2022-09-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är helt givet. Ryssland är dessutom sämre på att producera krigsmateriel.
Hitler startade andra världskriget med en blixtattack mot Polen. Första dagen hade han tagit Gdansk och tog flera andra stora städer någon vecka senare. En dryg månad efter invasionen hade Hitler tagit hela Polen och tillsatt en marionettregering.

Putin har säkert varit inspirerad av nazisterna när han förberedde sitt krig – idén om att de skulle ha erövrat Ukraina på tre dagar kommer säkert från Hitlers invasion av Polen 39.

Stämmer. Men glöm inte att Danzig/Gdansk var en "Fri Stad" som låg mellan Polska korridoren och det tyska Ostpreussen. Staden var fri med eget styre, men fungerade i praktiken som den enda hamnen för Polen samtidigt som staden var helt dominerad av tysktar och nazisterna tog tidigt (1933) den politiska makten i staden. Grannstaden Gdynia anlades av polackerna bl a för att hamnen i Danzig efter nazisternas maktövertagande inte längre hanterade viss import till Polen (bl a vapen). Korridoren var smal, bara 3 mil vid kusten, och mycket lätt för tyskarna att ta.
Citera
2022-09-09, 08:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Jahapp. 650 nya döda ryssar igår. Ryssarna tappar 2000 soldater om dagen i döda+skadade nu. Putins "mobilisering" som till slut blev 15000 man stark räcker till för att förlänga den ryska förnedringen med en vecka.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3567570-russian-military-death-toll-in-ukraine-war-rises-to-51900.html
Citera
2022-09-09, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Problemet är att i en konflikt är man två sidor. Och går man in i krim så får vi nog en rysk version av folkets krig. Dessutom då är frågan om Ryssland kommer sätta in kärnvapen. Och kommer väst beredda offra sin värld på Krim. Jag är inte så säker.

Indirekt erkände väst ockupationen 2014 då man bara satt in "små" Sanktioner. Hade väst reagerat 2014 så hade vi nog inte haft ett krig 2022.

Jag säger inte helt emot.
Konstaterar bara att det är oerhört svårt att kräva någonting egentligen när man precis förlorat kriget.
Hela Krim tror jag inte att Ryssland kommer att få behålla,möjligen ett Kaliningrad 2(så att säga).
Citera
2022-09-09, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jahapp. 650 nya döda ryssar igår. Ryssarna tappar 2000 soldater om dagen i döda+skadade nu. Putins "mobilisering" som till slut blev 15000 man stark räcker till för att förlänga den ryska förnedringen med en vecka.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3567570-russian-military-death-toll-in-ukraine-war-rises-to-51900.html

Situationen på slagfältet blir snart helt omöjlig för ockupationsmakten om man skall tro de senaste uppgifterna.
Jag skulle inte vara helt överraskad om Ryssland säckar ihop fullständigt lagom till jul.
Det finns mycket lite stayingpower hos en alltför pressad ockupant.Det är en konstant genom världshistorien.
Citera
2022-09-09, 08:55
Medlem
JamesWebbs avatar
Dagens rapport från Defence Of Ukraine
https://twitter.com/DefenceU/status/1568129144818438144?s=20&t=vdX6mfpMBjn8jPI5FByaQQ
Fortsatt stora ryska förluster, och då räknas inte alla beslagtagna fordonen och POW med i den statistiken.

Gillar förövrigt deras dagliga citat som kommer med deras rapporter.
Citera
2022-09-09, 08:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vill ogärna dämpa din entusiasm för HIMARS, men om Ryssland har ca 30 000 man i N Kherson oblast så finns det inte raketer tillräckligt för att döda dem alla. Och priset per ryss skulle bli väldigt högt. Kom ihåg att fronten är minst 150 km och ryssarna sitter knappast mer är 10 på en plats. Bättre i så fall att slå mot de ponton-färjor och broar (?) som ryssarna måste använda för att få dit underhåll.

Skall ryssen drivas söder om Dnepr så krävs nog både nära utslaget underhåll och konstant anfallstryck på marken.

100`000+ 155 granter funkar ju himars är väll bättre för att spränga ansamlingar av förstärkningar på södra sidan om floden
Citera
2022-09-09, 08:58
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Nej jag spelar inget, jag menade det jag skrev och inte att Sverige var inblandade i kriget. Hitta inte på saker och svara eller argumentera mot det jag skriver istället.

Jag kan inte minnas att medier eller politiker i Sverige kritiserade USA för irakkriget och kallade det vad det var. Kan heller inte minnas några sanktioner från väst.

Är man en ryss för detta? För helvete..

Att du har så dåligt minne gör dig inte till ryss men till en mycket dålig debattör. Att du däremot ljög om vad en googling på svenska om USA:s anfall på Irak visar gör dig till ryss eller i alla fall någon som går i Rysslands ledband. Sanningen är att det var mycket stora protester mot kriget i större delen av västvärlden och var du i väst då borde du minnas det.
Citera
2022-09-09, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Att du har så dåligt minne gör dig inte till ryss men till en mycket dålig debattör. Att du däremot ljög om vad en googling på svenska om USA:s anfall på Irak visar gör dig till ryss eller i alla fall någon som går i Rysslands ledband. Sanningen är att det var mycket stora protester mot kriget i större delen av västvärlden och var du i väst då borde du minnas det.

Du antar saker, så jävla kul.

Jag googlade helt seriöst USA's invasion i Irak och kollade första två sidor och hittade inget. Jag forskade inte och gjorde en doktorsavhandling på temat

Det var protester minns jag även i Göteborg. Men det var verkligen inga ställningstaganden från politiker i EU mot kriget. Jag förstår ju självklart varför.
Citera
2022-09-09, 09:03
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Samt, vilket inköpt krigsmaterial har vi?

Vilken militär doktrin, (förutom gerillataktik), har vi låtit oss inspireras av?

Hur kommer vår komandostyrning att fungera? Våra soldater ser maffiga ut under parader och under övningar, men hur fungerar de i ett skarpt läge?

Vilka vapensystem har USA och väst på lut, som de inte har skickat till Ukraina?

Hur påverkar vår korruption vår krigsmakts stridsduglighet? Är väst verkogen så lätt att splittra?

Vad händer om väst inför sekundära sanktioner emot oss?

Är det verkligen så smart att stödja Ryssland på något sätt?

Skulle inte ett uppsplittrat Ryssland gynna Kina?

Osv...
Enig i allt här, detta kommer nog analyseras i till atom nivå från många, och kvar ryssen stå med byxorna nere och kissande på sig själv
Citera
2022-09-09, 09:04
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering om gårdagens händelser.

Optimismen lyser igenom och det finns fog för den, orcherna har hamnat i ett riktigt dilemma nu, vad ska de egentligen göra och framförallt vad kommer Ukraina att göra?

Citat:
Morgonuppdateringen 09.09.2022 och väldigt intressanta saker som skett under gårdagens senaste hälft . Vi börjar med en allmän översikt.
Ryssarnas storoffensiv i Donbass har totalt kommit av sig. Efter de halvhjärtade försöken igår har ingenting skett, det är som Taras sade: de verkar ha tagit semester. Vad vi vet är att man har satt trupperna i ny rörelse vid Svatove, 87 km från Kharkov offensivens nuvarande gräns och 62 km till Siversk (norrifrån). Dessa trupper är de reserver man har haft i Svatove vars uppgift har varit att hålla ordning och reda.
Så till den ukrainska offensiven och vi börjar i Ozerne. Ryssarna sände ju förstärkningar från Yampil efter vår överraskande erövring av området. Det var strider där under gårdagen och ryssarna blev totalt förintade, så nu är området blått igen. De våra bygger nu upp en språngbräda för attack mot endera Lyman eller Yampil. Går man mot Yampil är avsikten att skära av ryssarnas underhållslinjen vid Kreminna, både huvudväg och järnvägen. Dessa förser Lysychansk och Sievierodonetsk med förnödenheter.
Balakliia blev ju intaget igår liksom Shevchenkove och man antar att målet för de våra är Kupiansk. Nu har ryssarna sänt förstärkningar från Belgorad till Kupiansk och man har börjat bygga försvarsställningar. Våra strateger har naturligtvis uppmärksammat detta och nu är huvudoffensivriktningen söder om Kupiansk mot Kupiansk-Vutzlovyi. Målet är det samma; att skära av samma underhållslinje söderut. Samtidigt skär man fronten mitt itu och försvårar vintern för ryssarna på den norra delen av östfronten. Just nu är det en 8 km bredd man anfaller i. Eftersom vår offensiv är så massiv och snabb har nu ryssarna verkligen ett dilemma: Vad skall man göra med trupperna norr om Kharkiv? Man har ingen offensivförmåga och nu om aldrig behövs alla reserver till Kupiansk. Förlitar man sig på att vi inte går över gränsen till Ryssland och överger norra Kharkiv? Hela deras underhållslinje för norra delen av östfronten är verkligen hotad och däregenom även hela Donbass.
Det som är att uppmärksamma är att det finns inga officiella uppgifter om vilka trupper vi har i detta område. På de videor och bilder från erövrade samhällen syns inga tunga vapen men däremot plutonbetäckningar som hänvisar till utlandslegionen. På bilderna ser man också att det är infanteri men inte om det är tungtinfanteri eller lätt. Det som tyder på att det är lätt infanteri är den snabba frammarchen som sker. Dagen blir intressant.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2022-09-09, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag säger inte helt emot.
Konstaterar bara att det är oerhört svårt att kräva någonting egentligen när man precis förlorat kriget.
Hela Krim tror jag inte att Ryssland kommer att få behålla,möjligen ett Kaliningrad 2(så att säga).

Det stämmer inte. Det finns alltid två sidor i ett krig.

Klart att Ryssland kommer få behålla Kaliningrad om de så vill och man kommer inte kunna tvinga Ryssland utan att lyssna på dem då de har runt 1600 kärnvapen. (6000 om man räknar de i lager). 80-90 procent av ryssarna tyckte det var rätt att ockupera Krim och att det är ryskt.

Det går inte militärt att vinna emot Ryssland utan det måste vara en politisk kollaps. Så som hände 1905 och 1917/18.
Citera
2022-09-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ja som det ser ut nu hade jag inte fel. Du är ju ändå en resonabel person, så läs gärna Washington Posts ett drygt dygn gamla reportage med intervjuer av skadade UAF-soldater från sjukhus bakom Cherson-fronten:
https://www.washingtonpost.com/world/2022/09/07/ukraine-kherson-offensive-casualties-ammunition/

WP kan som du vet knappast anklagas för att vara proryska.

Du säger att artikeln målar upp en nattsvart bild. Det gör det inte. Den berättar upplevelserna av ett gäng skadade Ukrainare som genomförde den senaste motattacken på Khersonfronten.

De fick kämpa mot en stor styrka ryssar. Många blev skadade. Än så länge har du rätt. Ryssarna har mycket av sina bästa grejer där. Drönare, stridsfordon, artilleri, försvarsställningar. Det är här de har lagt krutet för att slå den annonserade motoffensiven.

Men det är inte nattsvart. De fick framgångar, de tyckte själva att det var värt det eller att de iaf inte hade något val än att strida mot den ryska invasionsstyrkan. Alternativet att bara ge sig mot mördarna och våldtäktsmännen finns inte på kartan enligt dem.

De var oerfarna, och hade inte det bästa materialet. Visst. Ukraina måste kämpa med det de har. De måste även använda sig av mer oerfarna trupper. Det är tydligt nu att Khersonoffensiven har varit ett lockbete. En fälla som både binder 30.000 ryssar som försatt sig i ett svårt läge och som möjliggjort offensiven öster om Kharkiv. Det har gjorts avvägningar vilka trupper som skulle sättas in var. Dessa stackare i artikeln råkade illa ut. Men det är trots allt krig. Deras offer kommer hjälpa att uppnå slutsegern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in