherson och försöka rädda Izyum eller vilka valmöjligheter finns? Det känns lite som att ryssarna har gått i en fälla. De har en alldeles, alldeles för lång front att hålla med alldeles för få trupper. Inte att undra på att Ukraina så otroligt väl utannonserade offensiven mot Kherson.

Att UAF lider stora förluster tvivlar jag inte på för ett ögonblick, men det är ryssarna som just nu håller på att förlora hela kriget. En kostsam offensiv kan vara värd förlusterna om man vinner. Bättre det än ett ställningskrig i åratal.
Senast redigerad av fernebo 2022-09-08 kl. 22:51.
Citera
2022-09-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Magiskt. Helt jävla magiskt! 😍

Det händer så mycket nu så att man inte ens hinner sätta sig in och njuta av allt. Det som sker nu är historiskt.

Är så glad för ukrainarna!

Bör även nämnas att UAF har återerövrat mer mark under dessa fyra dagar än vad Ryssland har lyckats roffa åt sig under 3 månader.
Citera
2022-09-08, 22:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, Schechenkove verkar Ukraina redan tagit så dit lär orcherna inte försöka ta sig, Kupiansk är väl det närmaste för dem.

Jaha, detta kanske var tidigare.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Nazi-Ryssland flyttar "huvudstaden" i Kharkiv region till Volchansk nu när Kupiansk är hotat. Man ska ha nån form av krismöte imorgon 0900 där man ska besluta om att massmobilsera lokala trupper. Verkar ju lite desperat eller?!

https://twitter.com/terror_studies/status/1567939190222131200
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Det är även dags för folket i Belarus att slå sig fria från Kreml och Lukasjenko, Antar att han sitter i Minsk och svettas rejält, de vitryska bataljonerna som strider på Ukrainas sida har ju svurit på att så fort Ukraina är rensat på ryssar ska man göra samma sak i Belarus, man får anta att en hel del ukrainare kommer ställa upp med. En ukrainsk seger är viktigt för de båda länderna.

Det verkar finnas en del georgier och tjetjener som känner likadant. Rysslands ställning som kolonialmakt kan nog ifrågasättas om det fortsätter åt det här hållet.
Citera
2022-09-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ööh, förstår faktiskt inte vad du lallar om. Jag citerade en artikel i WP som gav en synnerligen negativ och nästan defaitistisk bild av Ukrainas motoffensiv mot ryssens brohuvud i Cherson.
Om du inte förstår det så förstår du inte heller tillräckligt för att sitta och posta dödfödda länkar till saker som inte spelar någon som helst roll för anna än de få stackare som inte förstod vad som hände 1972. Tror du dessutom att du "verkar" oskyldig och neutral med att låtsas vara oförstående plötsligt? Psssssssssst.....det finns fler valnötter i världen än den du har mellan öronen och trodde var unik. Lägg av med skitsnacket och de desperata försöken. Jag är inte ensammen om att ha arkiverat vartenda ord du postat här, visst, så, vad är det du plötsligt vill försöka dig till nu? Tror du verkligen att ukraina som land eller folk bryr sig ett skit om vad du sitter och hävdar vara en lösning för dem? Lille man på jorden du, du hade blivit uppäten och utspottad i samma andetag om du hade suttit och spridit dina dumheter på annan plats. Lägg av nu och behåll den sista lilla värdighet du har kvar
Senast redigerad av OnceUponACreek 2022-09-08 kl. 23:01.
Citera
2022-09-08, 23:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
UAF har nått Izium distriktet.

https://twitter.com/warmonitor3/status/1567966322176278530?s=46&t=mF83mN8NBA9ctckHpXsj-w

Geolokaliserad bild från en telemast i Yasynuvate. Den byn ligger nära Oskilfloden. Bekräftar sanslösa framsteg.

https://twitter.com/markito0171/status/1567948062126997505?s=46&t=mF83mN8NBA9ctckHpXsj-w
Hur mycket trupp har Ukraina egentligen?
Jag uppskattar att ca 40 km front kan ha blivit 40 + 40 km i syd och norr i den nya fickan, men det är klart, det är lika för Ivan. Avgörande kan vara att rulla på innan ryssarna kan samla ihop trupp och artilleri till motanfall. I något läge kan väl luftvärnet bli ett problem också; Ryssland har MÅNGA plan och det är nära till ryska baser.
Citera
2022-09-08, 23:07
Medlem
raskenss avatar
Verkar som ryssarna flyr Kherson nu.

https://twitter.com/xxoL_rotcart/status/1567962327592599552?t=dRVShFb1YluWa6mpT_LPvA&s=19
Citera
2022-09-08, 23:08
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kommer mer och mer videos på befriade byar där lokalbefolkningen hälsar på ukrainska trupperna. Spännande dagar framöver.
https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1567935609737461768
https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1567905139498811392

20km från Kupiansk. Har ryska trupperna helt kollapsat eller har de flytt?
https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1567904356619505664
Vad de måste ha längtat efter denna dag!
Citera
2022-09-08, 23:09
Avstängd
Citat:
Jag är inget större Putin-fan, det är bara ett löjligt epitet man får klistrat på sig om man ifrågasätter Washingtons och Kievs vansinniga agerande sedan statskuppen 2014. Jag har en viss förståelse för Rysslands agerande även om jag självklart inte hurrar över invasionen eller sitter och gottar mig åt ukrainska soldaters död (Azov, Högra Sektorn, Aidar och liknande ultranationalister undantagna).

Putin är auktoritär med vissa diktatoriska tendenser, men man måste ändå acceptera honom som Rysslands legitime ledare eftersom han har en stor majoritet av ryssarna bakom sig. Putin är inte värre än Erdogan, Bolsonaro, Duterte eller Trump som jag ser det, oavsett vad den massiva propagandan säger. Det Washington pysslar med - försök till regimväxling i Kreml - är totalt livsfarligt enligt mig.

Hmm. så om göran person hade ändrat lite lagar så han kunde fortsätta som statsminster, eller fått skapat en presidentposition, eller dylikt putintrick för att sitta kvar , så hade du varit okej med det, eftersom han har en stor majoritet bakom sig?

du tycker inte att du resonerar väldigt efterblivet här?
Citera
2022-09-08, 23:10
Medlem
Tvonds avatar
FSB agenten och terroristen Igor Strelkov , Bekräftar om fullständig Rysk kollaps i Kharkiv området plus att ukrainska trupper befinner sig i Kupyansk
Citera
2022-09-08, 23:10
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast att det kostar att gå på offensiven kan väl ändå inte förvåna nån och det börjar väl bli rätt uppenbart att huvudmålet med Khersonoffensiven var att försvaga ryssarna i öster. Nu binder UAF upp stora ryska styrkor norr om Dnepr, samtidigt som de återerövrar massor av mark söder om Kharkiv utan att ryssarna kan göra särskilt mycket. Ska de lämna Kherson och försöka rädda Izyum eller vilka valmöjligheter finns? Det känns lite som att ryssarna har gått i en fälla. De har en alldeles, alldeles för lång front att hålla med alldeles för få trupper. Inte att undra på att Ukraina så otroligt väl utannonserade offensiven mot Kherson.

Att UAF lider stora förluster tvivlar jag inte på för ett ögonblick, men det är ryssarna som just nu håller på att förlora hela kriget. En kostsam offensiv kan vara värd förlusterna om man vinner. Bättre det än ett ställningskrig i åratal.

Fast artikeln säger mycket mer än så. "Stort teknologigap mot deras bättre utrustade motståndare (ryssen alltså)", ryssarnas artilleriradar som omedelbart lokaliserar ukrainsk eld och svarar med en storm av moteld, ryssen stör ut UAFs drönare så de kör vilse, om UAF skjuter en granatkastarsalva kommer 20 till svar, så fort en ukrainsk soldat slår på mobilen eller radion har de ryskt artilleri på sig inom en minut, ryssens Orlan-drönare lokaliserar UAF-förband och arbetar på så hög höjd att ukrainarna inte varnas av motorljudet. Osv, osv.

Artikeln ger en bild av motoffensiven som torde få Zelenskyj-klacken att gråta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in