Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
Funderat på detta när jag läst boken The Innovator's Dilemma. Kanske är det som kommer att hända Bitcoin (eller redan hänt) något annat än det som hände Amigan. Jag ser inte att Bitcoins själva koncept har varit föråldrat jämfört med andra kryptovalutor. De alla tycks ganska lika varandra, så Bitcoin borde ha kunnat stå sig i konkurrensen i kraft av att ha varit först, haft flest utvecklare och mest känt namn. Ändå har den inte gjort det. Framför allt är användningen av Ethereum långt större. Jag tror det i stället handlar om att det inte har kommit några turbokort eller extraminnen till Bitcoin. Man föredrog långsammare och dyrare transaktioner av ideologiska skäl, samt satte käppar i hjulet för utvecklingen av dappar (trots att färgade mynt tidigt testades). Det krävdes ingen disruptiv innovation för att överträffa det, utan bara vilken innovation som helst.
Jag ser inga tecken på att bitcoin kan komma att utkonkurreras. Ethereum har en helt annan inriktning, i synnerhet efter övergången till PoS. Jag kan inte garantera att bitcoin alltid kommer att ha högst marketcap, men som neutrala pengar är bitcoin i en klass för sig.
Om man tittar på coinmarketcap.com så är den första i listan som ens försöker konkurrera med bitcoin nr 11, Dogecoin, som är något slags skämt som har pumpats upp till den nivån av Elon Musks twittrande.
De stablecoin som hamnar högre upp på listan är inte decentraliserade och bara en historiskt tillfällig företeelse, eftersom de är knutna till dollarn, vilken snart (i ett historiskt perspektiv) kommer att vara försvunnen. Resten i topp 10 är centraliserade projekt med annan inriktning och/eller styrs av ett företag.