2022-09-08, 17:06
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ni som jublar åt skiten kan ju knappast tänka längre än näsan räcker.

Om de som har fasta avtal vet hur mycket de ska betala varje månad kan de även spendera pengar på resor och prylar. Måste de istället betala vansinniga priser på el kommer de ställa in resor och inte köpa något.
Resultatet blir ekonomisk kris för handeln, restauranger och typ skidanläggningar mm igen likande skiten vi haft med pandemin.
Ökad arbetslöshet och en djupare lågkonjunktur och ni kommer alla få lida av skiten.

Jag tycker även synd om de med rörligt pris där normala variationer varit ok men knappast det som kommer bli i vinter med el för 10-15 kr/kWh, om det går att få någon el.
Troligen elransonering där man stänger av elen stundtals för olika områden.

Sitter man och garvar åt sådant här är man dum i huvudet.

Har nästan bara upplevt att de med fasta avtal under 100öre skriver här för att skryta och tycker de som kört rörligt gnäller och garvar åt dem. Sjuka människor som borde bli avstända på Flashback.
Citera
2022-09-08, 17:38
Medlem
Från GP idag: (Urklipp från artikel): Länk: https://www.gp.se/ekonomi/g%C3%B6teborgare-anm%C3%A4ler-brutet-elavtal-till-arn-1.80592086

Göteborgare anmäler brutet elavtal till ARN

Efter uppgifter om att elbolag nu tittar på att riva upp bundna elavtal har just ett sådant fall från Göteborg dykt upp hos Allmänna reklamationsnämnden. Det är troligtvis den första anmälan efter onsdagens larm.

Elbolag har börjat undersöka möjligheterna att riva upp bundna elprisavtal med hänvisningar till klausulen force majeure, enligt uppgifter till Ekot under onsdagen.

Nu har en sådan anmälan om just ett sådant fall hamnat hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

– Allmänna reklamationsnämnden har på den senaste tiden märkt av att det kommer allt fler anmälningar som gäller elleverans och nu har vi också tagit emot en anmälan om ett brutet fast pris-avtal, Malin Hessedahl, jurist på ARN.

”De kan inte bara avsluta mitt avtal”
Enligt anmälaren ska elbolaget, baserat i Stockholm, redan i maj rivit upp ett fastprisavtal tecknat av anmälaren i februari.

– Det är anmälaren som anser att företaget har brutit avtalet och företaget har ännu inte kunnat yttra sig om ärendet, fortsätter Malin Hessedahl.

”De bestämde sig i maj att ändra vårt avtal på fast pris till rörligt pris, meddelade detta via mail”, går det att läsa i anmälan inkommen till ARN under onsdagen.

Elbolaget ska ha lovat ett flera år långt bundet elprisavtal, enligt anmälaren.

”De kan inte bara avsluta mitt avtal på fast pris, för att det blev dyrt med el. Jag fick lovat fast pris i 3 år”.

Utifrån vad ARN kunnat se är detta troligen den första anmälan sedan elpriserna börjat rusa.

– Men vi har inte ett så bra söksystem. Det är inte uppdelat, utan på alla elleveranser, säger Malin Hessedahl.

Alternativ till vanlig domstol
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är ett alternativ för konsumenter till vanlig domstol. När nämnden avgör en tvist utgår den från gällande rätt, det vill säga både lagstiftning och rättspraxis.

Majoriteten av de ärenden som avgörs prövas vid ett nämndsammanträde. I nämnden sitter både jurister samt representanter från branschen och för konsumenter.

Prövningen av tvisten är opartisk och avgiftsfri.

ARN fattar också så kallade vägledande beslut, exempelvis när beslutet kan få betydelse för liknande ärenden i framtiden.

Allmänna rekommendationsnämndens beslut är en rekommendation om hur tvisten bör lösas mellan konsument och företag. Majoriteten av företagen följer beslutet. Det visar den årliga statistiken.

En ARN-anmälan måste göras skriftligt via någon av nämndens blanketter, digitalt eller via post, och du måste först ha klagat till företaget.

Normal behandlingstid är ett halvår.

Även andra konsument- och energimyndigheter noterar anmälningar kopplat till upprivna fastprisavtal på elhandelsmarknaden.
Citera
2022-09-08, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Enorma mängder är väl att ta. Laddning av vår elbil är ungefär 15% av totala elonsumtionen.
Dock för de som bor i lägenhet och har en laddplats i ett garage, där ökar ju deras förbrukning av el påtagligt jämfört med när de kör bensin.

Beror väl på hur mycket man kör också? Sedan om man byter ut alla lastbilstransporter etc också så blir det i varje fall mycket mer el som förbrukas än idag.
Citera
2022-09-08, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du verkar inte förstå problemet.

Min vän, det är bara så att du vill prata om, och utifrån, en annan vinkling än den jag gjorde min kommentar i tråden om.

Fast håll med om att F:M borde gälla i alla sammanhang för alla parter, inte bara en eller några .
Citera
2022-09-08, 17:57
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om ditt bundna avtal skulle löpt ut i augusti som mitt gjorde hade du kunnat binda till 2,5 kronor KWh. Hade du gjort det?

Knivigt, men jag ser tyvärr inge snabb lösning på den här krisen så jag hade nog bitit i det sura äpplet och bundit 1 år. Då vet du vad det kommer kosta.

Chansar du och inte binder så kan priset likagärna bli 5kr, eller 10kr.
Citera
2022-09-08, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Beror väl på hur mycket man kör också? Sedan om man byter ut alla lastbilstransporter etc också så blir det i varje fall mycket mer el som förbrukas än idag.

Jo, såklart, men tror fock fortfarande att problemet är inte att det går åt mer el (förutom kanske just nu, men det är tillfälligt att det är brist) utan tillgång på laddplatser.
Citera
2022-09-08, 17:59
Medlem
Det går att stänga av sånt som går dygnet runt. Som VV beredaren. Den drar mycket .Tvättmaskin värmer ju vattnet själv. Likaså diskmaskinen. Bara låta bli att duscha o bada. Vid handdisk kan man ju bara ta vattenkokaren o slå i lite varmt. Effektivt och gör inte så stor skillnad i praktisk mening.

Ät upp mat i frys o stäng av den.
Ställ kylskåpet utomhus.

Sänk värmen. Lägg mattor på golven. Gå med yllestrumpor och en bra olle.

Elda med ved om det går.

Det går lätt att dra ner på elen...OM MAN VILL.
Citera
2022-09-08, 18:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Min vän, det är bara så att du vill prata om, och utifrån, en annan vinkling än den jag gjorde min kommentar i tråden om.

Fast håll med om att F:M borde gälla i alla sammanhang för alla parter, inte bara en eller några .

Men force majeure är alltid möjligt för båda avtalsparter att åberopa. Dock ska det finnas skäl därtill om den andra parten stämmer en för avtalsbrott.
Citera
2022-09-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ni som jublar åt skiten kan ju knappast tänka längre än näsan räcker.

Om de som har fasta avtal vet hur mycket de ska betala varje månad kan de även spendera pengar på resor och prylar. Måste de istället betala vansinniga priser på el kommer de ställa in resor och inte köpa något.
Resultatet blir ekonomisk kris för handeln, restauranger och typ skidanläggningar mm igen likande skiten vi haft med pandemin.
Ökad arbetslöshet och en djupare lågkonjunktur och ni kommer alla få lida av skiten.

Jag tycker även synd om de med rörligt pris där normala variationer varit ok men knappast det som kommer bli i vinter med el för 10-15 kr/kWh, om det går att få någon el.
Troligen elransonering där man stänger av elen stundtals för olika områden.

Sitter man och garvar åt sådant här är man dum i huvudet.

Så är det!

Idioter som tycker det är rätt åt "de rika" villaägarna med sina pooler och jacuzzis tänker verkligen knappt förbi näsroten...

Nu tror jag inte vi kommer att få se de priserna för konsumenter, då hela EU inser det som skriver, att det blir döden för all verksamhet i näringslivet, så åtgärder för att förhindra detta kommer att komma.

Men likväl kommer det att bli dyrt.
Citera
2022-09-08, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Knivigt, men jag ser tyvärr inge snabb lösning på den här krisen så jag hade nog bitit i det sura äpplet och bundit 1 år. Då vet du vad det kommer kosta.

Chansar du och inte binder så kan priset likagärna bli 5kr, eller 10kr.
Själv är jag orolig över att det inte ens blivit bättre 2025 när mitt bundna avtal löper ut.
Citera
2022-09-08, 18:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Det går att stänga av sånt som går dygnet runt. Som VV beredaren. Den drar mycket .Tvättmaskin värmer ju vattnet själv. Likaså diskmaskinen. Bara låta bli att duscha o bada. Vid handdisk kan man ju bara ta vattenkokaren o slå i lite varmt. Effektivt och gör inte så stor skillnad i praktisk mening.

Ät upp mat i frys o stäng av den.
Ställ kylskåpet utomhus.

Sänk värmen. Lägg mattor på golven. Gå med yllestrumpor och en bra olle.

Elda med ved om det går.

Det går lätt att dra ner på elen...OM MAN VILL.

Finns en ännu lättare lösning.

Rösta bort dom ansvariga politikerna på söndag.
Citera
2022-09-08, 18:07
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Har nästan bara upplevt att de med fasta avtal under 100öre skriver här för att skryta och tycker de som kört rörligt gnäller och garvar åt dem. Sjuka människor som borde bli avstända på Flashback.

Fast så är det inte.

Det jag reagerar på är att vissa med rörligt elavtal tyckte det var bra om elbolaget kunde riva upp våra fasta avtal "för att täppa till truten på alla som har fasta avtal"

Jag tycker elpriserna är helt år skogen, men man måste ju faktiskt ts ansvar för sina handlingar. Jag band själv i december 2021 i 3 år för att jag var väldigt orolig för inflationen. Priset jag fick då var betydande dyrare än om jag skulle kört på 1 år eller rörligt, men för mig är det viktigt att jag vet ungefär mina utgifter varje månad.

Alla har haft samma möjlighet att binda sina priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in