Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
22:50 Skickar han sms till B s telefon med texten. ”Kissemissen är du sur eller vad” och några sekunder senare ”ungen sover”.
Med detta sms visar han att han är medveten om att deras telefoner kommer kontrolleras. Han tror sig vara smart. Men det klingar illa även tillsammans med hans historia om att han bara begravt henne.
Satt exakt i detta nu på det här; tänkte på hur stora likheter (trots enorma skillnader) jag känner att det finns mellan några av de som mördat kvinnor som de har haft en relation med.
Tror att tanken sprang ur meningen som systern sa efter domen; att han satt och skrattade i rätten och förminskade.
Nästa tanke var på hur de alla efter mordet jobbade som galningar med att dölja allt, hela natten faktiskt. För att sedan på morgonen försöka se ut som vanligt, lämna ut felaktig information och också lämna spår som ska se ut som att de också är någon som undrar varför de inte svarar.
Tänkte tanken att HUR kan man, hur orkar man sitta och ljuga dag ut, dag in. Hur klarar man att leva med sig själv, hoppas på att man ska ljuga sig urt ur situationen?
Vad är den gemensamma nämnaren?
- Stefan Davidsson satt också och skrattade i rätten
- Han körde precis som den här mördaren med att OM han hade mördat, då hade han inte gjort mordet så här klantigt (fråga mig inte i vilket förhör C sa något liknande nu, men jag vet att jag läste något som påminde om sättet att påstå att han skulle inte ha gjort mordet på det här sättet.
Kanske beror det på att de har mördat på ett impulsivt sätt, även om det nog funnits allvarliga mordtankar innan. De vill inte kännas vid sina brister, dåliga beslut och "klantiga mord". De känner sig kränkta av att andra ser deras brister och reationen blir att de klandrar någon anna för att vara "idioter" som tror något sådant om dom. De är "den perfekta maken, familjefadern, smarta, hlälpsamma och trevliga".
- De sitter och ljuger på ett helt ohämmat sätt, helt ogenerade fast det blir helt osannolika lögner. I förhör efter förhör. Månade ut och månad in. Till med i åratal och ÄNDA IN I RÄTTEN. Det känns så främmande att tänka sig att man skulle klara av att fortsätta på det tracket även om man skulle förstå att det man riskerar är ett långt fängelsestraff.
Det verkar inte finnas på kartan att de skulle underlätta för alla, barnen, andra anhöriga, vänner om de bad om förlåtelse (även om det inte går), erkänna sitt brott, förklara varför, hur och föröka sona sitt brott. Göra något som kunde förbättra något. Jobba med sig själv, kanske tänka att man skulle kunna hjölpa andra på något sätt i något led.
- Stefan Davidsson skrev också sms till Lena på natten efter mordet som skulle verka vara ett bevis på att han märkte av att han inte fått kontakt med henne (typ "du kom inte in mer" Sov gott).
- Även Stefan var inne på Lenas mobil, men gjorde mer avancerade saker än att skicka en emojii och att rejecta inkommande meddelanden.
- precis som med Cezary, blir kontentan att alla lögner till sist inte går ihop. Jag tror att det är mycket svårt att ljuga ihop något som ska passa alla bevisen även om man är ganska smart, särskilt som att mordet kanske bara vara planerat en kort tid innan. Det är inte genomtänkt i alla led utan kanske bara i mindre delar.
Lögnerna kräver slutligen fler lögner. Det blir till sist ologiska bitar som hänger löst och som kräver idiotförklaringar. Nu verkar de här männen ganska vana att ljuga. Gaslighta och vara otydliga. Svara motstridigt hit och dit så man knappt till sist fattar vad de svarat. Hade han gjort si eller så, hade han varit där eller inte? Var barnen hemma eller inte.
- Kör med detaljminnen runt helt obetydliga saker, medan minnet sviker runt det allvarliga, precis lägligt. Alltid bra med svaret "jag kommer inte ihåg". J"ag vet inte".
- Har inte sällan "konstiga" tankar, avvikande personlighet som är svår att förstå sig på.
De verkar ha problem med sociala interaktioner. C:s ganska påträngande umgänge med en av grannarna, som upplever honom som "konstig". Jag tyckte att jag såg i något förhör att C nämner grannen som en av de personer som skulle typ stå bakom det C påstår om B, vilket inte verkar vara fallet. C:s uppfattning om sig själv och vad han tror att andra ska tro om honom går inte ihop.
Dock har väl C lyckats påverka sin son och några till att tro att det är B som är det stora "problemet" medan det faktiskt är han själv som är det. I de här relationerna är de inte som i vanliga relationer där det krävs två för att dansa tango. Här krävs det långvarig påverkan med hjärntvätt och ökande kontroll för att få den andra att dans med i tangon som en marionett, tills några trådar börjar gå sönder och allt faller ihop.
Vissa mycket kontrollerande personer klarar inte av att sitta i fängelse; de tar sitt liv. De vill ha kontroll över allt, partnerns liv och död och även sin eget liv och död.
Andra verkar tvärtom, få ett lugn av att bli totalkontrollerade. Billy som dödade Tova verkade till skillnad mot innan mordet, finna sig i sin situation i häktet, spelade spel med sina medinterner och sov gott om nätterna. Kanske det är skönt att slippa försöka ha totalkontroll på allt när det i själva verket är ett omöjligt projekt?
Ångestskapande att ständigt vara rädd för att tappa kontrollen, förlora den kommer alltid att ske någon gång.